Ruimbagage vs. handbagage en hoe dat beter kan

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Het blijft altijd een afweging: alleen handbagage mee op reis, of ook (bijbetalen voor) ruimbagage? Die vraagt voert ons terug op korte geschiedenisles. Want pas in 1987 werd een voorloper van het huidige rolkoffertje ontwikkeld. Deze uitvinding betekende dat het niet langer nodig was om alle bagage in te checken. En daarmee begon het tijdperk van de handbagage.

Niet veel later volgden airlines met allerlei regels voor handbagage, mede door de toegenomen populariteit van het rolkoffertje. Met alleen handbagage kun je namelijk lange wachtrijen vermijden bij de check-in en je hoeft je koffer bij aankomst ook niet af te halen bij de bagageband.

Klinkt goed, maar…

Niet iedereen was blij met deze ontwikkeling. Tien jaar na de introductie van handbagage sponsorde de ‘Association of Flight Attendants’ een conferentie met de veelzeggende titel ‘Carry-On Bags – An Everyday Risk’. Het probleem was dat passagiers en crew regelmatig te maken kregen met vallende handbagage. Het ging zelfs om duizenden mensen per jaar. Het was duidelijk tijd voor strengere regels, bijvoorbeeld als het om gewicht en afmetingen van de koffertjes ging.

‘Been there done that’, zou je zeggen. Iedereen heeft wel eens ‘essentials’ als laptop, paspoort en portefeuille uit de ruimbagage gegrist en in een plastic tasje aan boord meegenomen omdat ze alsnog hun handbagage bij de gate in moesten checken. En dat is juist niet de manier die de veiligheid van handbagage ten goede komt.

Is het dan beter je bagage dan toch maar in te checken?

Passagiers die met ruimbagage reizen hebben te maken met wachtrijen. En laten we eerlijk zijn, er zijn weinig dingen minder vermoeiend dan wachten in een lange rij op een veel te druk vliegveld. Of je nu voor zaken reist of lekker op vakantie gaat, het is in beide gevallen geen fijne start van je reis.

En dan is er natuurlijk ook nog de kans op vertraagde of zelfs verloren bagage. Het gaat normaliter zelfs om miljoenen stuks bagage per jaar! En iedereen die het meegemaakt heeft weet hoe vervelend het is. Bijvoorbeeld omdat je steeds de airline moet contacteren voor informatie over het opsporen van je bagage of enige vorm van compensatie. En dan is dit een extra reden om met handbagage te reizen.

Overigens mag opgemerkt worden dat het percentage verloren bagage de afgelopen jaren flink is teruggedrongen (met zelfs 70%!). Mede door een sterk ontwikkelde technologie. Verdere ontwikkeling van deze ‘tracking tech’ de komende jaren gaat dit mogelijk nog verder terugdringen. Het is overigens ook aan airlines en luchthavens gelegen om hieraan te werken, want een verloren koffer heeft flinke impact op de tevredenheid van de reiziger.

Hand- vs. ruimbagage

Laten we eerlijk zijn: voor de meeste reizigers is reizen zonder bagage niet mogelijk. Het zal nog wel even duren voordat we onze biologisch afbreekbare kleding op locatie kunnen 3D-printen en dat onze laptop zo klein wordt dat hij in onze broekzak past.

Echter, als passagiers hun handbagage blijven volproppen en airlines blijven werken met hun verouderde systemen voor check-in bagage, dan komen we nergens. En kleine veranderingen kunnen een groot verschil maken. Denk hierbij aan de uitvinding van de rolkoffer, waarbij een paar wieltjes ervoor zorgden dat carry-on reizen zo populair werd.

De oplossing zou zijn om reizen met check-in bagage zo comfortabel, snel en gemakkelijk mogelijk te maken.

En hoe zit dat dan met die rijen?

In de rij moeten staan is waarschijnlijk hetgeen veel mensen die twijfelen tegenhoudt om ruimbagage in te checken. Het scheelt ook weer bij de aankomst omdat je dan niet je bagage op hoeft te halen bij de bagageband elders op de luchthaven. En dan hebben we het nog niet op het wachten op je bagage, wat soms ook lang kan duren. Afhankelijk van je reis kan die tijdsbesparing best meer waard zijn dan extra bagage meenemen.

Het labelen van ruimbagage bij check-in is de grootste reden van rijvorming. Hetzelfde geldt voor het afhalen van bagage bij aankomst. Dat is lange wachtrij nummer 2. Maar laten we het eens anders bekijken. Wat als iedereen met ruimbagage reist en slechts een (kleine) tas handbagage. Wat zou er gebeuren als elke reiziger de juiste labels automatisch op zijn of haar koffer krijgt? Uiteraard zonder extra kosten bij je ticket. In plaats van in de rij staan voor een label krijg je een elektrische bag tag. Gewoon thuis of in je hotel, of waar je ook bent. Alle verdere documentatie gaat natuurlijk via de app van je airline.

Klaar om te vliegen

Iedereen komt naar de luchthaven en is meteen klaar om te vertrekken. Zo creëer je een contactloos afgiftepunt waar iedereen de bagage afgeeft. Zonder trolleys voor handbagage verplaats je jezelf een stuk gemakkelijker door de luchthaven. Dat scheelt ook nog eens veel tijd bij de security. Ook boarding zal een stuk sneller verlopen omdat er nog nauwelijks iets in de bagagebakken terechtkomt. Er zijn geen zware tassen en koffertjes om op te bergen, dus ook geen risico op vallende bagage. Het risico dat je alsnog je handbagage in moet checken is ook weg. Op je smartphone zie je uiteraard de actuele status en locatie van je ingecheckte bagage.

Verloren of vertraagde bagage behoort dan ook tot het verleden. Indien een koffer of tas onverhoopt toch niet in het vliegtuig terechtkomt krijg je direct een melding. Men kan meteen je koffer gaan zoeken. Bij aankomst is het uitstappen ook een stuk efficiënter. Opnieuw krijg je meldingen over de status en locatie van je bagage op de luchthaven van aankomst. Zo weet je precies wanneer je bij de bagageband moet zijn. En kan je misschien eerst nog een kopje koffie drinken.

Uiteindelijk zal de totale passagiers flow flink verbeteren. Vliegen met enkel check-in bagage wordt in dit scenario een fluitje van een cent. En het kan ook nog eens een hoop tijd schelen. En de discussie of je nu wel of niet handbagage of ruimbagage mee moet nemen is ook niet meer nodig. En het mooie is, de techniek is er al. Luchthavens hoeven niet eens aanpassingen te doen om het te laten werken.

Zou jij met een elektrisch bagagelabel willen reizen om je trip aangenamer te maken?

Reacties

  1. Boudewijn zegt

    Ik denk niet dat dit gaat werken. Ik zou ook in de voorgestelde ideale situatie altijd voor handbagage blijven kiezen.
    Waarom: als ik (pre-Covid) op Schiphol aan kwam, zaten er maximaal 15 minuten tussen het open gaan van de vliegtuigdeur en het sluiten van de bestuurdersdeur van mijn auto. Vaak was ik dan al ruim op de A9 als ik in de Schiphol app een melding kreeg dat de eerste bagage op de band lag.

    Zolang die snelheid niet veranderd, en daar gaat geen automatisering in helpen omdat het met fysiek verplaatsen te maken heeft, zal ik nooit voor ruim-bagage kiezen.

  2. Frans Eekhout zegt

    Een kleine vorm van handbagage zal wel altijd nodig zijn voor de meest noodzakelijke spullen die je onderweg nodig kan hebben, want wat dacht men soms aan mensen die ook medicatie op reis nodig hebben die stop je NIET in je ruimbagage. Ik heb dat nog niet zolang geleden meegemaakt op een intercontinentale vlucht en nam zelfs een Engelstalige medicatievoorschrift mee. Zolang als er ook een maximum gewicht en aantal stuks handbagage meegenomen mag worden, en mensen zich restrictief opstellen t.a.v. de hoeveelheid (ruim)bagage en pre-checks en labeling mogelijk is , kan e.e.a. toch nog het incheckproces snel en doelmatig verlopen. Het één uitsluiten van het ander lijkt mij erg lastig en ik heb weleens iets op mijn hoofd gekregen van een vallende bagagebak echt geen pretje hoor. Laten wij als passagiers ook rekenschap houden met onze medereizigers en welwillend staan tegenover alternatieven die door de bemanning of personeel worden voorgedragen, komt dat de veiligheid en reisgenot alleen maar ten goede….

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *