Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Het is tijd voor een nieuw avontuur en ditmaal reizen we naar India. Dit keer geen Delta, KLM of Air France, maar de keuze valt op Saudia. Deze maatschappij vliegt tussen onder andere Jeddah en Amsterdam. In deze review lees je meer over mijn ervaring in de Saudia Boeing 787-9 tussen Amsterdam en Jeddah in Economy Class.
Boeking van Saudia Ticket
Voor mijn ticket zocht ik eerst via Google Flights naar voordelige vluchten. Al snel viel mijn oog op de vluchten uitgevoerd door Saudia. Met een prijs van €436 voor een retourvlucht naar India vanuit Amsterdam, zeker geen geld! Mooie van vliegen met Saudia is dat één stuks ruimbagage (23kg in economy) ook inbegrepen is en eventuele SkyTeam Elite Plus voordelen ook geleden. Saudia is namelijk lid van SkyTeam. Niet heel lang hoefde ik dan ook na te denken of ik met deze maatschappij zou vliegen, de boeking werd dan ook gemaakt via de website van Saudia.
Ik merkte op dat de app niet per se heel snel werkt. Ook zijn er verschillen in mogelijkheden met het wijzigen van bijvoorbeeld je stoel in de app of op de website. Met het overgaan van de oude huisstijl naar de nieuwe huisstijl is de app er ook niet beter op gaan werken. Hier zit zeker nog een verbeterpunt voor de maatschappij uit Saudi-Arabië.
Wist je dat Saudia onlangs een nieuwe huisstijl en uniformen heeft aangekondigd? Meer over deze huisstijl, livery en uniform van Saudia les je op InsideFlyer.nl
Met Saudia in Economy van Amsterdam Airport Schiphol naar India via Jeddah
Ik maakte een boeking bij Saudia met het onderstaande reisplan. Aangezien ik Miles en XP spaar bij Flying Blue, zet ik er voor het gemak ook bij hoeveel deze vlucht mij opleverde bij het spaarprogramma van KLM & Air France. Dit ticket kostte mij dus €436 en levert daardoor zeker geen bulk aan Miles op. Het aantal XP staat vast en deze kun je berekenen via deze website van Flying Blue.
Onderstaande route is afgelegd en leverde me de aangegeven hoeveelheid XP en Miles op:
- Amsterdam naar Jeddah in Economy – 8 XP en 1.398 Miles
- Jeddah naar Delhi in Economy – 8 XP en 1.206 Miles
- Mumbai naar Jeddah in Economy – 8 XP en 1.094 Miles
- Jeddah naar Amsterdam in Economy – 8 XP en 1.398 Miles
Totaal leveren deze reeks aan vluchten mij dus 5.096 Miles en 32 XP op.
Meer en meer video-impressies zijn ook te bekijken op ons YouTube-kanaal. Van deze van review met Saudia in Economy Class in de Boeing 787-9 tussen Amsterdam en Jeddah hebben we uiteraard ook een video reportage gemaakt. Wist je trouwens dat je op ons YouTube-kanaal nog veel meer reviews, InsideLooks en trip reports kunt bekijken? We posten wekelijks nieuwe video’s, dus volg ons kanaal om geen video te missen!
Aanvang van de reis naar India
Vanuit Den Bosch reis ik rechtstreeks met de NS-trein naar Amsterdam Airport Schiphol. Ik kom hier ruim 3 uur van tevoren aan. Het station staat inmiddels goed in de steigers, dus het is soms wat drukker op verschillende punten. Aangekomen op Schiphol Plaza, check ik de vertrekinformatie op de tv-schermen die er hangen.
In Vertrek 3-4 bij balie 18, zijn de Saudia incheckbalies om mijn bagage in te checken. Er zijn hier twee rijen aanwezig: Economy en SkyPriority. Bij deze laatste rij kunnen reizigers in Business Class terecht, maar ook reizigers met een SkyTeam Elite Plus status of Alfursan Gold of Silver status. Alfursan is het loyaliteitsprogramma van Saudia.
Inchecken bagage, veiligheidscontrole & paspoortcontrole
Als Flying Blue Platinum lid kan ik gebruikmaken van de SkyPriority rij. Al snel ben ik hier aan de beurt. De medewerker achter de balie checkt de visumpapieren voor India goed. Bij één van de medereizers blijkt dit niet goed te zijn en deze kan dus ook niet inchecken. Lang verhaal kort: het is uiteindelijk goed gekomen. Check echter bij de aanvraag van het e-visum of overal je namen goed ingevoerd zijn, en natuurlijk ook de rest van de gevraagde informatie.
Het inchecken verloopt prima. Aan mijn ruimbagage wordt een SkyPriority label toegevoegd voordat deze via de bagagekelder naar het vliegtuig gaat. Hierna volgt de boardingpas en binnen no-time sta ik dan ook enkel nog met mijn handbagage in de hand. Aangezien we met een groep van 20 personen reizen, moeten we hier nog even op elkaar wachten.
Helaas is de veiligheids- en paspoortcontrole in Vertrek 1-2. Persoonlijk vond ik dat erg onhandig, want Saudia vertrekt uiteindelijk ook vanuit G7, dat dus in hetzelfde gedeelte is als Vertrek 3-4. Het kost best wat tijd om naar Vertrek 1-2 te wandelen, de procedures daar te volgen en dan weer richting G7.
Bij de veiligheidscontrole is het rustig, het maakt dan ook niet uit of ik de priority rij of normale rij gebruik. Desondanks duurt het lang. Medewerkers hebben onderling allerlei discussies en de checks duren hierdoor vrij lang.
Eenmaal aangekomen bij de paspoortcontrole, maak ik gebruik van Schiphol Privium. Binnen enkele seconden sta ik dan ook achter de paspoortcontrole. Echt een top uitvinding en een fijn voordeel van de American Express Platinum betaalkaart.
Boarding
Ondanks dat alles redelijk goed verloopt, nemen alle procedures de nodige tijd in. Vooral de wandeling van Vertrek 3-4 naar Vertrek 1-2 en in de richting van gate G7. Tijd is er weinig om nog even de lounge in te duiken en iets voor boardingtijd kom ik dan ook aan bij gate G7. Bij de gate hangen twee schermen waarop staat ‘Priority Lane’. Er is verder weinig informatie en op een bepaald moment vormt zich een lijn. Als Flying Blue Platinum lid mag ik bij Saudia op Schiphol via Zone 1 boarden. Echter er is hier weinig informatie over, net als voor de overige zones. Uiteindelijk gaat alles dan ook een soort van door elkaar. Een puntje ter verbetering lijkt mij.
Eenmaal aan boord word ik hier vriendelijk verwelkomd en in de richting van mijn stoel gewezen. Helaas zijn de overige medewerkers wat minder zichtbaar en attent. Er staat een fijn muziekje op in het vliegtuig.
Vooraf kon ik voor mijzelf, en de overige passagiers, kosteloos een stoel selecteren in het achterste gedeelte van het vliegtuig. Dit zijn de stoelen van rij 47 t/m 61. Voor de overige rijen moest ik bijbetalen. Rond check-in tijd kon ik overigens ook andere stoelen kosteloos in checken voor iedereen uit mijn boeking. Zelf koos ik voor stoel 51A bij het raam.
Saudia Economy Class cabine en stoel
Saudia heeft verschillende vliegtuigen in haar vloot, waarbij in sommige types ook afwijkende stoelconfiguraties zijn geïnstalleerd. In deze review lees je over de vlucht in Economy van Saudia in de Boeing 787-9 Dreamliner tussen Amsterdam en Jeddah. Dit type toestel heeft op het moment van schrijven in elk toestel dezelfde configuratie. Zo zijn er voorin de cabine 24 Business Classstoelen in een 1-2-1 configuratie.
Hierachter vind je de Guest Class, zoals Saudia haar economyproduct noemt. Het eerste gedeelte zit in het midden en bevindt zich boven de vleugels. Het laatste gedeelte dus achter de vleugels. Er zijn 274 stoelen in economy bij Saudia en deze zijn opgesteld in een 3-3-3 configuratie. Doordat het achter in de cabine smaller is, heeft rij 66 een 2-0-2 opstelling. Vanaf rij 60 is er in het midden een ruimte voor reizigers die hier willen bidden. De stoelen in het midden hebben plaatsgemaakt voor deze ruimte.
De stoelen in de cabine hebben een beige bekleding, wat erg fijn oogt. Bij elke stoel is een verstelbare hoofdsteun aanwezig. Bij de reguliere stoelen, dus niet bij de nooduitgang, hebben reizigers een pitch van 32”, wat overeenkomt met 81 cm. Dit is 2 cm meer dan bijvoorbeeld concurrent KLM heeft in hetzelfde type vliegtuig. Er is ook een recline tot 5” (13 cm), stoelen zijn ook voldoende breed in deze economy cabine.
Onder de stoel is een stopcontact, net als een usb-poort in het inflight entertainmentsysteem dat je kunt vinden in de stoel voor je. Op het IFE heeft Saudia het BEYOND entertainment programma geïnstalleerd. Op hun website kun je vooraf al bekijken welke content beschikbaar is.
Verder is er nog een stoelzak en een tafeltje. Het tafeltje is groot genoeg voor een laptop en is gemakkelijk in en uit te klappen.
Tot slot zijn er 6 toiletten voor reizigers in Economy Class.
Comfort Saudia’s Guest Class
Ten tijde van mijn vlucht zet Saudia de Boeing 787-9 Dreamliner in met registratie HZ-AR11. Dit toestel is dan 6 jaar oud. Saudia heeft enkel twee cabines in dit vliegtuig: Guest Class en Business Class. Op dit moment heeft Saudia 13 787-9 vliegtuigen en 8 van de grotere 787-10 variant in haar vloot.
In deze Saudia review bespreken we uiteraard de comfort van de Economy cabine in deze 787-9 tussen Amsterdam en Jeddah. En daar ben ik ook zeer positief over te spreken.
Nog voordat we vertrokken zijn worden warme doekjes uitgedeeld, een service die we nog maar weinig in economy class tegenkomen. Verder ontvangen reizigers een hygiëne- en amenity kit. Daar later meer over in deze Saudia review. Bij elke stoel ligt voor vertrek ook al een dekentje en kussen voor elke reiziger klaar.
De stoelen hebben gemiddeld een grotere pitch dan concurrenten, de recline is 5” en daarmee zorgt het voor een groter comfort. Er is voldoende beenruimte en je kunt dan ook vrij ver je benen onder de stoel voor je leggen. Ook de hoofdsteun is zeer prettig en verstelbaar in hoogte en de zijkanten zijn ook aan te passen. Het verstellen van de hoofsteun of het aanpassen van de stand van de rugleuning werk allemaal zeer eenvoudig en goed.
Verder zitten de stoelen ook nog eens heel erg fijn. Op deze vlucht tussen Amsterdam en Jeddah heb ik me dan ook geen moment niet comfortabel voelen zitten.
Tijdens de vlucht kun je verbinden met wifi. In het begin lijkt dit niet goed te werken, iets later wel, maar uiteindelijk eindig ik met ‘geen verbinding’. Saudia heeft verschillende wifi-pakketten, check daarvoor onderstaande foto.
De cabine wordt goed schoongehouden. Na elke service ronden worden lege verpakkingen en dergelijke weer netjes opgehaald. Hierdoor blijft het over het algemeen netjes in de cabine. Over de maaltijdservice lees je trouwens verderop in deze review meer.
Amenity Kit Saudia Guest Class
Je ziet het niet vaak meer, maar Saudia voorziet passagiers in Guest Class naast een hygiëne kit ook van een amenity kit. Dit is dan ook bij veel maatschappijen niet meer gebruikelijk in de Economy Class. Het stoffen zakje bevat een tandenborstel met tandpasta, oordopjes en een leuk oogmasker. Ook krijg je een paar sokken. Ik heb gedurende mijn reis in het vliegtuig en India veelvuldig gebruik gemaakt van de kit en het is dan zeker ook gebruikt. Natuurlijk kun je je wel afvragen hoe duurzaam het is om iedereen van een kit te voorzien. Ondanks dat ben ik fan van deze kleine kit!
Service en maaltijden Saudia Guest Class naar Jeddah
Voordat we vertrekken, toont Saudia haar veiligheidsinstructies. Eerst in het Arabisch, gevolgd door het Engels. Na de veiligheidsinstructies volgt nog het gebed in het Arabisch. Dan is het tijd om te vertrekken, op naar Jeddah!
30 minuten na vertrek wordt de service gestart. Tijdens deze serviceronde is er keuze uit Arabische koffie of vruchtensappen. Er wordt een dadel bij geserveerd.
Ongeveer één uur later wordt de eerste van de twee grote service rondes gestart. Standaard zijn er twee keuzes op deze vlucht voor de warme maaltijd, namelijk een pasta met witte saus (vega) en rijstgerecht met kip.
Ik was vooraf niet zeker van het menu, dus bestelde ik vooraf een vegetarische maaltijd. Deze maaltijd bestond uit gele rijst, met kikkererwten en groentes in saus. De maaltijd smaakte goed en de portie was voldoende. Er werd nog een broodje, salade en pudding bij geserveerd. De salade was prima, maar niet bijzonder. Het broodje droog en niet smakelijk.
Na deze ronde wordt alles opgehaald en opgeruid en is er nog keuze uit koffie of thee. Een chocolaatje wordt erbij aangeboden.
45 minuten voor de landing is de laatste service ronde. Crew komt langs met wat te drinken en een soort snackmand. Hierin waren koekjes, chips en fruit aanwezig.
Gedurende de rest van de vlucht is er geen service aanwezig. Je kunt voor drinken in de galley achter in het vliegtuig terecht, al is dit niet zo uitgebreid als bij bijvoorbeeld KLM. Je kunt wel om drinken of snacks vragen, maar heel veel serveren ze niet.
Ik vond de hoofdmaaltijd prima van smaak en de portie was goed. De bijgerechten vond ik minder bijzonder. Net als eigenlijk de snacks die bij de laatste service ronde werden aangeboden. Natuurlijk duurt deze vlucht maar ongeveer 5 uur en 20 minuten, dus vanuit dat perspectief was er voldoende te nuttigen. Al had men best nog een keer drinken langs mogen komen brengen, of een groter aanbod mogen aanbieden in de galley.
BEYOND Inflight Entertainment Saudia
Saudia biedt BEYOND aan, het entertainment programma aan boord. Via je IFE-scherm heb je keuze uit een groot scala aan films, documentaires en muziek. De keuze is prima en middels de oortjes die je krijgt is het aanbod te beluisteren. Helaas is er geen bluetooth verbinding mogelijk tussen het IFE en eigen oortjes.
Het scherm van het systeem heeft een prima grootte en het beeld is scherp. Ook is het gemakkelijk te bedienen, dat is fijn. Het leeslampje boven de stoel bedien je ook met het scherm. Verder is er nog een afstandsbediening die je kunt gebruiken voor de bediening van het systeem. Of om een spelletje mee te spelen.
Bron foto’s Review Saudia Economy Class Amsterdam Jeddah: InsideFlyer – Marco
Steeve zegt
Wat leuk dat je arabische koffie kreeg in economy class.
Op de foto kan ik niet goed zien of het kopje plastic of porselein is.
Bij EK, EY, QR is dit alleen in First, ook in Business niet.
Marco zegt
Dag Steeve,
Het kopje was van plastic.
FJ zegt
Volgens mij wordt er in dit artikel niet vermeld dat er geen alcohol tijdens de vluchten wordt geserveerd. Voor veel mensen is dit wel wenselijk aangezien men lekker op vakantie gaat en hier van willen genieten.
Marco zegt
Dag FJ,
Klopt, Saudia is een ‘dry airline’. Geen alcohol in de lounges in Jeddah of Riyad of in het vliegtuig bij Saudia dus.