Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Een vlucht boeken via een derde partij is in veel gevallen door verstopte kosten en hoge prijzen voor extra’s vaak duurder dan via de maatschappij zelf. Een aantal jaar geleden schreven we al een uitgebreid artikel op InsideFlyer over hoe ticketprijzen precies zijn opgebouwd.
Boeken via deze partij vaak duurder
Derde partijen zijn een tussenpartij tussen de boeker en de luchtvaartmaatschappij. Deze zogenaamde ticketsites bieden vaak goedkopere tarieven aan waardoor het lijkt dat je goedkoper uit bent. Echter zijn de kosten voor bagage en stoelreserveringen volgens de Consumentenbond vaak hoger dan bij de luchtvaartmaatschappij zelf. Hierdoor ben je uiteindelijk toch duurder uit, tenzij je natuurlijk eerst de prijzen en extra’s op de website van de luchtvaartmaatschappij zelf onderzoekt. Deze kosten zouden op ticketwebsites tot wel vier keer zo hoog zijn. Ook spreekt de Consumentenbond van verstopte kosten. Zo wordt de korting met iDeal al eerst verwerkt terwijl er niet bij vermeld staat dat deze niet geldt als je met creditcard betaalt.
Ook berekenen de ticketwebsites vaak boekingskosten terwijl je deze bij de luchtvaartmaatschappij zelf niet betaalt. Vooral uit deze boekingskosten halen derde partijen veel geld.
Onzindiensten
Ook bieden deze derde partijen vaak diensten aan waar je niets aan hebt. eSky biedt bijvoorbeeld online inchecken voor € 7,- aan terwijl dit bij de luchtvaartmaatschappij gewoon gratis is. Booking.com biedt een pakket aan voor € 97,- voor het wijzigen en annuleren van vluchten. Je betaalt zo geen servicekosten. Dit terwijl je bij de maatschappij zelf nooit servicekosten betaalt voor het annuleren en wijzigen van je vlucht.
Uitgelichte afbeelding: KLM
Geef een reactie