Review Saudia Economy Class | Jeddah – Delhi | Boeing 777-3009 min leestijd

Review Saudia Economy Class | Jeddah - Delhi | Boeing 777-300

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Saudia, de nationale maatschappij van Saudi-Arabië, vliegt naar tal van bestemmingen vanuit Jeddah en Riyad. Wij vliegen deze keer vanuit Jeddah door naar Delhi in India. Saudia voert deze vluchten uit met een Boeing 777-300 en wij vliegen mee in de Economy Class tussen Jeddah en Delhi, waarover je meer leest in deze review.

Boeking van Saudia Ticket

Voorafgaand aan de vlucht naar Delhi, vliegen we eerst van Amsterdam naar Jeddah. In deze review van Saudia in de Boeing 787-9 Dreamliner hebben we al beschreven wat ons ticket heeft gekost. Echt een koopje, waarover hier dus meer te lezen valt.

Met Saudia in Economy (Guest Class) van Jeddah naar Delhi

Doordat Saudia lid is van het SkyTeam, kun je ook Miles en XP sparen bij Flying Blue. De maatschappij heeft ook haar eigen loyaliteitsprogramma, genaamd AlFursan. Omdat ik een account heb bij KLM, kies ik ervoor om bij Flying Blue mijn punten bij te laten schrijven.

Omdat het ticket spotgoedkoop was, levert het niet enorm veel Miles op. Hieronder zie je wat de geboekte vluchten mij hebben opgeleverd. Het aantal XP staat vast en deze kun je berekenen via deze website van Flying Blue.

Onderstaande route is afgelegd:

  • Amsterdam naar Jeddah in Economy – 8 XP en 1.398 Miles
  • Jeddah naar Delhi in Economy – 8 XP en 1.206 Miles
  • Mumbai naar Jeddah in Economy – 8 XP en 1.094 Miles
  • Jeddah naar Amsterdam in Economy – 8 XP en 1.398 Miles

Totaal leveren deze reeks aan vluchten mij dus 5.096 Miles en 32 XP op.

Vertrek vanuit Jeddah King Abdulaziz International Airport

De vlucht vanuit Amsterdam komt iets later aan dan gepland. Nadat het vliegtuig de parkeerpositie heeft ingenomen, kunnen we al gauw het vliegtuig verlaten. Een warme lucht komt ons al gauw tegemoet, gevolgd door een meer koelere lucht vanuit de terminal. Omdat we transit-passagiers zijn, moeten we eerst langs een balie en veiligheidscontrole. Het is erg rustig op het moment dat we aankomen en we zijn dan ook snel aan de beurt. Bij de balie moeten we onze boardingpas laten zien voor de volgende vlucht. Deze boardingpascontrole en de securitycontrole nemen zo’n 15 minuten in beslag.

Hierna sta je in de centrale hal van waaruit je naar een van de vele gates kunt wandelen voor je aansluitende vlucht. In deze hal vind je ook de AlFursan Lounge. Hier kun je terecht wanneer je bijvoorbeeld vliegt in Business- of First Class met Saudia. Ook als je SkyTeam Elite Plus lid bent krijg je kosteloos toegang tot deze lounge. Meer over deze lounge lees je in deze AlFursan review op InsideFlyer.

Na een korte overstap, is het tijd om onszelf naar gate A25AB te begeven. Het is eerst onduidelijk waar we moeten staan, maar uiteindelijk blijkt dat:

  • Gate A25A voor reizigers in Business Class en Zone 1 is.
  • Gate A25B voor reizigers in Economy Class en de overige zones is.

Deze diashow vereist JavaScript.

We zouden rond 00.40 uur middernacht moeten boarden. Het duurt allemaal langer en er zijn weinig mededelingen. Medewerkers gaan uiteindelijk iedereen in een nette rij bij de juiste boardingzone plaatsen. Uiteindelijk boarden we pas na 01.00 uur.

Boarding

Aangezien ik via Zone 1 kon boarden, kwam ik ook door de Business Class van het toestel. Deze is zoals gebruikelijk te vinden aan de voorkant van het toestel en bestaat uit 5 rijen.

Review Saudia Economy Class | Jeddah - Delhi | Boeing 777-300

Deze diashow vereist JavaScript.

Hierna volgt de Guest (Economy) Class cabine van de maatschappij. Saudia heeft in haar Boeing 777-300 verschillende configuraties ingebouwd, zo zijn er maar liefst 5 verschillende configuraties. In deze Boeing 777-300 bestaat het toestel uit 30 stoelen in Business Class en 383 stoelen in Economy Class. Deze keer zit ik bij op stoel 48L, een stoel bij het raam op de vleugel. Voorafgaand aan de vlucht kon ik kosteloos voor deze stoel kiezen.

Review Saudia Economy Class | Jeddah - Delhi | Boeing 777-300

Nadat we aan boord mogen gaan, moet je vanaf de gate nog een stuk wandelen naar het vliegtuig. Bij de ingang word ik begroet en wandel ik al snel door naar het midden van het vliegtuig. Er zijn wat medewerkers die nog het een en ander gereed aan het maken zijn voor de vlucht en kijken ook weinig om naar de instappende reizigers.

Zodra iedereen aan boord is volgen er allerlei mededelingen in het Arabisch en Engels. Nadat we bijna 40 minuten later van de gate los zijn, volgen de veiligheidsinstructies. We rijden nog een flink stuk over het vliegveld en om 02.20 vertrekken we dan eindelijk naar Delhi!

Meer en meer video-impressies zijn ook te bekijken op ons YouTube-kanaal. Van deze van review met Saudia in Economy Class in de Boeing 777 tussen Jeddah en Delhi hebben we uiteraard ook een video reportage gemaakt. Wist je trouwens dat je op ons YouTube-kanaal nog veel meer reviews, InsideLooks en trip reports kunt bekijken? We posten wekelijks nieuwe video’s, dus volg ons kanaal om geen video te missen!

Saudia Economy Class cabine en stoel

De Guest Class cabine van de maatschappij bestaat uit 383 stoelen. In principe bestaat elke rij uit een 3-4-3 configuratie. Er zijn echter enkele afwijkende rijen, namelijk 44, 57, 58, 59 en 68 t/m 71. Hier missen stoelen omdat er bijvoorbeeld toiletten aanwezig zijn in deze rijen. Bij rij 68 t/m 71 vind je de gebedsruimte die in het midden van het toestel staat. Saudia is hier uniek in.

Review Saudia Economy Class | Jeddah - Delhi | Boeing 777-300

Net als in de Boeing 787-9 hebben de stoelen in deze cabine beige bekleding, wat erg fijn en rustig oogt. Bij elke stoel is een verstelbare hoofdsteun aanwezig. Bij de reguliere stoelen, dus niet bij de nooduitgang, hebben reizigers een pitch van 32”, wat overeenkomt met 81 cm. De stoelen hebben een recline tot 5” (13 cm).

Review Saudia Economy Class | Jeddah - Delhi | Boeing 777-300

De beenruimte voelt ook prima aan. Helaas vind ik de zitting van de stoel wel wat doorgezakt en deze is dan ook aan vervanging toe.

Review Saudia Economy Class | Jeddah - Delhi | Boeing 777-300

Onder de stoel zit een stopcontact en bij het IFE is een usb-poort (usb-a) aanwezig.

Op het Inflight Entertainment Systeem heeft Saudia het BEYOND entertainment programma geïnstalleerd. Op hun website kun je vooraf al bekijken welke films, muziek en series te vinden zijn op het IFE. Bij het IFE hoort ook een afstandsbediening die onder het 8,9″ scherm te vinden is.

Verder is er nog een stoelzak en een tafeltje. Het tafeltje is groot genoeg om een laptop op kwijt te kunnen en is gemakkelijk in en uit te klappen.

Tot slot zijn er 9 toiletten voor reizigers in Economy Class.

Comfort Saudia’s Guest Class

Op het moment van reizen zette Saudia de Boeing 777-300 in met registratie HZ-AK34. Dit toestel is dan 7 jaar oud. Saudia heeft enkel twee cabines in dit vliegtuig: Guest Class en Business Class. Volgens Airfleets heeft Saudia op dit moment 35 Boeing 777-300 vliegtuigen in haar vloot.

Natuurlijk bespreken we in deze Saudia review het comfort van de Economy cabine in deze Boeing 777-300 tussen Jeddah en Delhi. Waar ik over de eerste vlucht nog erg positief was, ben ik hier toch wat minder positief.

Review Saudia Economy Class | Jeddah - Delhi | Boeing 777-300

Het begint al met het feit dat we ruim 40 minuten later vertrekken. Er is niet duidelijk waarom en door het gebrek aan communicatie begint het dus al niet best. Eenmaal in het vliegtuig moeten we ook best nog een tijdje wachten, wederom zonder informatie. Als we dan eenmaal in de lucht hangen, duurt het erg lang voordat de service begint. Het is midden in de nacht, dus het zou fijn zijn als de lichten uitgaan. Niets is midder waar en de lichten blijven nog bijna twee uur aan. Na het eerste uur wordt eindelijk de service opgestart, waarna we een warm doekje uitgedeeld krijgen. Ook ontvangen we een hygiëne kit en oortjes. Helaas geen amenity kit zoals ook op de vlucht tussen Amsterdam en Jeddah.

De stoelen zijn op zich comfortabel. De zitting van mijn stoel is een beetje doorgezakt, maar verder biedt de stoel voldoende comfort. Ik vind het vooral erg fijn dat er voldoende beenruimte is en er een aardige recline aanwezig is voor een stoel in Economy Class. de hoofdsteun functioneert goed, dus wanneer de lichten eindelijk een keer uitgaan, kan ik een paar uurtjes goed slapen (wellicht mede doordat ik ook erg moe ben).

Het aanpassen van de hoofsteun of het verstellen van de stand van de rugleuning werk allemaal zeer eenvoudig en goed.

Er zou wifi aan boord moeten zijn, maar daar heb ik geen gebruik van gemaakt.

Service en maaltijden Saudia Guest Class naar Delhi

Ruim 60 minuten na vertrek wordt de service gestart. Deze bestaat in eerste instantie enkel uit het uitdelen van de maaltijden. De maaltijden zijn hetzelfde als op onze andere vlucht van de dag: een vegetarische maaltijd. Deze maaltijd bestond uit gele rijst, met kikkererwten en groentes in saus. Ik vond de maaltijd wederom smaakvol en de portie goed. Het broodje mogen ze achterwegen laten, deze is droog. De salade is wat klein en niet bijzonder. Het toetje lekker.

Helaas is er hierna geen ronde meer met drinken. Alhoewel er een klein flesje water geserveerd wordt bij het eten, had ik nog wel wat meer drinken gelust. Hiervoor had ik wellicht naar de galley kunnen gaan, maar dan was ik mijn ‘buren’ in de rij tot last.

Al met al vind ik de service aan boord van deze vlucht tussen Jeddah en Delhi een stuk minder dan op mijn vlucht vanuit Amsterdam. Er is minder aandacht voor de reizigers. Er wordt weinig drinken geserveerd en het duurt allemaal erg lang. Persoonlijk had ik wat meer uurtjes rust gehad en willen slapen. Doordat het erg lang duurde voordat de serviceronde van start ging, bleef het ook erg lang licht en rommelig. De maaltijd zelf was prima.

Net voor de landing in Delhi.

Na een vlucht van zo’n 5 uur, landen we in smoggy Delhi. We nemen al onze spullen mee en wandelen naar de immigratie en vervolgen hierna onze weg. De bagage ligt dan al even op de band.

Deze diashow vereist JavaScript.

BEYOND Inflight Entertainment Saudia

BEYOND is het entertainment programma van Saudia aan boord. Het IFE-scherm is van prima formaat en biedt een scherp beeld. Er is veel content aanwezig: films, documentaires en bijvoorbeeld muziek. Met de geleverde oortjes kun je prima naar de content luisteren, al kan de kwaliteit van de oortjes echt beter. Net als in de 787-9 van Saudia is ook hier nog geen bluetooth verbinding mogelijk tussen het IFE en eigen oortjes.

Het scherm is gemakkelijk te bedienen. Het leeslampje boven de stoel bedien je ook met het scherm. Verder is er nog een afstandsbediening die je kunt gebruiken voor de bediening van het systeem. Of om een spelletje mee te spelen.

Bron foto’s Review Saudia Economy Class Jeddah Delhi : InsideFlyer – Marco

Overzicht

Publicatie Datum

25 February 2024

Voordelen

⁃ Saudia serveert prima maaltijden.
⁃ De cabine oogt prettig.
⁃ IFE werkt goed.
⁃ Stoel zit over het algemeen prima.

Nadelen

⁃ Onduidelijk waar precies wie moet gaan staan wat betreft de verschillende zones (zone 1 vooral onduidelijk).
⁃ Website & app werken niet hetzelfde en zijn traag in gebruik. Website is de beste van de twee.
⁃ Weinig drinken aan boord.
⁃ Service wordt pas laat na vertrek opgestart.

Reisklasse

Stoel

Eten en drinken

Crew

Value

Algemene Waardering

Conclusie

De nationale maatschappij uit Saudi-Arabië vliegt met verschillende toestellen en configuraties naar allerlei bestemmingen wereldwijd. Dit keer hebben we het genoegen om in een van de Boeing 777-300 vliegtuigen naar Delhi te vliegen vanuit Jeddah. Helaas hebben we een hele andere ervaring qua service dan op onze vlucht tussen Amsterdam en Jeddah. Natuurlijk is deze vlucht een nachtvlucht en dat is natuurlijk al een groot verschil. Het begint al met de slechte informatievoorziening bij de gate. Gevolgd door het te laat vertrekken van het vliegtuig. Na vertrek duurt het erg lang voordat de service wordt opgestart en er wordt te weinig drinken geserveerd. Ondanks dit alles is de cabine verder prima. De stoel zit goed, al is mijn stoelzitting wel wat doorgezakt en aan vervanging toe. Ik verkies mijn reis met de 787-9 dan ook boven die met de 777-300.

9 min leestijd">
3.2

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *