Review: KLM Premium Comfort Class – Mexico-Stad naar Amsterdam | Boeing 787-9 Dreamliner11 min leestijd

Review: KLM Premium Comfort Class | Mexico-Stad naar Amsterdam| Boeing 787-9 Dreamliner

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Vier weken zijn voorbij gevlogen en daarmee komt ook onze reis door Noord- en Zuid-Amerika op zijn eind. Met KLM vliegen we terug naar huis in de Premium Comfort, de nieuwste cabine van de Nederlandse maatschappij. In deze review nemen we je mee aan boord van de KLM Premium Comfort cabine in de Boeing 787-9 tussen Mexico-Stad en Amsterdam. We gaan in op de cabine, maaltijden en comfort

Summer trip

Het einde van de summer trip is in zicht. Na een paar heerlijke weken in de States, Panama, Colombia en Mexico is het tijd huiswaarts te keren. Waar we vier weken eerder vanuit Antwerpen met Thalys naar Amsterdam reisde om vervolgs met Delta Air Lines in de Premium Select via New York naar Miami te vliegen, vliegen we nu rechtstreeks naar onze bestemming: Amsterdam Airport Schiphol. Hieronder een kleine samenvatting van de reis.

In de Verenigde Staten verbleven we in onder andere Miami (check hier onze review van het Kimpton Anglers Miami), Fort Myers (klik hier voor de review over Luminary Hotel & Co) en Tampa.

Hierna maakte we een tussenstop van een aantal dagen in Tropisch Panama-Stad waar we verbleven in het Waldorf Astoria. Copa Airlines brengt ons hierna naar de Colombiaanse hoofdstad Bogotá. We verblijven hier in het ibis Museo & Sofitel Bogotá. Zeker dit laatste hotel is een aanrader voor een prettig verblijf in de stad.

Na Bogotá reizen we door naar Medellin, waar we in het JO&JOE verblijven en genieten van de prachtige stad. Avianca brengt ons hierna naar het Mexicaanse Cancun om hier de Yucatan Peninsula te bezoeken. Hier relaxen we eerst een par dagen in het fijne Pocna hotel in Tulum.

Via onder andere Valladolid reizen we door naar Merida. Vanuit daar vliegen we met Aeromexico naar de Mexicaanse hoofdstad. We verblijven hier in het ibis Mexico City Zona Rosa, The Alest en het Sofitel Mexico City. Na dit onvergetelijke reis, reizen met KLM in Premium Comfort van Mexico-Stad naar Amsterdam in de Boeing 787-9, waar deze review over gaat.

Met KLM in Premium Comfort van Mexico-Stad naar Amsterdam Airport Schiphol

Na wat gepuzzel werd de reis richting Noord- en Zuid-Amerika geboekt. Waar we eerst via Dalles terug naar Europa zouden reizen, paste we de terugreis later aan. Daarbij kozen we ervoor toch via Mexico-Stad naar Amsterdam te reizen. Deze reis mij € 1.510. Het leverde 56 XP en 10.758 Miles op bij Flying Blue. Door de aanschaf van CO2-compensatie en duurzamere vliegtuigbrandstof (SAF) ontvang ik nog 5XP en een verwaarloosbaar aantal Flying Blue Miles.

De volgende reisklassen komen voor in dit ticket:

  • Antwerpen – Amsterdam: Economy in Thalys
  • Amsterdam – New York JFK: Premium Select van Delta Air Lines.
  • New York JFK – Miami: Economy Comfort+ van Delta Air Lines
  • Mexico-Stad – Amsterdam: Premium Comfort van KLM
  • Amsterdam – Antwerpen: Economy in Thalys.

Op ons YouTube-kanaal vind je ook een video-impressie van deze review met KLM in Premium Comfort tussen Mexico-Stad en Amsterdam. Wist je trouwens dat je op ons YouTube-kanaal nog veel meer reviews, InsideLooks en trip reports kunt bekijken? We posten wekelijks nieuwe video’s, dus volg ons kanaal om geen video te missen!

