Vliegtaks straks ook in Nederland?

Gewilde slots op Schiphol

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Er wordt al langere tijd gesproken over een extra belasting op vliegen. De overwegingen hiervoor zijn divers, maar de compensatie voor lokale geluidsoverlast en het milieubelang overheersen. Hoeveel belasting je per vlucht vanuit Nederland precies gaat betalen en hoe de belasting geheven gaat worden is nog niet bekend. Wat betekent dit voor jouw toekomstige vliegreis vanaf bijvoorbeeld Schiphol, Rotterdam of Eindhoven?

Luchtvaart nu nog uitzondering

De luchtvaart is lang vrijgesteld van bepaalde milieubelastingen. Zo wordt reizen per auto al naar uitstoot belast. Voor vliegen geldt dat nog niet. Daar wil de overheid verandering in brengen. Uiterlijk in 2021 moet de vliegtaks er al komen. Het liefst wil men een belasting die in de gehele Europese Unie geldt. Dat is ook het meeste eerlijke voor alle Europese luchtvaartmaatschappijen. Maar de vraag is of het lukt om dat voor die tijd nog voor elkaar te krijgen. De meest reële optie is nu een belasting per uit Nederland vertrekkende passagier.

Het is de bedoeling dat de belasting eraan bijdraagt dat reizigers meer nadenken over de gevolgen van hun vliegreis voor de directe omgeving van het vliegveld en het milieu in het algemeen. Volgens de Rijksoverheid beseffen steeds meer mensen dat milieuaspecten ook in de luchtvaart erg belangrijk zijn.

De vraag is of de belasting echt zorgt voor minder vraag naar vliegtickets. Onderzoek wijst namelijk uit dat het percentage reizigers dat op een andere manier besluit te reizen zeer klein is. Wel wordt het geld dat anders aan de vliegreis wordt besteed in veel gevallen uitgegeven aan een vakantie in Nederland.

Eerdere maatregelen

In 2008 werd er al eerder besloten om een vliegtaks in te voeren om vergelijkbare redenen. Deze belasting werd echter niet veel later weer ingetrokken omdat er banen door verloren zouden gaan. Veel reizigers kunnen namelijk gemakkelijk uitwijken naar luchthavens in België en Duitsland. De teruggang van het aantal vliegreizen viel toen wel samen met een periode waarin het economisch een stuk minder ging. De vraag is of het dus wel aan de nieuwe belasting lag.

Landen met een vliegtaks (Bron: Rijksoverheid)
Landen met een vliegtaks (Bron: Rijksoverheid)

Inmiddels heeft ook Duitsland een vliegtaks ingevoerd. Evenals Noorwegen, Italië en Oostenrijk. Het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk begonnen al met dergelijke maatregelen in de jaren 90.

Hoeveel betaal ik extra?

De bedragen die als toeslag moeten gaan gelden staan nog niet 100% vast. Er wordt nu gesproken over € 3,80 voor passagiers binnen Europa en € 22,00 voor intercontinentale vluchten. Eerder werd er nog uitgegaan van hogere tarieven. Ook is het mogelijk dat er een belasting gaat komen per type vliegtuig. De overheid hoopt dat luchtvaartmaatschappijen een deel van de belasting voor eigen rekening nemen.

Hoe denk jij over de vliegtaks?

De overheid organiseert een zogenaamde internetconsultatie waar burgers hun mening kunnen geven over de voorgenomen vliegtaks. Betrokkenen vanuit het bedrijfsleven, milieuorganisaties, bewonersorganisaties en andere geïnteresseerden worden uitgenodigd om te reageren op de consultatie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *