Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Copa Airlines is de nationale luchtvaartmaatschappij van Panama en vliegt naar veel verschillende bestemmingen in Noord- en Zuid-Amerika. Recentelijk vlogen we met Copa Airlines tussen Tampa en Panama, op weg naar Colombia. De vlucht werd geboekt via American Express Travel en we vlogen in de Economy cabine van de maatschappij. Meer over onze vlucht met Copa Airlines tussen Tampa en Panama lees je in deze review.
Summertrip
Deze review maakt deel uit van een aantal reizen afgelopen zomer. Vanuit Nederland reizen we in Delta Premium Select naar New York, gevolgd door een reis naar Miami. Na een heerlijk verblijf in onder andere Miami, Fort Myers en Tampa, reizen we door naar Panama. Hierna reizen we nog door naar Colombia en Mexico waar we verschillende delen verkennen.
Copa Airlines & American Express Travel
Ten tijde van de voorbereiding van de reis, merkte ik al snel op dat vluchten tussen Noord- en Zuid-Amerika aan de dure kant zijn. Via allerlei wegen bekijken we onze opties. Boeken met gespaarde Miles, boeken bij de airline direct of boeken via American Express Travel. Uiteindelijk viel ons oog op deze laatste optie. Vliegtijden waren ook gunstiger dan wanneer we via Copa Airlines zelf zouden boeken én de reis was inclusief ruimbagage. Wanneer we de reis zelf bij Copa Airlines geboekt zouden hebben, waren de combinatie van vluchten anders, zat er standaard geen ruimbagage inbegrepen en was de vlucht (nog) duurder.
In totaal betaalde ik voor twee tickets, bestaande uit twee vluchten, $537. De eerste vlucht, waarover deze review gaat, vertrekt met Copa Airlines vanuit Tampa naar Panama-Stad. De tweede vlucht vanuit Panama-Stad naar Bogota. Doordat ik via American Express Travel de vluchten boekte, spaarde ik met mijn American Express Platinum kaart ook nog Membership Rewards. Deze Membership Rewards zijn weer op verschillende manieren in te zetten, bijvoorbeeld voor kortingen.
Copa Airlines & Flying Blue
Een ander voordeel door te reizen met Copa Airlines, is dat je Miles en XP kunt sparen bij Flying Blue. De punten spaar je heel eenvoudig door bij het boeken van de vlucht je loyaliteitsnummer van Flying Blue in te vullen. Over het algemeen ontvang je de punten binnen enkele dagen na de vlucht op je account van Flying Blue bijgeschreven. Voor de vlucht van Tampa naar Panama ontving ik 662 Miles en 5 XP.
Op ons YouTube-kanaal vind je ook een video-impressie van deze review met Copa Airlines in Economy tussen Tampa en Panama. Wist je trouwens dat je op ons YouTube-kanaal nog veel meer reviews, InsideLooks en trip reports kunt bekijken? We posten wekelijks nieuwe video’s, dus volg ons kanaal om geen video te missen!
Tampa International Airport
De Internationale luchthaven van Tampa (TPA) noemt zichzelf de ‘Gateway to the West Coast of Florida’. Het vliegveld ontvangt veel binnenlands verkeer, maar biedt ook internationale verbindingen. Denk daarbij aan Canada en diverse landen in Zuid-Amerika. Maar vanuit Tampa vliegt je ook non-stop naar bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk, Duitsland of Zwitserland in Europa.
De grotere Amerikaanse maatschappijen als American Airlines, Delta, Frontier, jetBlue, United en Southwest zijn uiteraard in Tampa te vinden. Maar ook WestJet, Air Canada, British Airways en Virgin Atlantic vliegen naar het westen van Florida.
De luchthaven ligt even ten westen van de stad. Een taxirit van of naar het vliegveld duurt iets langer dan een kwartier, afhankelijk van waar je moet zijn. Met het openbaar vervoer is de verbinding ook goed te doen, maar je doet er dan wel een stuk langer over. Vanuit de luchthaven ga je met de SkyConnect trein naar SkyConnect Rental Car Facility Station. Hier stop je over op bijvoorbeeld bus 10 of 30 die je naar het centrum brengt.
Check-in bij Copa Airlines
Na een mooie roadtrip door het westen van Florida leveren we de huurauto in bij het verhuurbedrijf. We nemen vervolgens de gratis SkyConnect naar de Main Terminal. De reis gaat nu verder naar Zuid-Amerika! De goede verbindingen met Zuid-Amerika is dan ook de voornaamste reden dat ik vanuit Tampa verder reis. Ik heb een Economy Class ticket geboekt bij Copa Airlines. En het mooie is dan ik een gratis stopover kan maken in Panama City!
Bij de check-in zijn er verschillende rijen ingericht. Zo is er een aparte rij voor passagiers die al online in hebben gecheckt. Maar uiteraard ook voor Business Class passagiers en elite leden van ConnectMiles en Star Alliance.
Helaas heb ik bij geen van beiden een status. Ik schuif dus netjes aan bij de Economy Class Mobile Check-in rij. Maar heel lang hoeven we niet te wachten gelukkig. Een vriendelijke dame helpt ons met het inchecken van de bagage. Ik heb twee koffers om in te checken en dit is ingegrepen bij het ticket (1 per persoon). Daarnaast mag er ook een stuk handbagage mee aan boord.
Als de check-in is gedaan worden we verwezen naar de Security check en de paspoortcontrole. Hiervoor nemen we de SkyConnect trein van de Main Terminal naar de F Terminal. De controle verloopt hier ook snel en efficiënt, heel druk is het vandaag niet.
Lounge
Middels mijn American Express Platinum Card heb ik een lidmaatschap bij Priority Pass. Volgens de website zou ik een diner credit kunnen gebruiken op de luchthaven. Helaas blijkt dat Priority Pass de samenwerking met de restaurants in Terminal F heeft stopgezet. De dame bij het restaurant stelt dat veel leden zich hier nietsvermoedend melden omdat de website van Priority Pass niet is bijgewerkt. Helaas geen loungebezoek deze keer.
Boarding
De vlucht naar Panama-Stad vertrekt vandaag vanaf gate F85. Deze gate is net na de security en paspoortcontrole. Loungebezoek zat er niet in deze keer dus dan maar een drankje van Starbucks. En we zijn natuurlijk meer dan op tijd bij de gate.
De ground crew roept om dat het boarden mogelijk eerder start in verband met mogelijk slecht weer op de route. En uiteindelijk start de boarding ook zo’n 15 minuten eerder. Ook hier zijn diverse rijen ingericht om het boarding proces in goede banen te leiden. Ik moet zeggen dat de crew nauw toeziet op het boarding in de juiste zones. Iets na 16.00 mogen we ook aan boord in zone 4-5. Rond 16.30 uur is de boarding klaar.
Copa Airlines zegt de meest punctuele maatschappij te zijn van de regio. Wat in ieder geval meehelpt is dat de boarding al heel vroeg start. En bij mogelijk afwijkingen van de vliegroute wordt er dus al vroeg ingespeeld op een tijdig vertrek.
Copa Airlines Economy cabine en stoel
Copa vliegt op dit moment met een aantal verschillende vliegtuigen naar allerlei bestemmingen. Zelf vlogen we met de Boeing 737-800. Dit type toestel is voorzien van twee verschillende configuraties. In ons geval waren er 16 stoelen in Business Class (2-2), 12 stoelen in ‘Premium’ (3-3) en 126 stoelen in de Economy Cabine (3-3). Copa heeft dit toestel, dat 9 jaar oud is en de registratie HP-1836CMP heeft, voorzien van haar nieuwste cabine.
Voorin vind je de 3 rijen Business Class, gevolgd door 2 rijen ‘Premium’. Dit laatste zijn dezelfde stoelen maar met meer beenruimte dan in de Economy Cabine. Zo heb je bij de Premium stoelen een pitch van 86 cm (34”) en bij de Economy stoelen is dat 79 cm (31”). De recline is 10 cm (4”) en de breedte van de stoel is 43 cm (17”).
We ervaren de nieuwe stoelen als zeer prettig. Dit keer zitten we op rij 27 in stoel A en B.
In de stoel voor je tref je het schermpje van het inflight entertainmentsysteem. Het IFE werkt prima en biedt allerlei content om te bekijken of beluisteren.
Ook kun je de vlucht volgen. Het scherm werkt eenvoudig door middel van het gebruik van het touchscreen. Bij het scherm is ook een usb-poort aanwezig die je kunt gebruiken om je telefoon op te laden. Ook is er een uitgang voor oortjes / koptelefoon met draad aanwezig. Nadat je vertrokken bent komt de cabine bemanning oortjes uitdelen.
Persoonlijk vond ik de beenruimte prima voor de twee uur durende vlucht prima (zelf ben ik 1.92m). Ook de recline was prettig.
De hoofdsteun is verstelbaar en biedt net wat meer comfort om gemakkelijk een dutje te doen.
Onder het scherm vind je een tafeltje waarop je gemakkelijk een laptop kunt plaatsen. Het tafeltje is ook naar je toe te bewegen.
Onder het tafeltje vind je nog de stoelzak. Hierin tref je een magazine van Copa Airlines, misselijkheidszakje en veiligheidskaart.
Deze cabine is voorzien van Boeing Sky Interior verlichting. Gedurende de reis verandert de kleur en dit ziet er sfeervol uit. Boven de stoelen vind je ook nog bagagebakken.
Voor- en achter in de cabine zijn toiletten te vinden. Deze zijn standaard, voorzien van een kleine wastafel, een toilet en wat tissues.
Service en snack Copa Airlines Tampa naar Panama-Stad
Met een minimale vertraging, hangen we al snel in de lucht. De vlucht begint wat hobbelig, maar al snel komt de cabine bemanning in actie om de service op te starten. Natuurlijk bespreken we in deze Copa Airlines review ook de service aan boord.
Als eerste worden immigratieformulieren uitgedeeld. Hierna start ongeveer 30 minuten later de drink- en snackservice van de maatschappij op deze vlucht naar Panama-Stad. Je mag gerust twee drankjes bestellen, dus bestel ik zelf een warme en koude drank. Verder krijg je een verpakking gevuld met crackers en een verpakking met paprika stengels. Een prima snack, een echte maaltijd kun je het niet noemen. Hier zul je zelf dus iets voor mee moeten nemen.
De bijna drie uur durende vlucht verloopt voorspoeding. Zo nu en dan volgt er een mededeling. Een half uur na de eet en drink service begint de cabine bemanning met het opruimen van al het afval. Met nog ongeveer 30 minuten vliegen, starten de piloten de daling richting Panama-Stad Tocumen Airport. Hier landen we om 19.24, waarna de eerste reizigers 10 minuten later het vliegtuig kunnen verlaten.
Terminal 2 van Panama Tocumen Airport wordt flink verbouwd. Hetgeen al af is ziet er erg netjes en mooi uit. Er is onder andere een nieuwe Copa Club geopend, waarover je ook meer kunt lezen op InsideFlyer.
De afstand van de aankomst gate tot aan de bagagebanden is best flink, maar na een drie uur durende vlucht fijn om de benen weer even te strekken. Voordat je bij de bagagebanden aankomt kom je langs de immigratie, gevolgd door een stempel in je paspoort en toegang tot de bagagebanden.
Foto’s: Review Copa Airlines Economy Tampa – Panama: InsideFlyer – Marco
Geef een reactie