Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Binnen de Europese Unie zijn een aantal regels opgesteld waarmee je compensatie kunt aanvragen als je vlucht flink wat vertraging heeft opgelopen. Zo kun je bij een vertraging van meer dan drie uur al aanspraak maken op een vergoeding. Daarbij mag echter geen sprake zijn van buitengewone omstandigheden. Al deze regels werden een aantal jaren geleden zelfs nog uitgebreid. Hoe dit allemaal precies in elkaar zit lees je in dit artikel.
Geld terug na vertraagde vlucht
De EU261 wet werd in het leven geroepen om passagiers op hun rechten te wijzen in geval van vertraging of uitval van hun vlucht. Onlangs schreef OMAAT hier ook al een artikel over. De compensatie kan naast geld ook bestaan uit vouchers of een hotelovernachting. Wanneer er compensatie wordt gegeven is moeilijk te zeggen. Dit hangt van een aantal factoren af. Om in aanmerking te komen voor compensatie moet je in ieder geval voldoen aan de volgende voorwaarden:
- Als je vliegt vanaf een luchthaven binnen de Europese Unie ongeacht met welke luchtvaartmaatschappij,
- Als je vliegt naar een luchthaven binnen de Europese Unie met een luchtvaartmaatschappij van binnen de Europese Unie.
Het is hierbij goed om te weten dat Noorwegen en Zwitserland ook meetellen. Het Verenigd Koninkrijk heeft soortgelijke regels. Verder tellen zowel betaalde tickets als awardtickets mee om compensatie te krijgen. Hoeveel compensatie je krijgt hangt af van de gevlogen afstand en de vertraging:
- Bij een vertraging van tenminste twee uur op een vlucht met een afstand tot 1.500 km krijg je € 250,- uitgekeerd,
- Bij een vertraging van tenminste drie uur op een vlucht met een afstand tussen de 1.500 en 3.500 km krijg je € 400,- uitgekeerd,
- En bij een vertraging van tenminste vier uur op een vlucht met een afstand van meer dan 3.500 km krijg je € 600,- uitgekeerd.
Hoe langer de vlucht en hoe meer vertraging, hoe meer compensatie je dus krijgt. De duur van de vertraging eindigt trouwens als het toestel aan de gate staat op de luchthaven van aankomst en wanneer de deuren opengaan. In het geval je een aansluitende vlucht hebt en je eerste vlucht is zoveel vertraagd waardoor je de aansluitende vlucht mist, is het moment van aankomst van de volgende vlucht van toepassing. De vertraging en het recht op compensatie kan hierdoor dus flink oplopen.
Geen compensatie bij overmacht
Het recht op compensatie geldt helaas niet bij overmacht. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan zeer slecht weer waardoor er zoveel wind staat dat het niet mogelijk is om op te stijgen. Ook een storing bij de verkeersleiding wordt gezien als overmacht. Verder maken stakingen en politieke onrust hier ook deel van uit. Maar het te laat binnenkomen van een toestel of het ziek zijn van een crewlid zijn geen voorbeeld van overmacht. Je kunt dus eigenlijk stellen dat je recht hebt op compensatie zolang het de schuld is van de luchtvaartmaatschappij.
Het recht op compensatie geldt trouwens ook als je vlucht binnen de laatste 14 dagen voor vertrek is geannuleerd. Ook hier telt overmacht weer niet mee. Als je vlucht eerder dan 14 dagen voor vertrek is geannuleerd, krijg je dus geen compensatie.
Hoe EU261 compensatie aanvragen
Het aanvragen van compensatie is helaas geen makkelijke klus aangezien luchtvaartmaatschappijen er natuurlijk alles aan doen om dit af te wijzen. Je zou natuurlijk zelf met de luchtvaartmaatschappij contact op kunnen nemen. Veel luchtvaartmaatschappijen hebben hier een formulier voor op de website. Ook kun je dit laten uitbesteden door een derde partij zoals AirHelp en AviClaim. Het is daarbij wel goed om te weten dat deze derde partijen vaak een hoge commissie vragen maar dit kan wel de moeite waard zijn. Zeker bij twijfelachtige en complexe gevallen kan het een goed idee zijn om een derde partij in te schakelen. Als het niet om een complexe zaak gaat zou ik gewoon direct de claim indienen van de luchtvaartmaatschappij zelf. Het betalen van een hoge commissie is dan niet nodig.
Verder is het natuurlijk altijd een goed idee om alle bonnetjes, facturen en andere relevante bewijsstukken goed te bewaren. De EU261 compensatie bestaat namelijk niet alleen uit het krijgen van compensatie. Een luchtvaartmaatschappij is bijvoorbeeld verplicht je een hotel aan te bieden als de vlucht pas de volgende dag plaatsvindt. Ook kun je het vervoer van de luchthaven naar het hotel claimen. Verder kun je ook eten, drinken en eventuele telefoonkosten claimen.
Uitgelichte afbeelding: InsideFlyer – Marco
van der Kolk zegt
Dank je wel voor het interessante artikel. Ik heb inmiddels helaas wat ervaring met compensatie vragen en niet krijgen zonder claimpartij. KLM en Air France lijken te vinden dat technische storingen onder de bijzondere omstandigheden vallen. De compensatie krijgen lukt mij alleen via een tussenpartij. Ben toevallig net weer een claim gestart via een tussenpartij omdat KLM zich beroept op bijzondere omstandigheden.
Van Gooiland zegt
“Je kunt dus eigenlijk stellen dat je recht hebt op compensatie zolang het niet de schuld is van de luchtvaartmaatschappij.”
Watte?!?
Goffe de Boer zegt
Zolang het de schuld is van de luchtvaartmaatschappij, uiteraard. Ik heb het aangepast. Bedankt voor je oplettendheid.
Vlieggraagverweg zegt
en tot hoelang kan je de claim nog aanvragen? weken,maanden, jaren?