Bagage-afgifte, check-in en security check

Het regent pijpenstelen wanneer we het Sofitel Mexico City Reforma verlaten. In het begin is het ook wat lastig om een taxi geboekt te krijgen, maar uiteindelijk lukt ons dat. De afstand tussen de stad en het vliegveld is beperkt, maar we doen er vrij lang over. Wanneer het regent in de stad, houd er dan rekening mee dat je er veel langer over doet om de stad uit te komen.

Review: KLM Premium Comfort Class | Mexico-Stad naar Amsterdam| Boeing 787-9 Dreamliner

Bij aankomst op de luchthaven worden we afgezet bij Terminal 1. Bagage-afgifte is bijna voor de deur. Op het moment van het inchecken van de bagage staan er flink wat mensen. Dit heeft er vooral mee te maken dat zowel de vlucht voor Air France als ook KLM geopend zijn voor check-in. Er zijn duidelijke incheck-rijen en in ongeveer 10 minuten zijn we onze bagage kwijt.

Review: KLM Premium Comfort Class | Mexico-Stad naar Amsterdam| Boeing 787-9 Dreamliner Review: KLM Premium Comfort Class | Mexico-Stad naar Amsterdam| Boeing 787-9 Dreamliner

Met de boardingpas in de hand wandellen we eerst naar de American Express Centurion lounge (landside). Het is erg rustig in deze lounge en we genieten hier van een heerlijk hapje en drankje. Meer over deze American Express Centurion lounge lees je binnenkort natuurlijk op InsideFlyer.

Review: KLM Premium Comfort Class | Mexico-Stad naar Amsterdam| Boeing 787-9 Dreamliner
Ingang van de American Express Centurion Lounge in Terminal 1, landside.

Na het bezoek aan de lounge is het tijd om richting de security te wandelen. Hier zijn we vrij vlot doorheen. Vanaf de Amex lounge kost dit ongeveer 10 minuten wandelen. Hierna volgt nog een keer 10 minuten wandelen naar gate 31. Bij deze gate is ook de Salon VIP lounge te vinden.

Op naar security.

Boarding

Het valt op dat de terminal wat klein en verouderd is. In sommige gangen is er druk en smal en dat zorgt niet voor een prettige doorloop. Bij gate 31 zijn ook meerdere andere gates te vinden, maar ook hier is het niet super groot. Ondanks dat zijn de boardingzones goed aangegeven en zijn de rijen duidelijk. Een medewerker komt ook controleren dat iedereen in de goede reis staat.

Review: KLM Premium Comfort Class | Mexico-Stad naar Amsterdam| Boeing 787-9 Dreamliner

Review: KLM Premium Comfort Class | Mexico-Stad naar Amsterdam| Boeing 787-9 Dreamliner

Helaas kan het aan boord gaan van het vliegtuig niet op tijd starten. Dit heeft er mee te maken dat er net een Air France vlucht is gearriveerd. De reizigers uit dit toestel moeten eerst het toestel verlaten voordat wij aan boord van een ander toestel kunnen. Hierdoor start het boardingproces zo’n 15 minuten later. Het aan boord gaan gaat via de verschillende zones die op de instapkaart staan weergegeven. Zelf reis ik in de Premium Comfort cabine van KLM en je kunt dan via zone 2 aan boord gaan.

Bij binnenkomst wordt ik vriendelijk begroet, waarna ik al snel arriveer bij stoel 14A.

KLM Premium Comfort Cabine

De Boeing 787 Dreamliners van KLM zijn geheel voorzien van de Premium Comfort cabine. In de Boeing 787-10 variant hebben we inmiddels een paar keer mogen genieten van dit product. In deze review lees je onze ervaring over de KLM Premium Comfort aan boord van de Boeing 787-9 variant tussen Mexico-Stad en Amsterdam. Het is voor ons de eerste keer in Premium Comfort in de Boeing 787-9.

Review: KLM Premium Comfort Class | Mexico-Stad naar Amsterdam| Boeing 787-9 Dreamliner

Het grote verschil tussen de 787-10 en de 787-9 is dat de cabine één rij kleiner is. In totaal zijn er dus 7 stoelen minder in de Premium Comfort in de 787-9. De configuratie is hetzelfde als in de 787-10. De stoelen staan dan ook in een 2-3-2 opstelling met in totaal drie rijen. Deze keer zitten we op rij 14 in stoel A & C.

Review: KLM Premium Comfort Class | Mexico-Stad naar Amsterdam| Boeing 787-9 Dreamliner

Boven de stoelen zijn bagagebakken te vinden. Er is ruim voldoende ruimte voor de bagage die je mag meenemen aan boord. Zo is standaard twee stuks handbagage en een accessoire inbegrepen in je ticket.

Achter de Premium Comfort vind je de Economy cabine, waarbij de eerste rijen meer beenruimte hebben (Economy Comfort). De eerste rij heeft erg veel beenruimte! Deze is dus zeker aan te raden voor een langere vlucht.

Review: KLM Premium Comfort Class | Mexico-Stad naar Amsterdam| Boeing 787-9 Dreamliner

KLM Premium Comfort stoel in Boeing 787-9 Dreamliner

De stoelen in Premium Comfort hebben een breedte van 18,5″. Er is ook goed nagedacht over het kleurgebruik van stoel en cabine. Tevens kan door de verlichting de dag en nacht worden nagebootst.

De cabine is afgeschermd aan voor- en achterzijde voor een optimale privacy. De stoelen hebben een recline van 8” en een pitch van 38”. Zelf heb ik er niet zoveel last van, maar de rugleuning van de stoel voor je (in rij 12 en 14) komt naar achter wat kan zorgen voor minder ruimte.

Review: KLM Premium Comfort Class | Mexico-Stad naar Amsterdam| Boeing 787-9 Dreamliner
Stoel 14A & C

De stoel zit heerlijk en biedt voor deze vlucht van zo’n 10 uur een goed comfort. Daarbij een beweegbare hoofdsteun helpend.

Review: KLM Premium Comfort Class | Mexico-Stad naar Amsterdam| Boeing 787-9 Dreamliner

Ook krijgt elke reiziger een kussen en deken. Deze zijn hetzelfde als in de World Business Class van de maatschappij.

Voor wat extra verlichting kun je de leeslamp in stoel gebruiken, maar ook boven je is een lampje te vinden. Deze kun je aan- en uitzetten met het IFE.

Review: KLM Premium Comfort Class | Mexico-Stad naar Amsterdam| Boeing 787-9 Dreamliner

Elke reiziger heeft toegang tot de content van KLM in het inflight entertainmentsysteem in de rugleuning voor je (rij 12 & 14). In rij 11 in de Boeing 787-9 vind je het IFE in de middenconsole. Het scherm is 13.3” groot, heeft een helder beeld en werkt snel.

Review: KLM Premium Comfort Class | Mexico-Stad naar Amsterdam| Boeing 787-9 Dreamliner

Tot slot zijn er nog enkele oplaad- en opbergmogelijkheden. Deze tref je voornamelijk in het middenconsole van de stoel. Er is ruimte voor een flesje drinken in een special daarvoor aanwezige houder. Ook kun je andere kleine spullen kwijt. KLM voorziet elke reiziger van een koptelefoon die je ook in het middenconsole vindt. Verder is er een usb-c en usb-a oplaadpoort aanwezig.

In de stoel voor je tref je ook een stopcontact. In de stoel voor je tref je enkele opbergmogelijkheden. Ook is hier het inflightmagazine van KLM terug te vinden: Holland Herald.

Er zijn verder een aantal knopjes die de stoel in de juiste stand brengt. Onder het raam vind je een knop die het raampje kan blinderen.

Comfort in Premium Comfort

De stoelen in deze premium cabine van KLM zitten heerlijk. KLM heeft goed nagedacht over de stoel en in mijn ogen is het een heerlijk product! Het comfort is prima en dat komt door een aantal zaken. Zo zit de stoel gewoon heel fijn, is er een beweegbare hoofdsteun en redelijk wat recline. Verder is er voetensteun en een beweegbare beensteun, waardoor je iets omhoog kunt liggen.

Afhankelijk van de temperatuur aan boord is de deken die je ontvangt een comfortabele aanvulling.

Reizigers in deze cabine ontvangen ook een amenity kit. Hierin vind je een pen, oogmasker, tandenborstel met een soort tandpasta, en oordopjes.

Het is haast onmogelijk om zonder stroom te zitten. KLM heeft op verschillende plekken oplaadmogelijkheden aangebracht. Persoonlijk vind ik alleen de plek waar de usb-c en usb-a punten te vinden zijn wat onhandig. Dit is op beenhoogte aan de binnenkant van de stoel.

Afhankelijk van welke stoel je hebt is het mogelijk om bij de stoel aan het gangpad de armleuning naar in te klappen. Hierdoor kun je net wat gemakkelijk in- en uitstappen in je stoel, of heb je gewoon net iets meer bewegingsruimte. In de armleuning vind je verder een uitklapbare tafeltje. Het oppervlak van de tafel is groot genoeg om een laptop of tablet op te plaatsen. Het tafeltje kun je gemakkelijk van je af of naar je toe schuiven. Ook is het makkelijk in te klappen.

Toiletten vind je in de economy cabine. deze zijn verspreid in het midden van de economy cabine en achterin deze cabine.

Review: KLM Premium Comfort Class | Mexico-Stad naar Amsterdam| Boeing 787-9 Dreamliner

Wifi & IFE

Ook in deze KLM-review in de Boeing 787-9 van Mexico-Stad naar Amsterdam in de Premium Comfort cabine bespreken we kort de wifi-mogelijkheden en IFE. Aan boord van deze vlucht is wifi beschikbaar. Er zijn drie pakketten beschikbaar. Er is een kosteloos pakket waarbij je de gehele vlucht gebruik kunt maken van het Message pakket. Hierbij kun je enkel berichten versturen via bijvoorbeeld Whatsapp. De andere twee pakketten kun je aankopen met Miles of betaalkaart. De eerste is €8 voor één uur internet de tweede kost €18 voor de gehele vlucht surfen. Met tussenpozen werkt de wifi verbinding best prima.

Het inflight entertainmentsysteem is deze vlucht weer goed gevuld. Zowel met bioscoopfilms als films die al wat langer uit zijn gebracht. Ook is er voldoende muziek, games en tv-programma’s aanwezig. Met de bijgeleverde koptelefoon kun je optimaal genieten van een goed geluid en scherp beeld.

Review: KLM Premium Comfort Class | Mexico-Stad naar Amsterdam| Boeing 787-9 Dreamliner

Service, menu en maaltijden tijdens de vlucht

Gedurende deze 10 uur durende vlucht bood KLM haar klanten verschillende service aan. Allereerst was de crew aan boord zeer attent en vriendelijk. Ze waren zeker in voor het hebben van een gesprekje. Nadat de veiligheidsmededingen en video zijn getoond en aangekondigd is het tijd voor taxiën. Al snel daarna hangen we in de lucht op weg naar Amsterdam.

Review: KLM Premium Comfort Class | Mexico-Stad naar Amsterdam| Boeing 787-9 Dreamliner

Als eerste serveert de crew een welkomstdrankje en wat gezouten pinda’s. ik kies een glas bruiswater en de Bols Espresso Martini.

Review: KLM Premium Comfort Class | Mexico-Stad naar Amsterdam| Boeing 787-9 Dreamliner

Binnen een uur na opstijgen serveert de cabinecrew de hoofdmaaltijden uit. Op het menu staan zowel gerechten met vlees als ook vegetarisch. Helaas bevat de salade ham, dus deze sla ik over. Het vegetarische hoofdgerecht met ricotta ravioli en artisjok smaakt heerlijk! Ook is er een bakje gevuld met kazen. Bij de maaltijd heb je keuze uit verschillende dranken. Deze staan ook op het menukaartje dat je ontvangt. Zelf kies ik voor een glas cava en een glas bruiswater.

Review: KLM Premium Comfort Class | Mexico-Stad naar Amsterdam| Boeing 787-9 Dreamliner

Onder het genot van een leuke film geniet ik nog na van de lekkere maaltijd. KLM serveert nog een heerlijke cup Häagen-Dazs ijs en wat te drinken.

Review: KLM Premium Comfort Class | Mexico-Stad naar Amsterdam| Boeing 787-9 Dreamliner

Hierna is het tijd om de oogjes toe te doen. Zeker de helft van de vlucht lukt het me om prima te slapen. Na het wakker worden had ik wel wat trek in een kleine snack en wat te drinken. In de galley achterin het vliegtuig kun je dit zelf pakken. Er is een snackdoos en hier staan ook verschillende drankjes. Wil je koffie of thee, vraag hier dan gerust om bij de crew die hier aanwezig is.

Review: KLM Premium Comfort Class | Mexico-Stad naar Amsterdam| Boeing 787-9 Dreamliner

Zo’n ander halfuur voordat we landen op Amsterdam Airport Schiphol wordt op deze KLM vlucht vanuit Mexico-Stad het ontbijt geserveerd. Het ontbijt bestaat uit een grote schaal Griekse yoghurt met fruit en granola. Dat is nog eens een goed ontbijt! Ook een warme quice, broodje, smeerkaas en jam zijn aanwezig. Bij het ontbijt kies ik een lekker kopje thee en wat water.

Review: KLM Premium Comfort Class | Mexico-Stad naar Amsterdam| Boeing 787-9 Dreamliner

Niet veel later is het tijd om op te ruimen en landen we niet veel later op Nederlandse bodem.

Review: KLM Premium Comfort Class | Mexico-Stad naar Amsterdam| Boeing 787-9 Dreamliner

Review: KLM Premium Comfort Class | Mexico-Stad naar Amsterdam| Boeing 787-9 Dreamliner

Beeldmateriaal Review KLM Premium Comfort Mexico – Amsterdam | InsideFlyer – Marco

Overzicht

Publicatie Datum

8 October 2023

Voordelen

- Goede vegetarische maaltijd als diner. Ook de heerlijke schaal yoghurt met granola en fruit was super!
- Stoelen zitten goed met voldoende ruimte en comfort.
- Een prettig IFE scherm en voldoende content.
- Zeer vriendelijk en attent personeel op deze vlucht.

Nadelen

- Voordat we mochten boarden waren er geen mededingen over het later aan boord gaan.
- Helaas zat er in de salade bij het diner ham. KLM zou dit echt apart in een bakje moeten serveren. Zo kan iedereen, ook reizigers die geen vlees eten, de salade nuttigen en hoef je niets onnodig weg te gooien.

Reisklasse

Stoel

Eten en drinken

Crew

Value

Algemene Waardering

Conclusie

Deze vlucht met KLM in de Premium Comfort tussen Mexico-Stad en Amsterdam was een prettige vlucht. De service aan boord van deze Boeing 787-9 Dreamliner was uitstekend. Het vegetarische hoofdgerecht smaakt heerlijk en ook het ontbijt met de grote schaal gevuld met vers fruit, granola en yogurt deed het goed! De medewerkers aan boord van deze vlucht waren enthousiast, attent en zeer vriendelijk. Zo wil je ze altijd zien !! De stoel zat prima en ook het IFE werkte naar behoren. Al met al een zeer geslaagde vlucht.

11 min leestijd">
4.3

Reacties

  1. tweettweet zegt

    Mooie review, maar let je erop dat je de passagiers op de foto’s op z’n minst blurt? Het is geen openbare ruimte en KLM verbiedt zelfs het maken van foto’s van andere passagiers en crewleden.

    • Van Gooiland zegt

      Joh, KLM roept om dat je de passagiers en bemanning niet mag fotograferen *zonder hun toestemming*. Ongetwijfeld heeft de recensent de tientallen mensen op de foto’s dan ook stuk voor stuk om toestemming gevraagd. Of hij is (Oost-Indisch) doof, dat kan natuurlijk ook.

    • Christian zegt

      Bedankt, leuk om te lezen dat je hebt genoten van de review! We proberen zo veel mogelijk om foto’s te maken zonder dat er reizigers of medewerkers zichtbaar zijn. We gaan kijken of we de foto’s die hier zijn gebruikt inderdaad kunnen aanpassen.

      • Van Gooiland zegt

        Fijn, maar feit blijft dat deze passagiers zonder hun toestemming gefotografeerd zijn, terwijl KLM op iedere vlucht luid en duidelijk meedeelt dat het niet mag. Om het vervolgens doodleuk toch te doen is heel stout. En om die foto’s daarna nog een keer online te zetten ook is verre van netjes. Dat de betrokkenen achteraf min of meer onherkenbaar worden gemaakt (niet iedereen, sommigen zijn letterlijk over het hoofd gezien) doet aan dat alles niks af.

        Gewoon niet fotograferen, die mensen. Zo zijn nou eenmaal de regels aan boord van een KLM vlucht, of je het er nou mee eens bent of niet.

  2. van der Kolk zegt

    Dit is de tweede keer dat ik lees dat de stoelen in Premium Comfort even breed zijn als de stoelen in World Business Class. Klopt dat echt? Ik vind het lastig om hier informatie over te vinden. Maar wat ik vind geeft aan dat de stoelen in World Business Class breder zijn dan de stoelen in Premium Comfort. Voor zover ik zie is het “maar” iets meer dan een inch, maar toch. Kunnen jullie informatie geven over wat volgens jullie de breedte van de stoelen is in een 787-9?

    • Van Gooiland zegt

      “Kunnen jullie informatie geven over wat volgens jullie de breedte van de stoelen is in een 787-9?”

      Geen idee, maar ik kan je vertellen dat het helemaal geen prettige stoelen zijn. Niet om in te zitten (je kunt je armen nergens behoorlijk kwijt), niet om in te liggen (je kunt je voeten nergens behoorlijk kwijt). Het is een soort pijpela concept. Of doodskist zonder deksel, dat dekt de lading ook wel.

      Het idee dat iedereen rechtstreeks toegang moet hebben tot het gangpad is heel leuk, maar bij luchtvaartmaatschappijen zoals KLM die nog steeds hetzelfde aantal stoelen in de cabine willen proppen betekent dat schipperen met de ruimte. En wie is de dupe? Drie keer raden is twee keer teveel.

      Om maar een dwarsstraat te noemen: KLM heeft in de 789 30 stoelen in de cabine tussen deur 1 en 2. Oman Air heeft er 24. Allemaal met direct aisle access. Met andere woorden, KLM heeft 25% meer stoelen in dezelfde ruimte. Dat verschil merk je als passagier heus wel. Iets anders wat de passagier merkt is dat het in-flight service product van Oman Air op een niveau staat dat het verstand van KLM verre te boven gaat. Geen wonder dat KLM MCT heeft opgegeven.

      • van der Kolk zegt

        Persoonlijk heb ik geen probleem met de business class stoelen. Ik vind ze in ieder geval een stuk prettiger dan de Premium Comfort stoelen.

        KLM zou ongetwijfeld voor ruimere stoelen kunnen zorgen. Maar, met 25% minder stoelen betekent dat 25% duurdere tickets. Dat zou voor mij betekenen dat ik geen business class meer kan boeken. Persoonlijk heb ik dan liever de huidige stoelen.

        • Van Gooiland zegt

          Dat een business class stoel prettiger is dan die in premium comfort is wel het minste wat je mag verwachten. Het zou dan ook héél gek zijn als dat bij KLM niet zo was.

          De WBC stoel moet je natuurlijk vergelijken met die van de concurrentie, en dan delft KLM gewoon in veel gevallen het onderspit.

          Een lineair verband tussen aantal stoelen en ticketprijs is er niet. Een heel groot aantal factoren komt kijken bij het vaststellen van die prijs. Daarom verschillen de bedragen die passagiers betalen voor precies dezelfde stoel op precies dezelfde vlucht dan ook significant.

          Hoe dan ook, op ICA vluchten kies ik alleen voor KLM als er echt niks beters is, dus vrijwel nooit. Op korte afstand vluchten is het een ander verhaal, daar is het bijna allemaal één pot nat, en kies ik voor KLM als die het snelste of meest practische alternatief biedt. Er zijn uitzonderingen, je moet bijvoorbeeld bijna gek zijn om KLM in plaats van TK te vliegen naar IST.

          • van der Kolk zegt

            Net als veel anderen zit ik niet in de luxe positie dat ik vaak kan kiezen. De keuze is op prijs, met vaak gedwongen Premium Economy/Comfort omdat de prijs voor Business Class te hoog is. Voor jou is het denk ik anders. Ik ben heel blij voor jou als dat zo is.

            Het klopt dat prijzen niet lineair zijn met aantal stoelen. Prijzen doen soms gekke dingen. Maar het is heel opvallend dat de prijzen van stoelen in KLM World Business Class hoger zijn voor toestellen met de 1-2-1 layout dan voor toestellen met de 2-2-2 layout. Nu bijna alles 1-2-1 is, zijn bijna alle KLM prijzen hoger dan een jaar geleden.

  3. Van Gooiland zegt

    Wat betreft route en luchtvaartmaatschappij ben ik inderdaad helemaal vrij om zelf te kiezen, maar voor reisdata ligt dat iets anders. Ik plan weliswaar zelf en naar eigen inzicht een heel kalenderjaar vooruit, maar vervolgens zit ik, onvoorziene omstandigheden daargelaten, eraan vast. Dat maakt mij afhankelijk van het aanbod op die dagen. Is het echt knudde, dan lukt het mij meestal wel om toch een dag of wat te schuiven als ik wat beters vind. Een voordeel is weer dat ik heel lang vooruit kan plannen en boeken. Consequentie is dat mijn keus vrijwel nooit op KLM valt, het lukt mij altijd wel wat beters te vinden. Dat ik niet in Nederland woon maakt het uiteraard veel makkelijker. Alleen als pendelaar reis ik met KLM, dat is het snelst en past goed in mijn reisschema.

    “Maar het is heel opvallend dat de prijzen van stoelen in KLM World Business Class hoger zijn voor toestellen met de 1-2-1 layout dan voor toestellen met de 2-2-2 layout.”

    Dus op vluchten naar één en dezelfde bestemming kosten WBC tickets meer op dagen wanneer KLM een 1-2-1 toestel inzet dan op dagen dat er 2-2-2 gevlogen wordt?

    Ik wil het zo geloven, maar de prijzen zijn de laatste paar jaar sowieso sterk gestegen. De pandemie was daarentegen een gelegenheid om in alle rust en tegen zeer gunstige prijzen te reizen. Ik heb er helemaal geen spijt van dat ik daar maximaal gebruik van gemaakt heb.

  4. Trotse Kaas Kop zegt

    Idd, de blauwe trots heeft meer van hun dochter onderneming Transavia. Maar ja, de monster salarissen van de piloten en de directie moet wel betaald worden….

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *