Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Alhoewel er licht aan het einde van de tunnel lijkt te schijnen is het begin van 2021 nog steeds niet heel rooskleurig voor KLM. Lockdowns, reisrestricties en gesloten grenzen zijn aan de orde van de dag. Waar in de VS de reiswereld lijkt op te krabbelen door het hoge vaccinatietempo is dat in de EU zeker nog niet het geval. En dat merken zowel KLM als Air France aan het aantal reizigers. En dat heeft natuurlijk gevolgen voor de portemonnee.
Lockdowns, lockdowns en lockdowns
De reiswereld gaat door een flinke crisis. Door lockdowns in verschillende Europese landen (waaronder Nederland en Frankrijk) heeft KLM het lastig. Ook Air France worstelt met de (nog strengere) Franse COVID-19 maatregelen. De wereldwijde reisrestricties maken het overigens ook niet makkelijk om nu te gaan reizen, natuurlijk om evidente redenen.
Met iets minder dan 5 miljoen passagiers vervoerde de Air France-KLM groep (waar ook Transavia onder valt) ruim 70% minder passagiers dan vorig jaar in hetzelfde kwartaal. Voor KLM betekent dit 1,4 miljoen passagiers in het eerste kwartaal, tegenover 6,3 miljoen vorig jaar en 7,7 miljoen in 2019. Daarmee is de omzet meer dan gehalveerd wat tot een operationeel verlies leidt van iets meer dan 1 miljard euro. Flinke bedragen dus. Daarbij moet opgemerkt worden dat de COVID-19 crisis in het eerste kwartaal van 2020 nog maar een relatief klein effect had. Het verlies zou overigens nog veel groter zijn als Air France en KLM geen staatssteun hadden gekregen.
Vliegverkeer gedaald, wel nieuwe toestellen
Belangrijke markten als Noord-Amerika, Latijns-Amerika en Azië zijn ‘gesloten’ voor het algemene publiek. Daardoor is hier de grootste daling ten opzichte van vorig jaar te zien.
De cargotak draaide echter wel goed door met 10% meer vervoerde tonnage. Transport in de buik van passagierstoestellen blijft nog steeds ook een belangrijk onderdeel vormen van het vrachtvervoer voor Air France en KLM. De luchtvaartgroep speelt ook een rol in de wereldwijde COVID-19 vaccindistributie. Afgelopen periode is naar meer dan 30 landen een of meerdere transporten met vaccins uitgevoerd.
Ondanks de crisis mochten KLM en Air France wel nieuwe toestellen ontvangen. Er kwam bijvoorbeeld de nieuwe Embraer A190-E2 voor KLM Cityhopper. Maar ook een nieuwe Airbus A350-900 voor Air France. Daarnaast voegen nog twee Boeing 777-300 vliegtuigen zich bij de KLM vloot. Bij Transavia France kwamen er nog eens acht Boeing 737-800 toestellen in dienst.
Vooruitblik 2021
Alhoewel in Nederland de lockdown wat minder strikt lijkt te worden zijn de maatregelen in Frankrijk nog steeds niet mals. Het lage vaccinatietempo in Europa helpt ook niet mee. Airlines verwachten tegen de zomer een licht herstel van het leisure verkeer. Met name Transavia en KLM Cityhopper hopen daarvan te profiteren. Het gaat dan naar verwachting voornamelijk om short en medium haul bestemmingen in en rondom Europa.
In het tweede kwartaal hoopt Air France – KLM richting 50% passagierscapaciteit van 2019 te gaan. In het derde kwartaal moet dat omhoog naar 65% van 2019. De vraag naar vrachtvervoer zal naar verwachting nog hoog blijven.
Geef een reactie