KLM SAF test 100% veilig – Vliegen we straks op frituurvet?2 min leestijd

SAF

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

InsideFlyer was eerder deze week aanwezig in bij de KLM Engineering & Maintenance HQ op Schiphol voor een uitgebreide masterclass over SAF (Sustainable Aviation Fuel). We namen een kijkje op de werkplaats en in de testcel. KLM voerde begin dit jaar samen met motorfabrikant CFM International en brandstofproducent Neste een test uit met een vliegtuigmotor die draait op 100% duurzame vliegtuigbrandstof. Data-analyse heeft nu bevestigd dat 100% SAF veilig kan worden gebruikt. De geteste SAF is gemaakt van gebruikte frituurolie.

Wat is SAF?

Naar verwachting zal het percentage CO2 uitstoot vanuit de luchtvaart alleen maar toenemen. Willen we met zijn allen kunnen blijven vliegen – wij wel – dan zullen er een aantal maatregelen genomen moeten de CO2 uitstoot terug te brengen. Een van die maatregelen, waar KLM hoog op inzet, is het gebruik van SAF. In 2025 wordt 2% bijmenging van duurzamere brandstof in Europa verplicht. KLM heeft de ambitie om maar liefst 10% van de gebruikte brandstoffen SAF.

SAF

In eerste instantie lijkt het misschien niet alsof het CO2 verbruik er nu zo op vooruit gaat, gezien het aantal toevoegingen ervan in het proces. De winst zit hem dan ook vooral upstream en dat levert maar liefst 75% CO2 reductie over de gehele brandstof-levenscyclus. Het potentieel van SAF kan veel hoger liggen, met de huidige technieken zelfs rond de 85%. In de toekomst kan dit groeien naar 100%.

Waarom is deze test zo belangrijk?

SAF is momenteel goedgekeurd voor gebruik in alle vliegtuigen, maar alleen in mengsels tot 50% met conventionele vliegtuigbrandstof. Het gebruik van 100% SAF in de luchtvaart is nog niet goedgekeurd en vereist bepaalde specificaties, die alleen op basis van uitgebreid onderzoek en data kunnen worden bepaald. Motortesten als deze dragen bij aan dit onderzoek.

Ton Dortmans, EVP KLM Engineering & Onderhoud
’We zijn trots op het team van Engineering & Maintenance en dankbaar voor hun inzet tijdens dit project. Deze motortest helpt KLM meer te leren over het gebruik van SAF en het verduurzamen van de sector. De test draagt bij aan KLM’s doel om in 2030 CO2-neutraal te zijn op de grond. De divisie Engineering & Maintenance (E&M) heeft de ambitie om tegen die tijd op 100% SAF te kunnen testen. Dat deze eerste stap gemaakt kan worden in samenwerking met Neste en CFM International, vindt KLM E&M natuurlijk fantastisch.”

Frituurolie is niet gratis

Hartstikke leuk idee, die frituurolie, maar het is 3x zo duur dan de normale kerosine. Daarom voegt KLM een SAF contributie van 1% per ticket toe. Daarnaast kun je ervoor kiezen om zelf een vrijwillige SAF-bijdrage te doen. Wat je hiervan vindt ligt waarschijnlijk ergens in het midden: duurzamer reizen is nu eenmaal duurder en dat is niet per se leuker.

Wat vind jij van een eigen bijdrage om duurzamer te vliegen? Zou je zelf kiezen voor andere duurzame projecten of geloof je ook in de toekomst van SAF? Hoeveel van de verantwoordelijkheid om te verduurzamen ligt bij de passagier?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *