Schiphol test duurzaam taxiën2 min leestijd

Een Boeing 737 van Corendon wordt ingezet voor de duurzame taxi-test op Schiphol (Bron: Fotografie voor Schiphol / ROGER CREMERS)

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Schiphol wil zich profileren als duurzame luchthaven. Zo wekt onze nationale luchthaven zelf energie op om bijvoorbeeld gemotoriseerde voertuigen zoals shuttle bussen elektrisch aan te sturen. Het vliegveld zou zelfs in de toekomst een electric city willen worden. Een nieuwe test voor een duurzaam taxiën past goed binnen die duurzaamheidsambities. Schiphol doet het echter niet alleen, diverse airlines werken mee met de proef.

Taxibot

Bij vertrek of aankomst moet een vliegtuig van of naar de gate rijden. Dit wordt veelal met hulp van een sleepvoertuig gedaan, ook wel taxibot genoemd. Door gebruik van een taxibot kunnen de vliegtuigmotoren voor een groot deel van de tijd op de luchthaven uitblijven. Dit resulteert in minder geluids- en milieu-overlast.

Vaak heeft zo’n sleepvoertuig een dieselmotor. Schiphol vond het tijd om daar verandering in te brengen. De vervuilende dieselmotoren moesten dus maar plaatsmaken voor elektrische varianten. Daar rijdt er nu dus een van rond in Nederland. Het is overigens een bijzonder exemplaar. Want er zijn namelijk slechts tien van in de wereld.

Het is overigens niet zo dat het voertuig helemaal geen brandstof verbruikt. De taxibot wordt namelijk aangedreven door een hybride combinatie van elektrische en diesel motoren. Daardoor wordt er 95% minder brandstof verbruikt verbruikt tijdens het taxiën dan vliegtuigmotoren zouden doen.

"<yoastmark

Test

Omdat motoren enkele minuten moeten opwarmen voor vertrek, verwacht Schiphol een totale besparing van 50 tot 85% op het brandstofverbruik tijdens het taxiën. In de testfase wordt gemeten wat de daadwerkelijke besparing in de praktijk is. Op Schiphol taxiën vertrekkende vliegtuigen gemiddeld 14 minuten en aankomende vliegtuigen 9.

Schiphol doet deze proef niet allen. De luchthaven werkt namelijk samen met Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL), het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat, Corendon, KLM, Transavia en EasyJet. De afhandelaren dnata en KLM Ground Services zijn ook betrokken. De tests zijn begonnen door een leeg Corendon vliegtuig naar diverse startbanen te slepen. Bij succes wordt de proef in een volgende fase voortgezet met operationele vliegtuigen.

Het eerste toestel dat meewerkte aan de test is van Corendon (Bron: Fotografie voor Schiphol / ROGER CREMERS)
Het eerste toestel dat meewerkte aan de test is van Corendon (Bron: Fotografie voor Schiphol / ROGER CREMERS)

Duurzaamheid in de luchtvaart

De discussie rondom duurzaamheid in de luchtvaart is met dit initiatief natuurlijk niet opgelost. Het is mooi dat Schiphol hier een voortrekkersrol in neemt. Maar de echte winst zal bij de luchtvaartmaatschappijen zelf te behalen zijn. Het uitfaseren van verouderde toestellen en aanschaffen van zuinigere en efficiëntere varianten zal een grotere bijdrage leven aan duurzaamheid in de luchtvaart. Alhoewel bijvoorbeeld het afscheid van de Boeing 747 van KLM door menig vliegtuigfanaat niet met open armen werd ontvangen.

Toch zal ook KLM zich in moeten spannen om meer aan duurzaamheid te doen. Zo heeft de Nederlandse overheid een aantal voorwaarden gesteld aan de staatsteun die de nationale airline recentelijk kreeg. Eén daarvan was dat er een duidelijk plan moet komen hoe KLM in de toekomst duurzamer kan worden. Wat dat dan precies zal inhouden? De tijd zal het ons leren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *