Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Na een aangenaam verblijf in Tokyo vloog ik met Japan Airlines van Haneda naar Fukuoka. Op de luchthaven kon ik voor 1000 Yen (8 euro) upgraden naar Class J. Deze klasse is vergelijkbaar met economy comfort en wordt alleen aangeboden op binnenlandse vluchten.
Dit artikel is onderdeel uit een reeks van een rondreis door China en Japan. De volgende artikelen zijn inmiddels al gepubliceerd op Insideflyer.nl:
- Introductie rondreis China en Japan,
- Flight Review: Met Finnair in business class naar Shanghai,
- Hotel Review: Mercure Shanghai Hongqiao Airport,
- Bestemmingstips voor Shanghai met een transitvisum,
- Lounge Review: Air France / Japan Airlines Lounge Shanghai,
- Flight Review: Met Japan Airlines in business class naar Tokyo,
- Hotel Review: APA Hotel Tokyo Shiomi,
- Bestemmingstips Tokyo en Mount Fuji,
- Flight Review: Met Japan Airlines van Tokyo naar Fukuoka in Class J (dit artikel).
Upgrade naar Class J
Ik had een economy class ticket geboekt met British Airways avios. Helaas kon ik geen business class selecteren. Japan Airlines biedt namelijk niet op alle binnenlandse vluchten business class aan.
Op de website van Japan Airlines zag ik dat er op binnenlandse vluchten wel Class J werd aangeboden. En dat je voor slechts 1000 Yen kan upgraden vanuit economy class. Ik heb toen direct met Japan Airlines gebeld. Een vriendelijke medewerker vertelde me dat deze upgrade alleen wordt aangeboden tijdens de check-in op de luchthaven.
Haneda Airport
Na een korte rit per metro kwam ik aan op de luchthaven van Haneda. Vanuit Tokyo ben je veelal in 30 tot 40 minuten op de luchthaven. Haneda heeft twee terminals voor binnenlandse vluchten. Een voor Japan Airlines (terminal 1) en een voor ANA (terminal 2).
Toen ik aankwam in de terminal zag ik dat het check-in proces vrijwel geheel is geautomatiseerd. Je kunt zelf je boarding pass en bagagelabel uitprinten. Ik ben daarom eerst naar de servicebalie gelopen om te vragen of het mogelijk was om nog te upgraden naar Class J. De vriendelijke medewerkster begreep mij in eerste instantie niet zo goed. Ze sprak gebrekkig Engels – iets dat ondanks het moderne karakter van Japan toch erg kenmerkend is voor het land.
Uiteindelijk zijn we er gelukkig uitgekomen en kreeg ik een nieuwe boarding pass met stoel 6K. De security verliep snel en de medewerkers waren erg vriendelijk. Waren ze op Schiphol maar zo efficiënt en vriendelijk!
Power Lounge Haneda
Als Ruby member had ik geen toegang tot de Japan Airlines lounge, maar op ik had gezien dat je voor slechts 1080 Yen toegang kunt krijgen tot de Power Lounge. De lounge is voor iedereen toegankelijk en gratis voor specifieke credit card houders.
Helaas werd zowel mijn Visa als Mastercard geweigerd. Ook in Tokyo werden mijn credit cards meerder malen geweigerd. Dit probleem schijnt vaker voor te komen met Europese credit cards. Zorg dus altijd dat je cash bij je hebt in Japan.
Dan maar geen lounge! Ik heb nog een rondje door de terminal gelopen. Net als de internationale terminal van Haneda is de domestic terminal overzichtelijk en voorzien van voldoende stoelen en toiletten. Op Schiphol stond ik bij vertrek zelfs in de rij toen ik naar de wc moest.
Boarden
De vlucht zou in eerste instantie uitgevoerd worden met een Boeing 777-300. Een paar dagen voor vertrek werd het toestel echter gewijzigd naar een Boeing 777-200. Het toestel stond al vroeg klaar bij de gate, maar om onbekende redenen werd de vlucht toch met 10 minuten vertraagd. Een kleine 10 minuten later begon het boarden alsnog. Het boarden verliep snel, efficiënt en met een strikte volgorde. Als passagier in Class J had ik geen voorrang bij het boarden.
Aan boord werd ik vriendelijk verwelkomd door de purser en een stewardess. Ik had al snel mijn stoel gevonden, direct vooraan in het toestel. De stoelen zien er comfortabel uit en onderscheiden zich met een luxe leren uitstraling duidelijk van de economy class.
Al snel na het plaatsnemen begon de crew aan de veiligheidsinstructies. Het duurde dan ook niet lang voordat we onderweg waren naar Fukuoka. De binnenlandse vlucht zou precies 2 uur duren volgens de captain. Japan is groter dan je denkt!
Service
De crew was erg vriendelijk, maar de service was beperkt tot een drankje. Ik had op zijn minst nog wel een zakje pinda’s of Japanse mix verwacht. Ach ja, ik ben meestal wel snel tevreden. De stoel zat fijn en ik had een kopje echte Japanse groene thee, dus ik mocht niet klagen!
Class J
De stoelen in Class J lijken erg op de (domestic) First Class stoelen van Delta Airlines. Ze zijn van leer, zitten lekker ruim en zijn voorzien van een middenstuk waar je een glas drinken op kunt zetten.
Helaas is Class J niet voorzien van IFE’s. Ik had eigenlijk verwacht dat zowel economy class als Class J voorzien zouden zijn van IFE’s, maar dat was dus niet het geval. De cabine voor Class J aan boord van Boeing 777’s heeft een 2-4-2 indeling. Economy class heeft een 3-4-3 indeling.
Het enige voordeel dat Class J biedt ten op lichte van economy class is een ruimere en comfortabelere stoel, maar dat is de 8 euro extra wel waard.
De cabine voor Class J zat goed vol. Er waren slechts enkele vrije stoelen, terwijl de economy class cabine vrijwel leeg was.
Tot slot
Ik vond het een aangename vlucht, maar de service vond ik enigszins beperkt. De upgrade naar Class J is echter wel het geld waard. Voor slechts 8 euro extra een ruime en comfortabele leren stoel. Bij KLM betaal je een stuk meer voor economy comfort binnen Europa!
mathijs zegt
Hoi Roi, leuk verslag!