Schiphol moet van kabinet flink inkrimpen2 min leestijd

KLM toestellen geparkeerd op Amsterdam Airport Schiphol (Bron: KLM)

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Luchthaven Schiphol mag van het kabinet vanaf 2023 niet meer dan 440.000 vluchten per jaar uitvoeren. Dat is 60.000 minder vluchten dan nu het geval is, oftewel en daling van maar liefst 12%. Met dit besluit wordt het vrijwel onmogelijk om ooit weer op het niveau van 2019 te komen. In dat jaar verwerkte de luchthaven ruim 70 miljoen passagiers.

Kabinet wil minder vluchten op Schiphol

De krimp heeft te maken met de klimaatdoelen die het kabinet stelt. Milieuorganisaties reageren dan ook opgelucht en zijn blij dat er eindelijk eens wordt gekeken naar minder vluchten wat volgens hen goed is voor het klimaat. Voor Greenpeece is 440.000 vluchten per jaar nog steeds te hoog. “Dat aantal is zeker niet in lijn met het klimaatakkoord van Parijs. Er moet een volledig klimaatplan komen tussen Schiphol en de overheid om dat te veranderen”, zegt een woordvoerder.

Schiphol staking
Schiphol mag van het kabinet vanaf 2023 niet meer dan 440.0000 vluchten per jaar uitvoeren. (Foto: InsideFlyer – Goffe de Boer)

Ook de omgevingsraad Schiphol, die omwonenden vertegenwoordigt, vindt 440.000 vluchten per jaar een stap in de goede richting, maar zegt ook dat het aantal vluchten in de toekomst nog verder moet dalen.

KLM voelt zich overvallen

De krimp komt extra hard aan bij KLM, de grootste gebruiker op Schipohol. De maatschappij vreest met dit besluit voor het voortbestaan van de maatschappij. “De hubfunctie van KLM en Schiphol wordt hierdoor sterk ondermijnd.”, zegt een woordvoerder. De krimp heeft volgens KLM helemaal niks te maken met de stikstofcrisis. De luchtvaart is namelijk verantwoordelijk voor slechts 1% van de stikstofuitstoot dus die problemen worden met deze krimp volgens de maatscappij niet opgelost.Ook andere maatschappijen die veel op Schiphol vliegen zoals Transavia en Delta Air Lines krijgen met de krimp te maken. Sciphol wil daarom samen met maatschappijen in overleg gaan met het kabinet om naar goede oplossingen te zoeken. Ook de opening van Lelystad Airport kan een oplossing zijn om Schiphol te ontlasten. Zoals we eerder dit jaar al schreven, is de opening van Lelystad Airport nogmaals uitgesteld.

Uitgelichte afbeelding: KLM

Reacties

  1. JdV zegt

    Tuurlijk kun je best op 70 miljoen passagiers uitkomen. Heel simpel. KLM schaft grotere vliegtuigen aan en neemt afscheid van de kleinere. Meer passagiers per vlucht compenseert makkelijk.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *