Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Sinds enige tijd heeft KLM haar Boeing 737-800 vloot een upgrade gegeven. Het gehele interieur is aangepast en daarmee weer bij de tijd. Tijdens mijn reis naar Athene vloog ik zowel Economy als Business Class in de KLM Boeing 737 in de nieuwe cabine. In dit artikel neem ik je mee door de nieuwe cabine en de service van KLM.
Boeing 737-800
KLM beschikt over een grote vloot van Boeing 737 toestellen. De kleinste variant zal langzaam worden uitgefaseerd, zodat uitsluitend de -800 en -900 varianten in de vloot aanwezig blijven. In 2019 ontving KLM 4 nieuwe Boeing 737-800 toestellen, voorzien van het nieuwste interieur genaamd ‘Sky Interior’. Dit interieur komt nu ook meer overeen met dat van de grotere toestellen. Inmiddels zijn meer toestellen voorzien van het nieuwe Sky Interior. Onlangs mocht ik dit vernieuwde product uitproberen op mijn KLM vlucht in o.a. Business Class tussen Amsterdam en Athene, uitgevoerd door de Boeing 737-800.
Stoel
De voornaamste verandering ten opzichte van het oude interieur in de Boeing 737 is de nieuwe stoel. Deze is een stuk dunner, voorzien van een hoofdsteun en nieuwe kleuren. Deze stoelen van de fabrikant Recaro ogen een stuk luxueuzer dan de voorganger. De vlucht van Amsterdam naar Athene (en vice verse) duurt ongeveer 3 uur en 15 minuten. Het comfort van deze dunnere stoelen bevalt me prima op deze afstand. Ik verwachte dat het wat minder comfortabel zou zitten, maar niets is minder waar.
De beenruimte in Business Class, evenals Economy Comfort, is goed. Hierdoor zou je gemakkelijk bagage onder de stoel voor je kunnen leggen en nog voldoende beenruimte over houden. De rugleuning heeft een prettige recline, maar wat zeker een verbetering is, is de hoofdsteun. Deze kun je hoger en lager zetten, precies goed om hier met je hoofd op te steunen. Tevens kun je de vorm van de hoofdsteun aanpassen, zodat je fijn met je hoofd in een ‘kommetje’ kunt liggen.
Rondom de stoel voor je zijn ook verbeteringen aangebracht. Zo zijn er twee tafeltjes aangebracht. Eentje wat hoger waar je gemakkelijk je beker met drinken in kunt zetten. Op ditzelfde plateau kun je ook je telefoon zetten zodat je bijvoorbeeld een film kunt kijken.
De andere tafel is vergelijkbaar met de voorganger. Verder is er een kleine bagagezak onderaan de stoel, hoger in de stoel is ruimte voor de safetycard en het inflight magazine Holland Herald. Een vooruitgang is verder de usb-aansluiting. Zo kun je gemakkelijk je telefoon opladen in het toestel. In de Business Class is er ook de mogelijkheid om een grotere tablet of laptop middels het stopcontact op te laden.
Bagage en meer
In de vernieuwde cabine in de KLM Boeing 737 is ook rekening gehouden met de verschillende soorten bagage die passagiers meenemen. De bakken zijn nu groter en het is eenvoudiger om rolkoffer op de zijkant te plaatsen waardoor er meer handbagage in de cabine van het vliegtuig mee kan.
Tussen de Economy cabine en de Business Class cabine was in het vorige interieur een gordijn geplaatst om voor meer privacy te zorgen. Het lange gordijn in het gangpad is nog aanwezig, maar boven de stoelen hangt een klein scherm dat de cabines van elkaar moet afscheiden. Het ziet er netjes uit, maar ik weet niet of ik dit een verbetering moet vinden.
Tot slot is een grote verandering het gebruik van verschillende kleuren en intensiteiten licht. Hierdoor komen de kleuren meer overeen met het moment van de dag. Dit is sfeervoller en comfortabel.
Service
Op het moment van reizen heerste de coronapandemie. Er waren dus verschillende zaken waar rekening mee gehouden moest worden. Desalniettemin waren veel beperkingen opgeheven waardoor onder andere de service aan boord weer op een vergelijkbaar niveau was als voor de coronapandemie.
Bij aankomst in het vliegtuig werd ik vriendelijk begroet door het cabinepersoneel. Bij mijn stoel lag een vriendelijk kaartje van het personeel dat me een goede vlucht wenste en bedankte om met KLM te vliegen, zeer attent!
Vanuit Athene vloog ik in de Europese Business Class van KLM in de nieuwe cabine van de Boeing 737. De vlucht vertrok keurig op tijd aan het eind van de middag naar Amsterdam. Kort na het opstijgen werd mij gevraagd wat ik graag wilde eten. Naast de aangeboden maaltijd kreeg ik namelijk ook nog de keuze uit een aantal sandwiches die over waren van de vorige vlucht. Ik koos een vegetarische sandwich en een salade geitenkaas. Zowel de sandwich als salade waren erg smaakvol. In combinatie met een glas verse sinaasappelsap en cava smaakte dit erg goed. Na de sandwich en salade bleef er nog een klein taartje over. Hierbij werd koffie of thee geserveerd, wat tevens gedurende de rest van de vlucht meermaals is bijgevuld.
Op vluchten in Economy wordt een andere maaltijd geserveerd. Er is keuze uit verschillende dranken. Op de heenvlucht van Amsterdam naar Athene werd hier in de avond een boterham met eiersalade geserveerd.
