Nieuwe huisstijl & uniform voor Saudia3 min leestijd

Nieuwe huisstijl & uniform voor Saudia

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Er is genoeg gaande in Saudi-Arabië als je kijkt naar de luchtvaart en toerisme. Het land wil minder afhankelijk zijn van inkomsten uit olie. In de toekomst moet toerisme dan ook meer op gaan leveren dan nu het geval is. Zo kondigde Saudi-Arabië eerder al een nieuwe luchtvaartmaatschappij aan. En een nieuwe huisstijl, uniform en meer is gepresenteerd bij de maatschappij Saudia. In dit artikel lees je meer over de huisstijl, uniform en andere toekomstplannen.

Minder olie, meer toeristen

De toekomst zal veranderen en zo ook de inkomsten van Saudi-Arabië is het idee. Men moet minder afhankelijk zijn van de olie-inkomsten en daarom zet het land in op de ontwikkeling van andere inkomsten: het toerisme. Op verschillende manieren timmert het land aan de weg. Zo worden nieuwe en luxe hotels de grond uitgestampt in het land, is het mogelijk een gratis transitvisa te ontvangen wanneer je met Saudia of Flynas doorvliegt naar een andere internationale bestemming en zal de huidige luchthaven in Ryad een enorme metamorfose ondergaan.

Foto: Public Investment Fund (PIF)

Ook zal er binnenkort een nieuwe maatschappij gaan vliegen vanuit Saudi-Arabië: Riyadh Air gaat met minstens 39 vliegtuigen vliegen en de bedoeling is om dat vanaf het nieuwe jaar al te gaan doen.

Foto: Riyadh Air

Nieuwe huisstijl Saudia

Er wordt niet alleen bakken met geld gestoken in de nieuwe maatschappij, ook Saudia krijgt een flinke upgrade. De maatschappij bereidt zich voor op de toekomst, zo zeggen ze zelf. Het stoffige logo en kleurgebruik maakt dan ook plaats voor een fris groen nieuw logo als huisstijl bij Saudia.

De maatschappij onthulde de nieuwe huisstijl en livery. Op het toestel zullen de oude kleuren echter opnieuw terugkeren, zij het op een andere manier.

Van voor naar achter zijn verschillende kleuren strepen (groene, blauwe en zandkleur) te zien. De staart en motoren krijgen de groene nieuwe kleur met daarop het logo van Saudia. Vooraan op het toestel tref je boven de gekleurde strepen de naam Saudia in het Latijnse en Arabische schrift. Hierbij wordt gebruik gemaakt van het ‘nieuwe’ lettertype Saudia Sans waarbij het lettertype wel een beetje retro aandoet. Tot slot staat er aan de onderkant ook nog eens het logo, vergelijkbaar met concurrenten als Qatar Airways, Emirates en Etihad.

Nieuwe huisstijl & uniform voor Saudia

Nieuw uniform Saudia

Het blijft niet bij enkele een nieuw logo en huisstijl. Ook de uniformen het personeel, inclusief het cabinepersoneel, zal veranderen. In plaats van het nieuwe huisstijl groen, gebruikt de maatschappij hierbij een , voornamelijk, strakblauwe kleur.

Digitale verbetering Saudia

Het nieuwe logo, huisstijl en uniform behoren allemaal bij de aanpassing van het merk Saudia. De maatschappij geeft ook aan flinke stappen te zetten in technologische ontwikkeling. Dit moet bijdragen aan een betere digitale ervaring voor passagiers. Generatieve AI zal ingezet gaan worden om passagiers de mogelijkheid te geven op deze wijze een reis te boeken. Onduidelijk is nu nog hoe Saudia hier invulling aan gaat geven.

Hoewel er veranderingen zijn aangekondigd, blijft het de grote vraag wel hoe het land zich gaat aanpassen aangaande verschillende zaken. Het blijft een dure aangelegenheid om het land binnen te komen wanneer je geen vluchten boekt met Saudia of Flynas, waarbij je een internationale doorverbinding hebt. Een visum voor Nederlanders kost bijna €150, waarbij het wel een jaar geldig is en je meerdere keren het land in kunt.

Of het onder andere de nieuwe huisstijl en uniform van Saudia bij gaan dragen aan meer reizigers blijft natuurlijk de vraag. Hoe dan ook is het fris en moderner dan de voorgaande huisstijl. Wanneer de eerste vliegtuigen voorzien zijn van de nieuwe livery is nog onbekend.

Bron & beeldmateriaal: Saudia

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *