Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Elke vliegtuigmaatschappij heeft weer een ander aanbod van vliegtuigen. In de artikelenreeks ‘zo ziet de vloot van … eruit ‘, nemen we de vloot van verschillende airlines onder de loep. Eerder bekeken we onder andere de vloot van Transavia, KLM en Brussels Airlines. Deze keer is de vloot van Scandinavian Airlines (SAS) aan de beurt.
Artikelen reeks
Op InsideFlyer voorzien we niet alleen van het laatste nieuws uit de reiswereld, deals en tips over loyalty, maar schrijven we ook travel & lifestyle artikelen. ‘Zo ziet de vloot van … eruit’ is zo’n artikel dat thuishoort onder deze laatste noemer. We hebben al verschillende maatschappijen gehad binnen deze artikelen reeks. En gaan nu verder in op de vloot van SAS – Scandinavian Airlines. Hieronder de artikelen die we eerder hebben geschreven in deze serie:
- Laatste stand van zaken vloot van KLM (2022)
- Update vloot van Brussels Airlines (2022)
- Vloot van Transavia (2023)
- Vloot van Virgin Atlantic (dit artikel)
Geschiedenis SAS
Scandinavian Airlines, ook wel bekend als SAS, werd opgericht op 1 augustus 1946 als een consortium van drie Scandinavische luchtvaartmaatschappijen: Svensk Interkontinental Lufttrafik uit Zweden, Det Norske Luftfartselskap uit Noorwegen en Det Danske Luftfartselskab uit Denemarken. Dit consortium werd opgericht om de trans-Atlantische operaties in de regio te bundelen. De airline heette destijds dan ook OSAS – Overseas Scandinavian Airlines. In 1948 werd ESAS opgericht voor de vluchten binnen Europa. In 1951 fuseerden deze maatschappijen volledig tot SAS, met vaak nog de toevoeging Scandinavian Airlines.
SAS speelde een belangrijke rol in de luchtvaartgeschiedenis door in 1954 de eerste commerciële route te openen die over de Noordpool ging. Hierdoor werd de reistijd tussen Europa en Noord-Amerika aanzienlijk korter. Deze route was overigens tussen Kopenhagen (CPH) en Los Angeles (LAX). In de jaren ’80 en ’90 bleef SAS innoveren en uitbreiden, met de introductie van nieuwe vliegtuigtypes en diensten.
In 1997 was SAS één van de oprichters van Star Alliance, de eerste en grootste wereldwijde luchtvaartalliantie, samen met onder andere United Airlines, Lufthansa en Thai Airways. Deze alliantie bood passagiers toegang tot een uitgebreid netwerk van bestemmingen en voordelen zoals gedeelde frequent flyer-programma’s.
SAS heeft drie belangrijke hubs: Kopenhagen-Kastrup (CPH), Stockholm-Arlanda (ARN) en Oslo-Gardermoen (OSL). Kopenhagen is de grootste hub, gevolgd door respectievelijk Stockholm en Oslo. Daarnaast heeft SAS ook kleinere hubs in steden zoals Bergen, Göteborg en Stavanger.
In recente jaren heeft SAS te maken gehad met financiële uitdagingen en herstructureringen. In 2023 werd aangekondigd dat Air France-KLM, samen met de Deense overheid en twee andere bedrijven, zou investeren in SAS. Hierdoor zal SAS op 31 augustus 2024 Star Alliance verlaten en zich de volgende dag aansluiten bij SkyTeam.
De SAS vloot op dit moment
Op het moment vliegt Scandinavian Airlines, in de volksmond dus SAS, met een zeer diverse vloot. Daarbij hebben we zowel gekeken naar de vloot van SAS, SAS Connect en SAS Link. De maatschappij vliegt met 10 verschillende types vliegtuigen. Hierbij kun je denken aan de vliegtuigen van bekende fabrikanten als Airbus en Boeing. Ook beschikt de maatschappij over vliegtuigen van het merk Embraer en Canadian Regional Jet.
Informatie over de actuele vloot hebben we zowel op Airfleets.net als de website van SAS zelf geraadpleegd.
Airbus A319
In de vloot van SAS heeft de maatschappij momenteel nog 4 vliegtuigen van het type Airbus A319. Deze vliegtuigen hebben 141 stoelen in een 3-3 opstelling. De toestellen worden voornamelijk binnen de Scandinavische landen gebruikt.
Het toestel beschikt over allemaal dezelfde stoelen die een breedte hebben van 46 cm en een pitch van 79 cm (met uitzondering van stoelen in de eerste rij en bij de nooduitgang). Het toestel beschikt niet over aparte SAS Plus stoelen (Europese Business Class).
Airbus A320
SAS heeft in haar vloot 8 toestellen van het type Airbus A320. Deze toestellen zijn net wat groter dan de A319. Ze kunnen ten opzichte van de A319 zo’n 800 km verder vliegen met in totaal 3.900 vliegkilometers. Het toestel beschikt over 168 stoelen in een 3-3 opstelling. De breedte van de stoelen is 46 cm en de pitch varieert tussen de 79 en 81 cm.
Airbus A320neo
Begin 2017 startte SAS een dochtermaatschappij in Ierland: SAS Ireland. Deze ‘maatschappij’ moest voordeligere vluchten kunnen uitvoeren dan het moederbedrijf. Onder andere door goedkoper personeel in dienst te nemen. Vluchten moesten vertrekken vanuit Londen (LHR) en Malaga (AGP). Op deze routes zouden exclusief Airbus A320neo vliegtuigen worden ingezet.
Met heel wat tegenslagen kon de eerste vlucht pas eind 2017 plaatsvinden. Het bleef rommelig, want een half jaar later werden veel vluchten geannuleerd en in 2020 besloot de maatschappij om te stoppen met vluchten vanuit Malaga. In 2021 werd toen een basis op Kopenhagen geopend en in september van dat jaar besloot het moederbedrijf om SAS Ireland om te dopen tot SAS Connect.
Zowel SAS Connect als SAS vliegt met de Airbus A320neo. Hoeveel de maatschappij er nu precies in haar vloot heeft is een beetje onduidelijk. Dit ligt momenteel tussen de 67 en de 73 toestellen. Vermoedelijk 30 toestellen voor SAS Connect (volgens AirFleets.net) en de overige voor SAS. De toestellen worden ingezet op routes binnen Europa en hebben de beschikking over 174 stoelen in een 3-3 opstelling. De breedte van de stoelen is hetzelfde als bij de A319 en A320. De pitch varieert tussen de 76 en 79 cm.
Airbus A321neo
De laatste narrow-body van Airbus binnen de vloot van SAS is de Airbus A321neo. Van dit type vliegtuig heeft SAS momenteel 3 stuks in haar vloot. De drie toestellen zijn de -LR varianten, wat inhoudt dat ze langere afstanden kunnen afleggen. Zo kan dit toestel worden ingezet op vluchten tot 7.000km. SAS gebruikt de toestellen onder andere voor vluchten tussen bijvoorbeeld Kopenhagen en New York, Washington en Boston.
Wat anders is dan bij de andere narrow-body vliegtuigen bij SAS is dat dit type vliegtuig de beschikking heeft over drie reisklassen: Business (22 stoelen), Plus (12 stoelen) en GO (Economy / 123 stoelen). Totaal heeft dit vliegtuig dus 157 stoelen.
Airbus A330-300
Ook de Airbus A330-300 kun je in de SAS-vloot vinden. De maatschappij heeft er maar liefst 8 van. Deze worden ingezet op routes naar de Verenigde Staten vanuit de verschillende hubs in Scandinavië. Het toestel heeft de beschikking over 266 stoelen verdeeld over 3 reisklassen:
- 32 in Business Class
- 56 in SAS Plus
- 178 in Economy Class
Airbus A350-900
Dit is de nieuwste telg van Scandinavian Airlines. De maatschappij heeft er momenteel 4 van in de vloot. Het toestel wordt ingezet op vluchten naar bestemmingen in de Verenigde Staten, Japan en China.
Er is plaats voor 300 reizigers in de 3 reisklassen van SAS. Namelijk:
- 40 in Business Class
- 32 in SAS Plus
- 228 in Economy Class
De eerste Airbus A350 toestellen die SAS in haar vloot had, hebben de vloot ook alweer verlaten. Zo is de eerste A350 naar China Airlines gegaan per januari van dit jaar. De tweede A350 die SAS in haar vloot had is sinds november 2023 is nu in dienst bij Malaysia Airlines.
ATR 72-600
SAS heeft in haar vloot één type propellervliegtuig. Het gaat hier om de ATR 72-600. Met 5 vliegtuigen in haar vloot vliegt het vooral korte afstanden tot ongeveer één uur. Je moet hier vooral denken aan binnenlandse vluchten tussen bijvoorbeeld Stockholm en Visby, maar ook korte vluchten als Kopenhagen en Hannover.
De vliegtuigen worden geleverd door Xfly op basis van een wet-lease-overeenkomst. De 70 stoelen staan in een 2-2 opstelling.
CRJ 900
Tot slot zijn er nog twee vliegtuigtypes in de vloot van SAS die worden gebruikt voor de reguliere burgerluchtvaart. De eerste is de CRJ 900. De 16 toestellen die voor de maatschappij vliegen worden ook geleased middels een wet-lease-overeenkomst met CityJet en Xfly.
In de toestellen is ruimte voor 90 passagiers. Het toestel kan bestemmingen tot 2.100 km aanvliegen.
Embraer 195
SAS heeft naast SAS Connect nog een dochtermaatschappij, genaamd SAS Link. Opgericht in 2021 en sinds 2022 actief. De maatschappij vliegt vanaf Oslo, Kopenhagen en Bergen. Dit doen ze met 10 Embraer 195 vliegtuigen. Deze cabine beschikt over 114, 120 of 122 stoelen in een 2-2 opstelling.
Boeing 737-700
SAS heeft nog één Boeing 737 in haar vloot. En daarmee is dat ook de enige van fabrikant Boeing, Mijns inziens ook de meest speciale binnen de Scandinavian Airlines vloot. Als je op bijvoorbeeld Flightrader kijkt zie je al gelijk dat er iets bijzonders aan dit vliegtuig is. Deze Boeing 737 met registratie LN-RPJ wordt niet ingezet op de normale routes, al zou dat wel kunnen. Dit vliegtuig wordt ingezet als vliegend ziekenhuis. Sinds februari 2024 heeft het vliegtuig de beschikking over 39 stoelen, 18 ziekenhuisbedden waarvan 3 voor IC-patiënten.
Bemanning op dit toestel heeft een achtergrond in de verpleging of trauma hulpverlening.
SAS voert al 25 jaar MEDEVAC vluchten uit. Zowel voor medische incidenten als evacuaties. Zo is het toestel ingezet na de tsunami in Thailand. Momenteel wordt het vliegtuig gebruikt voor een missie in Oekraïne. Slachtoffers uit Oekraïne worden via de Poolse luchthaven in Rzeszow overgebracht naar verschillende ziekenhuizen in Europa.
Reisklassen
Met maar liefst 10 verschillende type vliegtuigen, heeft SAS een zeer diverse vloot. Op vluchten binnen Europa biedt de maatschappij SAS Go (Economy) en SAS Plus (soort Business Class). Voor SAS Go kun je binnen Europa de volgende service verwachten:
- Koffie of thee
- WiFi tegen een meerprijs
- Stoelselectie tegen een meerprijs
Voor SAS Plus kun je binnen Europa de volgende service verwachten:
- Koffie of thee
- Maaltijd / snack
- WiFi tegen een meerprijs
- Fast Track
- SAS Lounge
- Priority boarding
- Stoelselectie tegen een meerprijs
Reis je naar bestemmingen in Noord-Amerika of Azië, dan geldt het volgende serviceaanbod:
SAS GO:
- Inclusief maaltijd
- 9” Entertainment systeem
- Oplaadpunten
- Stoelselectie tegen een meerprijs
- WiFi tegen een meerprijs
SAS Plus
- Driegangen menu
- Drankjes en snacks tijdens de vlucht
- Cabine opstelling 2-3-2
- De eerste rij stoelen hebben een beensteun, de andere rijen een voetensteun.
- Bredere stoelen met meer beenruimte dan in SAS GO
- Rugleuning heeft een recline en beweegbare hoofdsteun
- 12” Entertainment systeem
- Oplaadpunten en usb-poorten
- Stoelselectie tegen een meerprijs
- WiFi tegen een meerprijs
Ook biedt de maatschappij Business Class aan. Daarbij hoort de volgende service:
- Een la carte menu
- Drankjes, fruit en snacks gedurende de vlucht
- 15.4” Entertainment systeem
- Stopcontact
- Stoel die geheel plat kan
- Fast Track
- SAS Lounge
- Priority boarding
- Stoelselectie tegen een meerprijs
- WiFi tegen een meerprijs
Toekomstplannen vloot SAS
Vanaf september 2024 zal SAS dus onderdeel uitmaken van het SkyTeam. Van voordelen die je bij onder andere Flying Blue hebt kun je dan bij SAS gebruikmaken. Nog heel veel is hierover niet bekend, maar een deel kun je alvast lezen in dit artikel.
De Scandinavische maatschappij heeft momenteel nog een order uitstaan bij Airbus. Het gaat om 2 Airbus A350-900 vliegtuigen. Ook is er nog een order dat 12 A320neo toestellen omvat. Deze zullen geleverd worden tegen 2026.
Foto’s vloot SAS: Scandinavian Airlines System (SAS), mits anders aangegeven
Geef een reactie