Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Het mooie van een frequent flyer status is dat je van bepaalde privileges kunt genieten. Dat kan uiteenlopen van bijvoorbeeld gratis stoelselectie en extra bagagetoelage tot loungetoegang en upgrades. Sommige loyaliteitsprogramma’s bieden zelfs de mogelijkheid tot het verdienen van een zogenaamde lifetime status. Flying Blue is daar met Platinum for Life één van en in dit artikel leggen we uit hoe dat precies werkt.
Welke voordelen heb je met Flying Blue Platinum?
Voordat we verder ingaan op Platinum for Life is het goed om te weten wat de voordelen zijn van de reguliere Platinum status van Flying Blue. Platinum was lange tijd de hoogst haalbare status binnen Flying Blue. Nu is dat de op één na hoogte status. Dit komt door de introductie van Flying Blue Ultimate als nieuw deelnemersniveau.
Terug naar Platinum. Wat levert deze status precies op? Allereerst spaar je met deze status 8 miles per uitgegeven euro. Dat is flink meer dan bij de andere statussen. Ter vergelijking, als Explorer deelnemer krijg je 4 miles per euro en als Silver deelnemer 6 miles per euro. Een andere interessant voordeel is het gratis selecteren van een stoel. Hier worden namelijk vaak extra kosten voor gerekend.
Nog interessanter: als Platinum lid kun je ook een Economy Comfort stoel selecteren op long haul vluchten. Voor deze stoelen hoef je dan niet extra bij te betalen. Economy Comfort is overigens niet een aparte cabine, de service is dus hetzelfde als in Economy Class. Maar de stoel biedt wel extra beenruimte en is voorin de Economy te vinden. Tot slot krijg je toegang tot de telefonische Platinum Service lijn waar je vaak sneller geholpen wordt dan bij de normale klantenservice.
Verder geldt de mogelijkheid om gebruik te maken van SkyPriority. Hiermee heb je voorrang bij de onder meer de check-in, security check (op sommige luchthavens) en boarding. Ook krijg je samen met een gast gratis toegang tot lounges van SkyTeam airlines. Tot slot mag je één extra stuk bagage gratis meenemen. Deze drie voordelen gelden echter ook voor Gold leden.
Hoe krijg je de Flying Blue Platinum status?
Om de Flying Blue Platinum status te behalen moet je wel even je best doen. Je begint als Explorer, en na 100 XP ben je Silver. Daarna dien je nogmaals 180 XP te verdienen en nog eens 300 XP verder ben je Platinum. Het aantal XP dat je verdient is zowel afhankelijk van de reisklasse als de afstand van de vlucht, zie ook onderstaande tabel.
Domestic (binnenlands) |
Medium (minder dan 2.000 mijlen) |
Long 1 (tussen de 2.000 en 3.500 mijlen) |
Long 2 (tussen de 3.500 en 5.000 mijlen) |
Long 3 (meer dan 5.000 mijlen) |
|
Economy Class |
2 XP |
5 XP |
8 XP |
10 XP |
12 XP |
Premium Economy Class |
4 XP |
10 XP |
16 XP |
20 XP |
24 XP |
Business Class |
6 XP |
15 XP |
24 XP |
30 XP |
36 XP |
First Class |
10 XP |
25 XP |
40 XP |
50 XP |
60 XP |
Via de website van Flying Blue kun je gemakkelijk berekenen hoeveel XP je verdient met je vlucht. Tijdens het boeken van een vliegticket is het overigens ook zichtbaar op de website en in de app. De XP krijg je voor directe verbindingen. Bijvoorbeeld: een vlucht van Amsterdam naar New York valt onder ‘Long 2’ en levert in Business Class 30 XP op. Maar maak je een overstap in Parijs, dan komt er 15 XP bij. Slim boeken kan dus snel meer XP opleveren.
Hoe kun je de Platinum for Life krijgen?
Eén voordeel dat nog niet genoemd is voor de Flying Blue Platinum status is de mogelijkheid om Platinum for Life deelnemer te worden. Deze status krijg je wanneer je 10 jaar op rij Platinum bent geweest. Dit moet wel zonder onderbreking zijn. Val je een jaar terug naar Gold? Dan begint de teller helaas weer bij 0.
Om de Platinum for Life status te behalen moet je elk jaar 300 XP behalen, gegeven dat je al Platinum bent. Surplus XP (resterende XP boven wat je nodig hebt om je status te behalen) tellen overigens ook weer meer voor de volgende kwalificatieperiode. Echter heeft Flying Blue hier recentelijk wel een maximum aan gesteld van 300 XP per jaar. Meer dan 300 XP mag je dus niet meenemen. Deze maatregel is genomen om te voorkomen dat reizigers door een relatief korte periode veel vliegen al de Platinum for Life status behalen.
Wat heb je aan Platinum for Life?
Maar dan de vraag, wat heb je eraan als je na 10 jaar van je zuurverdiende Flying Blue Platinum for Life status kunt gaan genieten? Uiteraard hoef je na die 10 jaar geen moeite meer te doen om de status te behouden. Of nu 1 of 20 keer per jaar vliegt, je behoudt alle privileges. De Platinum status kan dus in principe niet meer vervallen. Wil je nog doorgaan voor de Ultimate status dan moet je wel verder sparen voor 900 UXP in één jaar. UXP zijn overigens alleen te verdienen met KLM en Air France vluchten.
Verder krijg je het felbegeerde Platinum for Life bagagelabel én een fysieke ledenkaart. Dit is overigens tegenwoordig speciaal te noemen omdat de bagagelabels en ledenkaarten voor lagere statussen niet langer worden uitgegeven. Bovendien krijg je het bagagelabel en ledenkaart slechts eenmaal uitgereikt. Voorheen was dit nog jaarlijks.
De vraag is natuurlijk of het wel alle moeite waard is om Platinum for Life te worden. Je moet natuurlijk aardig wat geld uitgeven om de status te behouden. Uiteraard zijn er wel wat slimme manieren om meer XP te sparen. Bijvoorbeeld door een Flying Blue American Express kaart te nemen. Of door CO2-compensatie voor je vluchten aan te schaffen. Hiermee verdien je 1 XP per € 10 compensatie. Of het echt de moeite waard is zal per persoon verschillen. Vlieg je toch al met SkyTeam airlines dan kan de overweging om wat langer ‘door te vliegen’ lonen. Maar vlieg je al regelmatig Business Class dan biedt Platinum for Life niet veel extra’s.
Bron omslagfoto: KLM / Bron Flying Blue afbeelding: Flying Blue / Overige foto’s: InsideFlyer
Boudewijn zegt
“Deze maatregel is genomen om te voorkomen dat reizigers door een relatief korte periode veel vliegen al de Platinum for Life status behalen.”
Als aanvulling: je haalt dan niet sneller de P4L status, je moet ook als je in het begin veel XP verzameld hebt, nog steeds gedurende de 10 jaar Platinum blijven. Om dat te doen moet je minimaal 1 vlucht per jaar maken, anders vervalt je status sowieso.
De aanpassing in de regel gaat er voor mij wel voor zorgen dat ik een stuk eerder P4L ben. Heb al jaren ruim genoeg XP voor P4L maar moet dus de 10 jaar volmaken. Met de omzetting naar de nieuwe regel worden de extra XP’s omgezet naar jaren die je dan niet meer hoeft te wachten. Voor mij een prima deal dus.
Christian zegt
Klopt helemaal! Als je op dit moment al veel XP hebt ben je sneller P4L.
Artemis zegt
Ik snap eerlijk gezegd de redenering van KLM nog niet om het meenemen van punten te beperken. Zeker omdat je nog wel moet blijven vliegen in de resterende jaren, zoals jij terecht opmerkt. Degenenen om wie het hier gaat vliegen waarschijnlijk business class, waar Platinum relatief beperkte voordelen biedt. Loopt KLM niet het risico dat mensen ook met andere maatschappijen gaan vliegen, en daar ook status proberen te behalen? Of is dat te berekenend gedacht?
Voor mij persoonlijk komt het niet verkeerd uit. Ik heb het afgelopen jaar veel XP verzamelt. Die worden volgend jaar grotendeels in jaren omgezet. Daarmee word ik vervroegd P4L.
Christian zegt
Deze redenering komt niet zozeer van KLM, maar meer van de kant van Flying Blue. Ik heb van iemand van het team van Flying Blue begrepen dat er reizigers zijn die met veel zakelijke Business Class vluchten in relatief korte tijd een hele sloot aan XP binnenharken. Daarmee kunnen zij dus makkelijk P4L status behalen. Echter, ze vliegen daarna nog nauwelijks met Air France of KLM, terwijl ze wel Platinum zijn.
Artemis zegt
Dank je wel. Ik denk dat ik te weinig snap van deze business en waarom dat erg is. Om P4L te bereiken heb je 3000 XP nodig. Ik kan mij niet voorstellen dat er veel mensen zijn die dat in één of twee jaar behalen. Maar er zit vast een kern van waarheid in. Het doel is misschien dat mensen die Flying Blue Ultimate behalen en behouden niet meteen al P4L behalen.
Als ik naar mijzelf kijk. Ik heb de afgelopen jaren altijd net de 300 XP gehaald, op basis van Economy en Premium Economy vluchten. De afgelopen 18 maanden heb ik veel business class gevlogen. Bij mijn volgende verlenging heb ik ongeveer 1200 XP. Omdat dit niet allemaal KLM/AF was, behaal ik geen Flying Blue Ultimate. Als de nieuwe regel het afgelopen jaar al was ingegaan, dan had ik een aantal keer voor een (goedkopere) business class vlucht met een andere airline gekozen. Het doel van behouden van Platinum en behalen van P4L helpt bij de loyalty, ook al zijn de tickets meestal duurder. Als de extra vluchten geen XP hadden opgeleverd voor dit doel, dan zou prijs een grotere rol kunnen spelen.
Anyway, dank voor de achtergrond en uitleg.
Wim zegt
En wat is er nu belangrijker dan aan al je vrienden te kunnen laten zien dat je “Platinum for Life” bent?
Oja; business class vliegen en huisje verzamelen voor op het aandeel in de woonkamer!!
Nash zegt
Ik begrijp niet hoe het mogelijk is dat de partner geen P4L status krijgt.
Mijn man heeft al meer dan 10 jaar een P4L status. We zijn dit jaar 30 jaar getrouwd.
Ik krijg elk jaar opnieuw vermeld dat dit mijn 1ste jaar als Platinum deelnemer is. Dit klopt juridisch niet omdat ik net als mijn man meer dan 10 jaar een Platinum status heb.
Is het niet tijd om de partners ook de P4L status te geven?
Christian zegt
Helaas hanteert KLM/Flying Blue de regel dat P4L alleen geldt wanneer je zelf de status hebt behaald. Maar ze blijven er wel een beetje vaag over inderdaad. Juridisch gezien weet ik niet of je nu alsnog recht hebt op P4L. Op welke grond denk je dit te krijgen?
Wilco Boel zegt
Krijg je eigenlijk nog een Platinum for life huisje?
Christian zegt
Hoi Wilco, volgens mij niet. Maar ik kan er naast zitten. Wellicht een andere lezer die dit weet?
Pieter zegt
En is er nog een speciale ceremonie? Of krijg je een email/brief met daarin de melding dat je p4l bent en that’s it?
Ik zit nu op 9 jaar platinum en door de veranderde regels word ik nu een klein half jaar eerder p4l. Dus de regelwijziging had voor mij niet gehoeven, maar prima.