Gedurende de vlucht is het cabinepersoneel nog enkele malen een praatje komen maken. Het was duidelijk merkbaar dat ze blij zijn dat er weer meer gereisd kan worden en ze de reiziger dan ook graag voorzien van een goede service.
In dit filmpje is nog eens goed te zien hoe de nieuwe KLM Boeing 737 cabine er uitziet, je ziet ook de Business class die ik op mijn vlucht vanuit Athene uitprobeerde.
Artikelen
Bij deze trip in Griekenland en Curaçao horen een aantal bestemmingstips en reviews over hotels, lounges en de vliegreizen.
- Tripintroductie Griekenland & Curaçao
- Review Economy & Business Class in nieuwe cabine KLM Boeing 737 (Dit artikel)
- Overnachting in het Fresh Hotel, Athens, a Member of Design Hotels
- Review Athens Capital Center Hotel – MGallery Collection
- Review Moxy Patra Marina
- Bestemmingstips Rondje Peloponnesos in Griekenland
- Review Ibis Styles Athens Routes
- Review InterContinental Athenaeum Athene
- Bezoek aan Goldair Lounge Athens Airport
- Review KLM World Business Class Amsterdam Curacao – Boeing 777-300
- Review Renaissance Curacao Resort & Casino
- Bestemmingstips Curacao – actief en ontspannen
- Review Curaçao Marriott Beach Resort
- Review VIP Lounge Curaçao Hato Airport
Beeldmateriaal: InsideFlyer – MdTurck
Xandrios zegt
Ik vlieg deze route regelmatig en kan het niet helemaal eens zijn met het ‘goede eten’ aan boord. Dit was met KLM nooit fantastisch binnen Europa, maar het was tenminste een warme maaltijd pre-corona. Deze koude salade van nu (Die overigens op elke vlucht naar amsterdam elke keer hetzelfde is) en opgewarmde broodje halen het niet bij wat het aanbod voorheen was. Het is zwaar onder de maat voor een vlucht van deze lengte.
Bijvoorbeeld vergeleken met wat partner Air France aanbiedt op deze route (CDG-ATH) is dat een wereld van verschil. Met AF krijg je voorgerecht, keuze uit warme maaltijd, nagrecht en later nog een snack. Ook op de route ATH-AMS bied Aegean een vergelijkbare maaltijd aan als Air France. KLM loopt behoorlijk achter de feiten aan.
Paar foto’s ter vergelijking.
KLM naar AMS:
http://upload.xandrios.net/1630840443_img_20210722_173402_82d514274039cd46466c9c9dcc739aed992a86a6.jpg
KLM vanaf AMS:
http://upload.xandrios.net/1630840414_img_20210722_153440_c9bc07f6233e5a28a4bfd03115be67bdecf9bb97.jpg
AF CDG-ATH:
http://upload.xandrios.net/1632582774_IMG_20210827_234014.jpg
Aegean naar AMS (Keuze vlees of vis):
http://upload.xandrios.net/1632582644_food_79b63d218f37de6cea57781e2fbf635c641d946c.jpg
Alle fotos genomen in de afgelopen maand.
vangooiland zegt
Tja, over die nieuwe stoelen wordt blijkbaar verschillend gedacht. Ik heb al op verschillende langere Europa vluchten naar bestemming zoals ATH en IST het ongenoegen gehad. Die stoelen zijn onuitstaanbaar. Voor de hoofdsteun (alleen in de business en EC) valt nog wat te zeggen, maar de rest . . . pff. Zitkussen en rugleuning zijn dun en hard, en bieden geen enkel zitcomfort. De nog steeds krappe beenruimte is gecreëerd ten koste van dat zitkussen, dat in vergelijking med de oude stoel 6 cm korter is (39 i.p.v. 44 cm, ik heb het zelf nagemeten). Dat zit echt niet lekker. En die beenruimte is dus minder dan in de oude configuratie. En dan nog die belachelijke armleuningen, die nog het meest op potloden lijken. Je zult er maar eentje moeten delen met je buurman.
Ik ben geloutered, tegenwoordig check ik van te voren welke kist mijn vlucht gaat uitvoeren. Heb ik het ongeluk een nieuwe configuratie te krijgen, dan vraag ik gelijk bij het instappen de purser om een deken. Met dat deken onder mijn achterwerk en de rugleuning zover mogelijk naar achteren (sorry achterbuurman, maar mijn comfort gaat voor) is het nog net te harden. Daar is dan ook alles mee gezegd. Dat KLM zonodig Rynairtje moet spelen is godgeklaagd.
En die cabin divider, dat is echt geen verbetering. Het ding slaat helemaal nergens op. De oude vervulde nog een functie, d.w.z. een beetje privacy voor business pax en verhield tenminste een klein deel van de economy pax ervan om van het voorste toilet gebruik te maken.
De service aan boord is helemaal niet “weer op een vergelijkbaar niveau … als voor de coronapandemie”. Onzin. Op een vlucht van ruim drie uur hoort in de business gewoon een volledige warme maaltijd geserveerd te worden. Dat was namelijk het oude niveau. Sinds enige tijd krijg je tegenwoordig wel een warm broodje kaas bij de salade. Een kleine verbetering, maar nog lang niet goed genoeg. Dit product moet voor Business Class doorgaan, toch?
tgv2 zegt
De catering op een dergelijke lange Europese vlucht is zeker niet terug op niveau. Normaal zou een warme maaltijd zijn en niet de goedkope salades, aangevuld met een sandwich die over was van de heenvlucht.