Schiphol wil verdere krimp liever niet2 min leestijd

KLM toestellen geparkeerd op Amsterdam Airport Schiphol (Bron: KLM)

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Schiphol wil geen verdere krimp van minder dan 460.000 vluchten per jaar. Verder sluit de luchthaven een groei in de komende jaren niet uit. Vorig jaar werd bekend dat Schiphol een maximum op het aantal vluchten moest zetten.

Schiphol wil geen krimp

Schiphol ziet een maximum op het aantal vluchten niet zitten en sluit daarnaast niet uit dat de luchthaven nog verder gaat groeien. Dat staat in een brief aan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De luchthaven is bang dat de grooste luchthaven van Nederland achterop raakt in vergelijking tot de andere grote luchthavens in Europa. Dit is volgens Schiphol een slechte zaak voor Nederland. Vorige week werd besloten om in de aankomende meivakantie een maximum op het aantal reizigers per dag te zetten. Vorig jaar wilde het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat het aantal vluchten op de luchthaven terugbrengen van 500.000 naar 440.000 per jaar. Het doel hier van was om de geluidsoverlast en uitstoot van schadelijke stoffen te beperken. Ook wilde het ministerie nieuwe normen ontwikkelen ontwikkelen om de overlast tegen te gaan.

Schiphol staking
Schiphol wil geen krimp van minder dan 460.000 vluchten per jaar. (Foto: InsideFlyer – Goffe de Boer)

Uiteindelijk kwamen met ministerie en Schiphol tot een akkoord van 460.000 vluchten per jaar. Nu geeft de luchthaven echter aan dit niet te kunnen garanderen. Daarnaast vindt Schiphol ook dat een maximum op het aantal vluchten niet de problemen van overlast oplost. Volgens interim-Schipholbaas Ruud Sondag moet gekeken worden naar andere oplossingen. “In dat geval is niet het aantal vluchten bepalend, maar de overlast en hinder van de vluchten”, legt hij in artikel van de Volkskrant uit. “Daarin voert dus een stillere en schonere luchtvaart de boventoon. Dat is voor de maatschappijen ook een stimulans om hun vloot te vernieuwen”, aldus Sondag. Bovendien vind hij dat de luchthaven dan juist beloond zou moeten worden omdat er dan maatregelen genomen worden om de overlast te beperken.

Uitgelichte afbeelding: KLM

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *