Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Al langere tijd zijn er plannen om het treinstation van Schiphol te vernieuwen. Deze week is een volgende stap gezet door de ondertekening van het contract met ProRail en BAM Infra Nederland. Station Schiphol Airport moet namelijk overzichtelijker worden, met logischere looproutes en meer capaciteit. De eerste werkzaamheden starten naar verwachting in 2023. Hopelijk loopt dit project niet zoveel vertraging op als de bouw van de nieuwe A pier.
Multimodale Knoop Schiphol
De verbouwing van het station onder Schiphol is onderdeel van de verbeteringen van de zogenaamde Multimodale Knoop Schiphol. Hier valt niet alleen het station onder, maar bijvoorbeeld ook het busstation buiten het gebouw van Schiphol Plaza. Schiphol is een relatief klein gebied waar, afgezien van het vliegverkeer, veel vervoersfuncties samenkomen. De huidige opzet dateert uit de jaren ‘90 en is uitgegroeid tot een van de drukste stations van Nederland. Normaliter verwerkt het station namelijk meer dan 100.000 reizigers per dag. Daarnaast vertrekken er zo’n 140 bussen per uur.
In 2019 werd de investering van meer dan 200 miljoen euro al bekendgemaakt. Destijds benoemde Schiphols CEO Dick Benschop het ‘doortrekken van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp’ een belangrijke volgende stap. Daar wordt echter nu nog niet over gesproken.
Als je niet met het openbaar vervoer naar Schiphol reist kun je gemakkelijk parkeren bij de luchthaven. Recentelijk schreven we deze handleiding waarin alle parkeeropties overzichtelijk in kaart zijn gebracht.
Verbouwing treinstation Schiphol
In verband met het stijgende aantal reizigers dat gebruikmaakt van het openbaar vervoer van en naar Schiphol moet er dus het een en ander aangepakt worden. De verbouwing van het station is echter niet alleen onder de grond, het zal op Schiphol Plaza zeker ook zichtbaar zijn. Zo worden de roltrappen en hellingbanen aangepakt die toegang geven tot de perrons. De hellingbanen worden bijvoorbeeld vervangen door vaste trappen. En de bestaande en nieuwe trappen worden verbreed. De overige enkele roltrappen worden verdubbeld in capaciteit. Daarnaast zal de brandwering worden verbeterd.
Andere veranderingen die reizigers kunnen verwachten:
- Ook dit treinstation krijgt poortjes, reizigers hebben dan alleen nog toegang tot het station met een los (NS International) treinticket of OV-chipkaart,
- De perrons krijgen meer toegangen om de drukte beter te kunnen verdelen,
- Verbeterende crowd control maatregelen, alhoewel dit niet gespecificeerd is,
- Verbeterde NS-dienstregeling, mogelijk ook betere verbindingen met NS International.
De verwachte start van de grote verbouwing is in het voorjaar van 2023. Het grootste deel van de plannen moet in 2025 gereed zijn. Op de langere termijn is het ook de bedoeling dat reizigers direct vanuit het busstation naar het treinstation kunnen middels roltrappen. Daarmee moet de drukte op Schiphol Plaza verminderen.
Internationale treinen
Internationale doorverbindingen op Schiphol zijn er niet alleen met het vliegtuig. Je kunt namelijk ook met de trein naar het buitenland reizen. Een voorbeeld is de Thalys naar Antwerpen, Brussel en Parijs. Maar ook de NS International trein rijdt naar Antwerpen en Brussel. Met een overstap op Amsterdam Centraal is het ook mogelijk om met bijvoorbeeld Eurostar naar Londen en ICE International naar Berlijn te reizen. Internationale treintickets kun je boeken bij NS International.
Geef een reactie