Wordt het in 2018 moeilijker om voor award tickets te sparen?8 min leestijd

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Na vandaag is het jaar al weer voorbij. Een periode waarbij we traditiegetrouw terugkijken op de periode die achter ons ligt en vooruit kijken naar wat komen gaat. Een vraag die regelmatig door mijn hoofd schiet is: wordt het in 2018 moeilijker om voor award tickets te sparen?

Toen ik in 2015 in aanraking kwam met miles en punten, waren United en Delta al overgeschakeld naar het Revenue Based systeem. Bij andere maatschappijen kreeg je vaak slechts een fractie van de gevlogen afstand in miles uitgekeerd. Een uitzondering was American Airlines, waar je zelfs op de goedkoopste tickets 100% van de gevlogen miles kreeg. In business class was het zelfs nog beter en strooide men met vette bonussen. Zo haalde ik met één business class ticket zo’n 70.000 award miles binnen, toen nog voldoende voor bijna twee First Class tickets.

Helaas, de tijd van zulke bonussen ligt wel zo’n beetje achter ons. Toch kun je nog altijd een flink aantal miles bij elkaar vliegen. De vraag is, blijft dit zo?

Revenue based beloning: ook bij vluchten door partners

De meeste maatschappijen rollen hun revenue based programma’s in snel tempo uit. Een relatief ingrijpende en impopulaire verandering. Door het invoeren van revenue based mileage krijg je veel minder miles dan voorheen. Met name mensen die “goedkope” business class tickets boeken krijgen hierdoor veel minder award miles.

revenue based
Goedkoop ticket, lange route? Helaas, dit wordt minder lonend.

Gelukkig is hier een mooie oplossing voor: je boekt een ticket bij een partner maatschappij. Je krijg dan alsnog een percentage over de gevlogen miles. Bij premium cabines is dit vaak meer dan 100%. Tel daar een eventuele elite bonus bij op en je krijgt een flink aantal miles! Het frequent flyer programma vindt dit prima: de partner airline moet hier voor betalen.

Ik verwacht niet dat deze situatie nog lang stand zal houden. Ik verwacht dat begin 2018 de eerste frequent flyer programma’s zullen aankondigen dat je ook bij partners miles krijgt op basis van je uitgaven. De reden is redelijk simpel:

  • De grootste reden dat je nu nog “distance based” beloond wordt komt doordat je frequent flyer programma niet weet wat je ticket gekost heeft;
  • Revenue based is nu nog “uitzondering op de regel”, maar dit veranderd in snel tempo;
  • Het verschil in kostprijs bij vluchten die naar “distance based” frequent flyer programma’s gecrediteerd wordt zal opvallend groot zijn. Een verschil dat maatschappijen graag zullen elimineren;
  • In werkelijkheid is het delen van ticketprijzen waarschijnlijk verrassend simpel. Bij AA zie je bijvoorbeeld exact wat je voor je BA ticket hebt betaald. Ook andere partners (hotels, autoverhuurbedrijven) keren dikwijls miles uit aan de hand van je uitgaven.
Deze tabellen behoren spoedig tot het verleden

Kortom, het kan in mijn ogen niet lang duren voordat “revenue based earning” bij partner airlines een feit is.

Is Revenue Based echt zo dramatisch?

Tot nu toe is het zo dat je bij iedere vlucht een berekening kan maken: ik geef dit uit voor mijn ticket, maar krijg er dit voor terug. Dat zorgt er voor dat je soms kunt “vliegen om het vliegen”. En naast die miles bouw je ook nog eens aan je elite status!

Revenue Based
Goedkoop ticket, veel miles sparen, upgrade toepassen en bouwen aan nieuwe elite status. Man, dat waren tijden!

Als dat – in de toekomst – verandert zal dit de volgende gevolgen hebben:

  • De kostprijs van een ticket zal lager worden (minder miles);
  • Het is zelden lonend om een vlucht “puur voor de miles” te boeken;
  • Het wordt lastiger om miles te sparen, je zult er meer moeite voor moeten doen. Met alleen vliegen kom je er niet meer.

Ik mag de zaken graag positief bekijken en zie naast deze overwegend nadelige verandering de volgende voordelen:

  • Miles kopen blijft mogelijk;
  • Als je geen elite status nastreeft ben je flexibeler. Je hoeft weinig tot geen rekening meer te houden met het aantal miles dat je zult verdienen;
  • Wanneer ieder programma revenue based is, zullen maatschappijen hun marketing budget kunnen aanboren om met “bonusmiles” voor bepaalde vluchten te kunnen strooien. Vooral op routes die minder presteren of met veel concurrentie kampen;
  • Een loyaliteitsprogramma moet omzet genereren. Om dit te bereiken zullen meer partners nodig zijn. En dus komen er nieuwe manieren om miles te verdienen.

Revenue Based

Andere manieren om miles te verdienen

Zoals ik al aangaf, het blijft dus noodzakelijk om nieuwe manieren te verzinnen om miles te slijten. Om twee redenen:

  • Partner maatschappijen betalen minder voor hun miles, omdat de spaarder minder miles ontvangt. Minder inkomsten dus. En of een frequent flyer programma nu een afgesplitste onderneming is of niet: het is een vehikel dat winstgevend moet zijn;
  • Een frequent flyer programma is gebaat bij een zekere aantrekkingskracht. Enerzijds vanwege het doel om extra inkomsten te genereren, anderzijds omdat het verzamelen van data van belang is. Tot slot: het blijft een (weliswaar klein) marketingonderdeel;
  • Award tickets blijven een prima methode om stoelen te vullen die anderzijds niet (of tegen te hoge kortingen) verkocht zouden worden. Het blijft gunstiger om dit met miles te doen dan domweg de prijzen te verlagen;
  • Een frequent flyer programma kan behoorlijk winstgevend zijn. In feite een is het een simpele truc: verkoop je miles voor veel geld en koop er goedkope award tickets voor terug. Een award ticket kost het frequent flyer programma vaak weinig, zelfs als het bij een andere maatschappij is.

Sommige maatschappijen brengen hun miles al geruime tijd op alternatieve manieren aan de man. Een goed voorbeeld is IAG (British Airways en Iberia). Daarbij zagen we afgelopen jaar een aantal goede manieren om Avios binnen te halen, zoals:

Revenue Based
Een weekendje de maffioso uithangen voor 18.000 avios? Waarom niet!

Daarnaast hebben frequent flyer programma’s ook gewoon een bepaalde hoeveelheid miles die ze op jaarbasis willen slijten. In dat geval kan het maar zo zijn dat miles met een fikse korting gekocht kunnen worden.

revenue based
Miles kopen tegen stevige discounts

Conclusie: daar waar het aan de ene kant lastiger zal worden om je miles bij elkaar te vliegen zullen er waarschijnlijk nieuwe mogelijkheden ontstaan om miles te sparen. Voor sommige mensen zal dit balen zijn, anderen zullen misschien wel goedkoper uit zijn.

Revenue based award tickets

Helaas is er een ontwikkeling die eigenlijk zorgwekkender is. Namelijk de introductie van Revenue Based award tickets. Het huidige concept is heel simpel: voor een award ticket van zone A naar zone B betaal je zoveel miles in economy en zoveel voor business. Op een rustige route of dagen waarbij het rustig is kun je eenvoudig award beschikbaarheid vinden. Op een drukkere route of tijdens drukke dagen niet. Klinkt logisch en eerlijk nietwaar?

Jammer genoeg lijkt aan deze overzichtelijke materie ook een einde te komen in 2018. Een directe koppeling tussen de prijs van een ticket en het aantal benodigde miles zal in de toekomst gemeengoed worden. Is dit erg? Ja, en wel om de volgende redenen:

  • Het aantal sweet spots zal waarschijnlijk flink afnemen;
  • De kans is aanwezig dat dit slechts één kant op werkt: de huidige award tabel is het minimum, terwijl je meestal meer miles zult betalen;
  • Zoeken naar award beschikbaarheid zal gecompliceerder worden. Nu kun je eenvoudig award beschikbaarheid zoeken en een ticket in elkaar knutselen. Bij een directe koppeling met de prijs weet je vooraf niet wat je kwijt zult zijn. Daarmee valt ook het “spaardoel” een beetje weg;
  • Bij meerdere segmenten zal het award ticket waarschijnlijk duurder worden.
Revenue Based
Super Sweet spots. Jammer als dit verdwijnt!

En aan de andere kant zal het ook een aantal voordelen met zich meebrengen:

  • Award beschikbaarheid is nu een simpel “ja” of “nee”. Bij “nee” betaal je meteen een belachelijke hoeveelheid extra miles. Een paar lagen daartussen is een welkome aanvulling. In plaats van drie keer de hoeveelheid miles een toeslag van 25 tot 75% is acceptabel;
  • Een award ticket naar Bangkok is nu bijvoorbeeld veel duurder dan een ticket naar Los Angeles. Dit terwijl dit met betaalde tickets vaak andersom is. Met een meer directe koppeling naar de prijs kan een dergelijk verschil weggenomen worden.

Oftewel: als je nog ingewikkelde tickets in elkaar wilt knutselen, wacht daar dan niet heel lang mee. Het zal waarschijnlijk lastiger (duurder) worden.

Conclusie

Als je nu gewend bent je miles uitsluitend bij elkaar te vliegen, zal het lastiger worden. Creatievere methodes zullen noodzakelijk zijn om dat fel begeerde award ticket binnen te halen. Gelukkig zijn deze manieren volop aanwezig. En er zullen nieuwe manieren komen.

Helaas zal ook het uitgeven van miles gecompliceerder worden in 2018. Ook hier zal een soort Revenue Based systeem komen, waarbij een directere koppeling is tussen de ticketprijs en het aantal benodigde miles. Dat brengt forse nadelen met zich mee die in de meeste gevallen tot een hoger aantal benodigde miles zullen leiden. Maar in sommige gevallen zal het verschil tussen “ja” en “nee” groter worden en sommige award tickets zullen misschien zelfs ietwat goedkoper worden.

Hoe kijk jij tegen de veranderende “punten en miles” wereld aan?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *