Zo zijn ticketprijzen opgebouwd

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Als je een vliegticket boekt dan verwacht je misschien dat al het geld dat je hebt betaald uiteindelijk bij de airline terecht komt. Dat is echter niet zo. Maar een gedeelte van de ticketprijs komt daadwerkelijk bij de luchtvaartmaatschappij terecht. Hoe dat precies zit en waar het geld van de ticketprijzen dan wel naartoe gaan lees je in dit artikel.

Luchthaven

Als je reis start vanuit onze nationale luchthaven dan begint daar de teller al te lopen. Dat geldt overigens voor alle luchthavens. Schiphol vraagt bijvoorbeeld geld aan de luchtvaartmaatschappij voor veiligheidskosten die gemaakt worden. De belangrijkste externe kostenpost is die voor start- en landingstarieven, parkeergeld voor het toestel en eventuele service aan het toestel.

Schiphol heeft een speciaal systeem om deze kosten in rekening te brengen. Dit zogenaamde toerekeningsysteem is recentelijk voor de periode 2019-2021 goedgekeurd door de Autoriteit Consument en Markt (ACM).

Naast de kosten vanuit de luchthaven heeft de airline zelf natuurlijk ook kosten die terugkomen in het ticket. De voornaamste daarin is jouw aandeel in de brandstof die gebruikt wordt. Daarbij kun je er vaak zelf voor kiezen om de CO2-uitstoot die jouw aandeel in de vlucht veroorzaakt te compenseren, bijvoorbeeld bij KLM. Uiteraard is er ook geld nodig voor het aanbieden van een maaltijd, inflight entertainment en eventuele toegang tot een lounge. Tot slot moet natuurlijk ook de crew nog betaald krijgen.

Vliegticket

Hoe ziet dat er dan precies uit op de vliegticket? De exacte kosten die een airline maakt voor de eigen kosten zullen niet openbaar gemaakt worden. Dat kan namelijk concurrentiegevoelige informatie zijn. Andere, veelal voor de maatschappij externe kosten, zijn wel bekend. We nemen de proef op de som met een vlucht van Amsterdam Airport Schiphol (AMS) naar New York (JFK) met KLM. De totale kosten voor onderstaande reis zijn 420,79 euro, plus de boekingskosten van 10,00 euro. Dat maakt in totaal 430,79 euro.

KLM vlucht van AMS naar JFK (Bron: KLM.com)

Prijsspecificatie

Je kunt bij de vlucht ook een prijsspecificatie zien. Onderaan de prijs kun de klikken op Prijsspecificatie / Price specification. Je maakt dan onderstaande overzicht zichtbaar. Daar zie je dat van de ruim 430 euro de ticketprijs slechts 78 euro bedraagt. Echter moet opgemerkt worden dat de Carrier-imposed international surcharge waarschijnlijk ook geheel bij de maatschappij terechtkomt. Andere kosten, zoals veiligheidsgelden aan zowel de Nederlandse als de Amerikaanse zijde zijn ook in het ticket inbegrepen. In de prijsspecificatie hieronder zie je precies voor welke belasting je betaalt.

 

Prijsspecificatie van de vlucht AMS-JFK met KLM (Bron: KLM.com)
Prijsspecificatie van de vlucht AMS-JFK met KLM (Bron: KLM.com)

Vliegtaks

Al met al betaal je dus voor een vliegticket niet alleen aan de maatschappij zelf. Er gaat best nog wat geld naar de luchthaven, belastingen en veiligheidsgelden. Mogelijk komt daar verandering in. Er zijn in Nederland namelijk stemmen die opgaan voor een extra belasting op vliegen onder de noemer van de vliegtaks. Enerzijds vanuit milieu-overwegingen. Anderzijds vanuit het feit dat er op de commerciële luchtvaart nog geen btw geheven wordt. Eerder schreven we al over de mogelijk gevolgen hiervan voor de ticketprijzen. Wat dit echt gaat betekenen voor de ticketprijzen zal de toekomst ons moeten uitwijzen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *