Review: Delta Airbus A330-300 van Amsterdam naar Seattle in Delta One business class

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

In januari 2017 moest ik voor mijn werk naar Vancouver. Aangezien mijn werkgever altijd de goedkoopste economy optie kiest, vloog ik met KLM en Delta vanuit BLL via AMS en SEA naar YVR. Deze review gaat over het deel tussen AMS en SEA.

Delta vliegt elke dag, 7 dagen per week, 2 x per dag van en naar Seattle. Dit is een van de enkele bestemmingen waar Delta alleen op vliegt, zonder KLM. Delta vliegt naast Seattle ook alleen op Boston, Portland en Detroit. De vluchten naar Seattle worden altijd uitgevoerd door een Airbus A330. De ochtendvlucht wordt uitgevoerd in een A330-300 en de middagvlucht met een A330-200.

Beide varianten zijn uitgerust met Delta’s meest recente cabine. De A330-300 waar ik mee vloog heeft 219 Main Cabin stoelen (economy), 40 Delta Comfort+ stoelen (Economy comfort) en 34 Delta One stoelen.

Delta One is Delta’s business class. Alle Delta long-haul toestellen zijn uitgerust met stoelen die geheel vlak kunnen. De A330 vloot heeft ook nog eens een zogenoemde ‘herringbone’ lay out wat er voor zorgt dat elke Delta One stoel toegang heeft tot het gangpad. Daarbij zorgt deze opstelling ook voor veel privacy.

Ik was al de dag van tevoren van BLL naar AMS gevlogen en mijn vlucht van AMS naar SEA vertrok om 9.50 uur. De vlucht duurt een dikke 10 uur en ik wilde eigenlijk wel hun Delta One product uitproberen. Maar ja, mijn baas betaalt geen business class tickets. Dus zal ik zelf voor een upgrade moeten zorgen. Ik zorgde er voor dat ik op tijd op Schiphol was en wilde proberen een DOD upgrade te bemachtigen. Dat lukte voor 47.500 miles. Een flinke sloot miles, maar het was een lange vlucht en Delta’s beste business class product. Ook kon ik stoel 8J bemachtigen, een raam plek. Plus, je leeft maar 1 keer. Dus doen! Ik was zo blij als een kind.

Na ontbeten te hebben in de KLM lounge 52, was ik redelijk op tijd bij de gate. Het vliegtuig stond al klaar en de gate was goed gevuld. Als een van de eersten kon ik aan boord. Er was genoeg plek om mijn koffer op de bergen in de bovenste bakken. Ik werd verwelkomd door een typische Amerikaanse Delta FA op leeftijd die met een gemaakte glimlach mij een goedemorgen wenste. Er was weinig natuurlijks meer aan haar voorkomen, alles leek aan haar verbouwd en daarna dicht geplamuurd met een dikke  laag make-up. Ze bood me meteen een glas champagne of jus d’orange aan. Ondanks dat het nauwelijks na 9 uur ’s ochtends was, ging ik toch voor de champagne. Het smaakte heerlijk en mijn glas werd nog bijgevuld. er werd ook alvast een menu kaart overhandigd.

Delta

De stoel zit an sich goed maar het duurt wel even voordat je de juiste instellingen gevonden hebt. De stoel is ook uitgerust met een massage functie en dat is aangenaam. Er werd ook voor een amenity kit gezorgd dat de gebruikelijke zaken bevat zoals oordopjes, een slaapmasker, tandenborstel en tandpasta, een kammetje en handcrème. Een van de nadelen van de stoelen is dat men niet uit de stoel kan als de tafel uitgeklapt is. Ook is de opbergruimte karig, mijn spullen lagen steeds los. Du vlucht had wat turbulentie en ik was eigenlijk heel de vlucht bezig om te zorgen dat mijn spullen niet kwijt raakten. Niet praktisch.

Delta

Delta blinkt uit met hun IFE systeem. Het scherm is mooi groot en heeft een hoge resolutie. Dat kijkt prettig. Het scherm is te bedienen met een afstandsbediening of direct op het scherm. De content is ook overweldigend en zorgt voor genoeg entertainment. Ik zou wel graag willen zien dat er een mogelijkheid was om content af te spelen met engelse ondertiteling. Enerzijds dat het meer ontspannen is om te kijken, maar ook anderzijds dat de hoofdtelefoons niet echt geluidsdempend zijn.

 

Kort na de take off begon de lunch service. De eerdere FA deed gang 1 en een mannelijke FA deed in de 2e gang de lunch service. Deze FA was oprecht vriendelijk en deed ontzettend zijn best om iedereen te voorzien van alle gemakken. Delta biedt ‘Dine and Rest’, wat betekent dat men de lunch in een keer geserveerd krijgt in plaats van in gangen. Ik koos voor deze optie omdat ik niet zeker was hoe lang het ging duren en ik ook nog zo vroeg mogelijk een dutje wilde doen omdat ik erg vroeg wakker was die ochtend.

Delta

De lunch begint met een aantal voorgerechten, deze keer een Thaise soep met kokosmelk en tartaar van zalm. Beiden smaakten goed. Ook werd er een kleine salade bij geserveerd. Het hoofdgerecht was memorabel, een Vlaams stoofpotje met aardappel/wortelpuree en spruitjes. Klinkt gewoon maar het was echt om je vingers bij af te likken. Als dessert werd er een speculaastaartje met creme fraîche en een bolletje ijs geserveerd. Een heerlijke maaltijd en na een kopje thee was ik klaar om een dutje te gaan doen.

Delta

Delta

De stoel kan zoals gezegd helemaal plat en het comfort is aangenaam. Ook omdat Delta voor een top-matrasje zorgt, lig je als een koning. Een fijn kussen en een aangename deken maken de beleving compleet. Het enige punt van kritiek is dat de voetenruimte magertjes is en maar net voldoende. Ik ben 1.87 en dan merk je dat het bed eigenlijk optimaal is voor mensen onder de 1.85. Maar ik heb toch een lekker dutje gedaan.

Delta

Toen ik een uur of 2 wakker werd vlogen we midden over de Atlantische Oceaan. Ik heb mijn laptop gepakt en nog wat voorbereidingen gedaan voor mijn bezoek aan Vancouver. Daarna nog een paar films gekeken en was ik klaar voor de laatste maaltijd. Dit werd een salade met kreeft en gamba’s. Dit smaakte ook erg goed en de witte wijn, een Argentijnse Chardonnay, was zalig.

Delta

De piloot kondigde de landing aan en we kwamen precies op de verwachte aankomsttijd aan.

Overzicht

Voordelen

Herringbone full flat stoelen
Geweldig IFE systeem
Eten is op niveau

Nadelen

Weinig opbergruimte
Voetenruimte is beperkt
Niveau FA is wisselend

Service

Stoel

Eten &

Drinken

Crew

Value

Algemene Waardering

Conclusie

Delta biedt een goed en concurrerend product aan met Delta One. Het voorziet in alles wat de moderne zakenreiziger nodig heeft maar laat wat puntjes liggen op details.

4

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *