Review: Virgin Australia Economy Class | Adelaide-Melbourne | Boeing 737-8008 min leestijd

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Afgelopen zomer maakte ik een prachtige reis door Thailand, Singapore en Australië. De meeste tijd van de reis bracht ik door in het zuiden van Australië. En aangezien de afstanden nogal groot zijn nam ik verschillende binnenlandse vluchten met onder meer Qantas. Na een bezoek aan het prachtige Adelaide, met onder meer Glenelg Park en de wijnregio Adelaide Hills, is het tijd om verder te reizen naar Melbourne. Op de route Adelaide-Melbourne koos ik deze keer voor Virgin Australia, waar deze Boeing 737 Economy Class review over gaat.

Boeking

Als het om binnenlandse vluchten in Australië gaat zijn er verschillende mogelijkheden. Uiteraard is er Qantas, de nationale carrier van het land. Hiermee vloog ik eerder al van Singapore naar Perth in de Airbus A330. En later van Perth naar Adelaide in de Boeing 737. Deze keer leek het me leuk om Virgin Australia eens uit te proberen.

Op de route Adelaide-Melbourne is naast Virgin ook Qantas, Jetstar en Rex actief. Maar omdat Virgin veel goedkoper was ten tijde van boeking viel hier de keuze op. Voor een enkele vlucht van Adelaide (ADL) naar Melbourne (MEL) betaalde ik $ 69 per persoon. Dit staat gelijk aan iets meer dan € 43, inclusief alle belastingen. Voor een vlucht van nog geen uur en een kwartier is dat geen geld. En dat is ook nog eens inclusief één stuk ruimbagage en handbagage. Daarentegen is het ticket niet flexibel. Eventuele wijzigen kosten dus wel geld. Dezelfde optie met Qantas was zeker de helft duurder op het moment van boeken.

Deze vlucht van Adelaide naar Melbourne boekte ik direct bij Virgin Australia met mijn American Express betaalkaart. Het boekingsproces verliep heel gemakkelijk online via de website van de airline. Virgin heeft ook een mobiele app waar je vluchten kun boeken en beheren.

Van deze Virgin Australia review in de Boeing 737-800 van Adelaide naar Melbourne maakten we ook een video impressie. Deze kun je hier terugkijken op ons YouTube-kanaal. Vergeet je niet te abonneren?!

Check-in Adelaide Airport

Adelaide is zeker aanrader om te bezoeken als je naar West- en Zuid-Australië gaat. Het verblijf bij Sofitel Adelaide is zeer goed bevallen. En ook het bezoek aan de wijngaarden van de Adelaide Hills is zeker aan te raden. Nu is het ‘helaas’ tijd om verder te reizen naar Melbourne.

Bij aankomst op de luchthaven van Adelaide (ADL) staat al duidelijk de vertrekhal aangegeven. Het vliegveld kent ook maar één terminalgebouw, deze werd in 2005 opgeleverd. Volgens de website gaat het om het grootste vliegveld van South Australia.

Virgin Australia hanteert ook op dit vliegveld self service check-in via speciale kiosken. Via deze schermen kun je gemakkelijk de bagage inchecken. Zorg er wel voor dat je je boekingsgegevens bij de hand hebt. Er staan verschillende medewerkers klaar om je op weg te helpen. Als ik eenmaal mijn bagagelabels heb wandel ik naar de bagage-afgifte. Hier scan ik mijn vliegticket en zet ik de bagage op de band, inclusief de zelf geprinte bagagesticker. Het is wel belangrijk om de sticker goed leesbaar weg te zetten. Dat ging bij mij eerst een paar keer mis. Gelukkig kreeg ik hulp van een vriendelijke medewerkster.

Zodra mijn bagage ingecheckt is wandel ik naar de security controle. Er staat een aardige rij en ik moest dus best even wachten. Gelukkig ben ik ruim op tijd. De personeelstekorten zijn ook hier aan de orde van de dag blijkbaar. Virgin Australia hanteert voor binnenlandse vluchten de stelregel om 45 minuten voor de geplande vertrektijd aanwezig te zijn. Als ik eenmaal airside sta valt me op hoe ruim dit vliegveld is opgezet.

Virgin Australia beschikt op de luchthaven van Adelaide ook over een eigen lounge. De Virgin Australia Lounge is hier toegankelijk voor Velocity Frequent Flyer top tier deelnemers en Business Class passagiers. Omdat ik geen van beide ben maak ik deze keer geen gebruik van de lounge. Kaarthouders van de American Express Platinum Card hebben toegang tot deze lounge, ongeacht hun reisklasse. Ik heb de Amex Flying Blue kaart, dus kom helaas niet in aanmerking voor een bezoekje. 

Heel erg vind ik dat niet. Alhoewel de prijzen voor een kopje koffie niet mals zijn is de luchthaven erg modern. De terminals zijn ruim opgezet en er is meer dan genoeg zitgelegenheid, tevens voorzien van stopcontacten om je laptop, tablet en/of telefoon op te laden. Er zijn ook diverse winkels en verschillende restaurantjes.

Boarding

Helaas is de inkomende vlucht vertraagd en moeten we dus wat langer wachten voordat we vlucht VA238 naar Melbourne mogen boarden. Zo’n 30 minuten verder is het gelukkig zover en mogen we alsnog aan boord via Gate 15. De communicatie van de vertraging verloopt netjes via de informatieschermen en omroep. Ook krijg ik tijdig een e-mail met de nieuwe vertrektijd.

Als het boarden start krijgen een passagiers die reizen met jonge kinderen of die slecht ter been zijn de gelegenheid om als eerste aan boord te gaan. Daarna volgen Business Class passagiers en Velocity frequent flyers. De ground crew zorgt er overigens voor dat de boardingprocedure netjes verloopt.

Virgin Australia Economy Class

De Australische variant van het Britse Virgin beschikt over 80 Boeing 737 toestellen. Het grootste deel is van de -800 variant. Er zijn vier B737-700 vliegtuigen. Virgin Australia Regional heeft ook nog enkele Fokker 100 en Airbus A320 kisten.

Op de route Adelaide-Melbourne vliegt doorgaans de Boeing 737-800. Dit toestel beschikt over 176 stoelen in een 3-3 configuratie. De eerste Business Class rijen staan in een 2-2 opstelling. Virgin Australia biedt ook een soort Economy Comfort zoals KLM dat ook heeft. Virgin noemt dit echt Economy X. Het gaat hier om stoelen met extra beenruimte. Verder is er geen verschil met de reguliere Virgin Australia Economy Class, wat belangrijk is om te benoemen in deze Boeing 737 review.

Eenmaal aan boord mogen we plaatsnemen op stoel 15A en 15B in Economy Class. Het gaat hier om de stoel aan de raamkant en in het midden.

De hoofdsteun van de lederen stoelen zijn verschillend gekleurd, dat geeft een speels effect in de cabine. Zoals in veel vliegtuigen is de hoofdsteun in vier richtingen te verstellen.

Elke stoel beschikt verder over een tafeltje van prima afmeting. Er is dus ook genoeg ruimte om te werken met een laptop of grotere tablet.

De bagagebakken zijn redelijk ruim zoals je normaal in een 737 ook ziet, alhoewel dat soms niet genoeg is bij volle vluchten. Gelukkig is het deze avond niet zo druk aan boord.

In de stoelzak is naast de flight safety card ook een inflight menu te vinden. Virgin Australia heeft een buy-on-board service. Maar daar lees je later meer over in deze review van de Virgin Atlantic Economy Class vlucht van Adelaide naar Melbourne.

Comfort Virgin Australia Economy Class

In deze Boeing 737 review van Virgin Australia gaan we ook in op het comfort. Ik vlieg deze keer in de Boeing 737-800 met registratie VH-YVD, genaamd ‘Salmon Beach’. Virgin heeft dit toestel sinds eind 2011 geleaset bij AirCastle. De airline heeft 76 van deze toestellen.

Het comfort van de Virgin Australia Economy Class moet wel vergeleken worden met low cost carriers. De beenruimte van 76 cm is daarmee prima, want KLM biedt hetzelfde op Europese Economy vluchten. En ook de stoel zit niet verkeerd. Helaas is er niet voorzien in stopcontacten of USB-poorten om je mobiele apparaten op te laden.

Wel is er een WiFi-service aan boord. Je kunt hier onder meer de vlucht volgen op een kaart en meer informatie over je bestemming bekijken. Daarnaast is het inflight entertainment in de vorm van onder meer films en series gratis naar je eigen device te streamen. Dat is een mooie service!

Zoals bij vele nieuwere generatie vliegtuigen heeft deze 737 ook de mood lighting aan boord. Dit geeft een mooi effect tijdens de vlucht. En men zegt dat je uitgeruster aankomt op je bestemming. Van dat laatste heb ik echter niet veel gemerkt.

Service aan boord

Zoals eerder benoemd in deze review werkt Virgin Atlantic ook op de Boeing 737 met een buy-on-board service. Het enige dat je krijgt aan boord is letterlijk een bekertje water. Al het andere moet je dus voor bijbetalen. Voor frisdrank moet je dan denken aan $ 4-5, maar voor wijn of bier zit je al snel over de $ 12. Een Australische dollar staat op dit moment gelijk aan € 0,63. Gegeven de prijs voor het vliegticket neem ik dit echter voor lief. En voor een uurtje vliegen hebben je ook geen drie gangen diner nodig.

Virgin Australia Velocity Frequent Flyer

Het loyalty programma van Virgin Australia heet Velocity Frequent Flyer. Het programma is redelijk simpel. Je verdient voor in aanmerking komende vluchten zogenaamde Velocity Points. Vluchten van partners als Singapore Airlines, Air Canada, Etihad, United Airlines en vanaf volgend jaar ALL Nippon Airways leveren ook punten op. De verdiende punten kunnen weer ingezet worden voor vluchten en upgrades bij Virgin Australia en partners. Naast punten kun je ook Status Credits verdienen die je helpen om een hogere status te behalen. Je begint met Red en kan daarna upgraden naar Silver, Gold en Platinum. Meer over het programma lees je op de website van Virgin Australia.

De vlucht van Adelaide naar Melbourne leverde 690 Velocity points en 15 Status Credits op. Om een volgende status te behalen moet ik nog eens 235 Status Credits bij elkaar vliegen en minimaal nog één vliegticket aan te kopen. Met de Silver status krijg je onder meer 50% bonuspunten, priority check-in en boarding op internationale vluchten en twee lounge vouchers voor toegang tot een binnenlandse lounge. Maar aangezien ik niet vaak met Virgin Australia vlieg zal een hogere status waarschijnlijk niet gebeuren. Overigens kost een reward vlucht van Adelaide naar Melbourne ongeveer 14.000 Velocity points.

Foto’s Review Virgin Australia Boeing 737: InsideFlyer – Christian 

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *