Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Tegenwoordig hebben airlines vooral de nadruk op vlootvernieuwing. Belangrijk voor het terugdringen van de schadelijke uitstoot en natuurlijk ook voor een beter comfort voor de passagiers aan boord. Dat wil echter niet zeggen dat alle vliegtuigen van de nieuwste generatie zijn. Zo vliegt KLM ook met oudere toestellen, waarvan sommige meer al meer dan 25 jaar in dienst zijn. In dit artikel een overzicht van de oudste KLM vliegtuigen.
Vlootvernieuwing
Uiteraard is vlootvernieuwing niet alleen van de laatste jaren. Tijdens de levensduur van een vliegtuig volgt er doorgaans met bepaalde intervallen een groot onderhoud. Hierbij wordt zowel de techniek als de cabine nagekeken. In sommige gevallen krijgt het harde product ook een upgrade. Denk bijvoorbeeld aan de vernieuwde World Business Class van KLM. Maar ook de introductie van de nieuwe Premium comfort cabine is een voorbeeld van een upgrade van het comfort aan boord. KLM stelt tegenover InsideFlyer hiermee een ‘consistente klantervaring’ te kunnen bieden.
Dit is natuurlijk nog niet direct vlootvernieuwing. Dat gebeurt wanneer er oudere vliegtuigen de vloot uit gaan en nieuwe de vloot inkomen. Er hoeft echter niet altijd een nieuw toestel voor terug te komen. Zo ging de Boeing 747 uit dienst, maar daar kwam geen Jumbojet voor terug.
Oudste short haul vliegtuigen van KLM
Het oudste vliegtuig in de vloot van KLM is voor de short haul vloot de Boeing 737. Volgens de website Airfleets is de gemiddelde leeftijd van een KLM Boeing 737 rond de 17,5 jaar. Er zijn echter verschillen binnen de 737 vloot. De Boeing 737-800 is namelijk de oudste 737 waar de Nederlandse nationale maatschappij mee vliegt. Het oudste vliegtuig werd op 25 februari 1999 aan KLM geleverd. De PH-BXA draagt de naam ‘Zwaan’ en is al meer dan 25 jaar in dienst. Alle 737s zijn overigens vernoemd naar dieren.
In 1999 kwamen er nog 4 andere B737-800 kisten in dienst. Een jaar later volgden de grotere Boeing 737-900 toestellen. Dit type heeft met 189 stoelen 9 extra plaatsen ten opzichte van de -800. De eerste Boeing 737-700 kwam pas in 2008.
De jongste telg van de short haul vloot van KLM doet binnenkort zijn intrede. De Airbus A321neo zal vanaf deze zomer bij KLM te bewonderen zijn. Low cost carrier Transavia vliegt al met de A321neo.
Benieuwd naar onze ervaringen met de Boeing 737-800 van KLM? Check dan de review video van de KL1171 van Amsterdam naar Helsinki. We vlogen deze keer in Europe Business Class.
Oudste long haul vliegtuigen van KLM
Naast de short haul vloot zijn er natuurlijk ook vliegtuigen in de long haul vloot. Denk aan de Boeing 787 Dreamliner, Boeing 777 en Airbus A330. Het oudste long haul toestel is de Boeing 777-200ER met registratie PH-BQA. Dit vliegtuig draagt sinds 2003 de naam ‘Albert Plesman’, pionier in de Nederlandse luchtvaart. De Albert Plesman is met een leeftijd van iets meer dan 20 jaar het oudste toestel in de long haul vloot.
In 2003 kwamen er nog 3 andere 777-200ER kisten in dienst. Het gaat om de PH-BQB/C/D. De eerste grotere Boeing 777-300ER volgde pas in 2008. Alle Boeing 777s zijn overigens vernoemd naar nationale parken, met uitzondering van de eerste.
Het tweede oudste type long haul vliegtuig van KLM is de Airbus A330. Deze kisten zijn gemiddeld zo’n 15 jaar oud. Samen met de Boeing 777-200ER gaat de A330 vanaf 2026 de vloot verlaten. Hiervoor komt de nieuwe generatie Airbus A350 in de plaats. Air France vliegt al langere tijd met de A350.
Benieuwd naar onze ervaringen in de Boeing 777-200? Check dan de review video van de KL887 van Amsterdam naar Hong Kong. We vlogen deze keer in de Economy Comfort cabine.
Oud vs. nieuw
Dan zul je misschien denken: is nieuw altijd beter dan oud? Qua comfort geldt dat in veel gevallen wel. Nieuwere vliegtuigen zijn stiller, zuiniger en bieden doorgaans een beter comfort. Toch valt nog maar te bezien of de nieuwe Airbus A321neo van KLM een beter comfort biedt dan de Boeing 737. Veel nieuwe short haul vliegtuigen hebben namelijk qua stoelcomfort in moeten leveren. De stoelkussens zijn bijvoorbeeld lichter en dunner. Hierdoor is het toch minder prettig om langere tijd op de stoel te zitten. Maar hoe het comfort van de nieuwe A321neo is zal natuurlijk deze zomer nog moeten blijken. Wellicht worden we positief verrast.
Onderhoud
Een ouder vliegtuig heeft doorgaans meer onderhoud nodig. Dat geldt ook voor de oudere KLM vliegtuigen. Air France-KLM heeft een eigen onderhoudsdienst met Air France Industries en KLM Engineering & Maintenance. Deze zusterondernemingen van AF-KLM doen de reparatie, onderhoud en ombouw van de vliegtuigen niet alleen voor de eigen vloot, maar ook die van andere airlines.
KLM laat InsideFlyer over de oudste vliegtuigen van de vloot weten: ‘Oudere machines hebben wat meer onderhoud nodig. Onderhoud is belangrijk voor al onze vliegtuigen. We hebben voldoende reservevloot om inzetbaarheid goed op peil te houden.’. Komende zomer zal KLM echter alle capaciteit nodig hebben om passagiers van A naar B te vervoeren. Er zal dan naar verwachting ook weinig sprake zijn van een ‘reservevloot’.
Bron omslagfoto: KLM / Bron foto’s artikel: InsideFlyer
Robert zegt
Hoe oud is nou de oudste long haul kist?
Christian zegt
De PH-BQA is de oudste kist in de long haul vloot van KLM. Deze B777-200 komt uit 2003 en is daarmee meer dan 20 jaar oud.
SL zegt
De oude stoelen zijn echt vele malen comfortabeler dan de nieuwe harde slimline stoelen…