Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Begin 2022 ging ik op reis naar Split. Het was de bedoeling om rechtstreeks vanuit Amsterdam Airport Schiphol met KLM naar Split te reizen. Helaas werd kort voor vertrek de vlucht geannueleerd en moest ik via Rome omreizen. Na een stopover in Rome vervolgde ik mijn reis. In deze review lees je meer over mijn ervaring met Croatia Airlines in Economy van Rome naar Split in de Bombardier Dash 8-400.
Aankoop ticket en XP
Mijn reis naar Split vertrok vanuit station Antwerpen. Vanuit hier reis ik naar Amsterdam Airport Schiphol met de Thalys trein. Omdat de reis vanuit Antwerpen voordeliger was dan rechtstreeks vanuit Amsterdam, koos ik deze route. De reis vanuit Antwerpen via Amsterdam naar Split kostte mij namelijk €115,- voor een retourreis. Deze reis leverde mij 20 XP + 12 bonus XP en 436 Miles op. De bonus XP ontving ik omdat ten tijde van de reis nog de 50% bonus actie van Flying Blue gold. Doordat mijn rechtstreeks vlucht werd geannuleerd, werd ik omgeboekt op een vlucht via Rome naar Split. Deze vlucht, uitgevoerd door Croatia Airlines, kwam niet in aanmerking om XP of Miles bij Flying Blue te sparen.
Naast het sparen van Miles en XP door het uitvoeren van de vlucht, spaarde ik nog extra Miles. Omdat ik de vlucht namelijk betaalde met de American Express Flying Blue Platinum betaalkaart, spaarde ik per uitgegeven euro nog 1,5 extra Miles. Doordat ik een deel van de reis betaalde met deze kaart was mijn reis ook voorzien van een reisverzekering. Wist je trouwens dat je je KLM of Air France vliegticket geboekt met je American Express Flying Blue betaalkaart in termijnen kunt betalen, zonder rente!
Tijdens mijn stopover in Rome bezocht ik de stad en de Plaza Premium Lounge Rome Airport. Meer over Rome lees je in dit artikel op InsideFlyer. Eenmaal in Split keek ik mijn ogen uit, wat een schitterende stad. Voor een citytrip, start van je reis of een bezoek aan de vele eilanden is Split een goede uitvalsbasis. Meer over het historische Split kun je hier lezen. Split kent ook verschillende goede hotels, zelf verbleef ik in het Heritage Hotel Fermai Split MGallery. In deze review lees je daar meer over en op ons YouTube-kanaal vind je hier ook een filmpje van. Een melding ontvangen zodra er weer een nieuw filmpje online staat? Abonneer je dan op ons YouTube-kanaal.
Flying Blue voordelen
Als Platinum lid bij het loyaliteitsprogramma van KLM en Air France, Flying Blue, ontvang ik verschillende voordelen. Bij onder andere KLM ontvang je een gratis stuks ruimbagage, loungetoegang voor jezelf en een gast en kun je gebruikmaken van verschillende SkyPriority voordelen. Gedurende mijn reis van Amsterdam via Rome naar Split en retour naar Amsterdam maakte ik gebruik van de KLM Schengen Lounge 25. KLM heeft de afgelopen jaren de lounge wat aangepast. Echter komt de lounge qua uitstraling zeker nog niet in de buurt van de KLM Non-Schengen Lounge 52. Door de annulering van mijn rechtstreeks vlucht naar Split, maakte ik een overstap in Rome. Daar kon ik door de Flying Blue Platinum status ook kosteloos gebruikmaken van de Plaza Premium Lounge Rome Terminal 3. Op de luchthaven van Split is geen airportlounge waar KLM een contract mee heeft. Bij aankomst op Schiphol kun je nog gebruikmaken van de KLM Non-Schengen Lounge 52.
Croatia Airlines – Bombardier Dash 8-400
De eigenaar van Croatia Airlines is de Kroatische staat en is opgericht in 1989. De maatschappij heeft de hub op de luchthaven van Zagreb Airport. Vlieg je met Croatia Airlines dan kun je genieten van voordelen die gelden voor leden van de luchtvaartalliantie Star Alliance. De maatschappij heeft een bescheiden vloot van 12 vliegtuigen. Deze vloot bestaat uit Airbus A319 en A320 toestellen, evenals 6 Bombardier Dash 8-400 toestellen. Met deze kleine vloot vliegt de maatschappij naar iets meer dan 30 bestemmingen.
Op Rome Airport (FCO)
Na een heerlijke ochtend en middag in Rome, is het tijd om verder te reizen naar de oorspronkelijk geboekte eindbestemming: Split in Kroatië. Ik reis per trein vanuit het centrum van Rome naar de luchthaven van Rome (FCO). Ik check hier weer in, ga langs security en wandel door naar de Plaza Premium Lounge Rome Terminal 3. Deze mooie lounge heeft mooi uitzicht over een deel van de gates en start- en landingsbanen. Er zijn fijne zitplaatsen en maaltijden van goede kwaliteit.
Na mijn bezoek wandel ik naar de vertrekgate. Het is nog een stukje wandelen en je moet nog langs de paspoortcontrole, alvorens aan te komen in de juiste vertrekhal en gate. Boarding is al begonnen en men geeft aan dat ik moet opschieten. Mijn trolley kan niet mee aan boord vanwege de beperkte ruimte in de bagagebakken in deze Bombardier van Croatia Airlines. Ik krijg een bagagelabel en kan mijn bagage ophalen na landing in Split (SPU).
Reizen met Croatia Airlines in Economy van Rome naar Split
Nadat de bus is gearriveerd bij het vliegtuig kan ik via een kleine trap instappen aan boord van dit mooie propellertoestel. Het toestel is niet erg hoog, dus ik moet iets bukken wil ik mijn hoofd niet stoten tegen het plafond.
Bij binnenkomst word ik verwelkomd en ontvang ik een hygiënedoekje. Hierna wandel ik door naar mijn stoel: 8F. Het toestel kent een 2-2 opstelling. De stoelen voorin de cabine zijn geselecteerd voor reizigers in Business Class. Deze cabine is afgeschermd doormiddel van een gordijntje tussen de stoelen.
Aangezien deze review over mijn ervaring in Economy Class met Croatia Airlines van Rome naar Split gaat, zal ik deze cabine kort uitlichten. De stoelen in zowel Business- als ook Economy Class bij Croatia Airlines zijn hetzelfde. Bij elke stoel is in de stoel voor je een tafeltje en stoelzak geïnstalleerd. In de stoelzak vind je de veiligheidskaart, Croatia Airlines tijdschrift en een menukaart.
De stoel heeft een beperkte recline, maar voor de korte duur van deze vlucht is dat voor mij meer dan voldoende. De hoofdsteun is helaas niet aan te passen en met mijn lengte is deze helaas te kort. De stoel zit prima en is comfortabel voor deze vlucht. Boven de stoel vind je een leeslampje, knopje om het cabinepersoneel te ‘roepen’ en kun je toevoer van lucht aanpassen. Boven de stoelen zijn kleine bagagebakken aanwezig. Hier kunnen kleine tassen in, maar trolleys passen hier niet in en moeten bij de boarding van het vliegtuig worden afgegeven om in de romp van het toestel te worden opgeborgen.
Economy service aan boord bij Croatia Airlines
Zodra het toestel is opgestegen wordt vrij snel de service aangeboden. Op deze korte vlucht is het niet mogelijk om items van de menukaart te bestellen. Wel wordt er een flesje water en zakje met crackers kosteloos uitgedeeld aan de passagiers in Economy bij Croatia Airlines op deze vlucht van Rome naar Split.
Helaas blijft het bij het flesje water en crackers. Mocht je nog niet hebben gegeten, dan heb je verder ook geen keuze qua eten. Zorg dat je dus zelf iets bij je hebt of voorafgaand aan je vlucht al gegeten hebt. Nadat iedereen de crackers en water op heeft, wordt het afval opgehaald. Hierna is er geen service meer aan boord. In het vliegtuig is geen wifi en een entertainmentsysteem aanwezig. Voorin en achterin de cabine vind je een kleine toiletruimte. Het is haast onmogelijk hier te staan of je te bewegen, maar het toilet is schoon.
Ik moet zeggen dat het vliegen in een propellertoestel weer eens iets anders is dan in een straalvliegtuig, al maakt het wel het nodige geluid. Net voor of naast de propeller geef je een leuk uitzicht.
Nadat we zijn geland op de luchthaven in Split, wordt het toestel vlakbij de ingang van de terminal gezet. Via het trapje wandel je het vliegtuig uit en loop je het nieuwe terminalgebouw in. Handbagage staat klaar bij het uitstappen van het vliegtuig. Ruimbagage kun je ophalen in het terminalgebouw bij de bagagebanden.
Beeldmateriaal: InsideFlyer – Marco
Geef een reactie