Review: Indigo Economy Class | Kolkata-Bangalore | Airbus A32013 min leestijd

IndiGo zet in op verdere groei in Europa

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Indigo timmert flink aan de weg met serieuze uitbreidingen van zowel de vloot als het routenetwerk. Met de voormalige KLM-baas Pieter Elbers aan het hoofd wil de airline dé low cost carrier van India worden. Een mooie kans om tijdens onze reis in India eens met deze maatschappij te vliegen. In deze review delen we alles over onze ervaringen met de IndiGo vlucht van Kolkata naar Bangalore in de Airbus A320. 

Boeking bij IndiGo

Voor mijn rondreis door India en de Malediven heb ik de vliegtickets direct bij de airlines zelf aangeschaft. In het geval van deze reis waren dat KLM en IndiGo. Na een flinke zoektocht naar betaalbare tickets kwam ik uit op onderstaand reisschema. De vluchten Kolkata-Bengaluru (deze review) en Bengaluru-Malé zijn dus met indiGo, de andere vluchten met KLM. 

RouteVluchtnummerToestelReisklasse
Amsterdam-ParijsKL1403Boeing 737-800Economy Comfort
Parijs-MumbaiAF218Airbus A350-900Premium Economy
Mumbai-Kolkata6E5122Airbus A321neoEconomy Class
Kolkata-Bengaluru (deze review)6E496Airbus A320Economy Class
Bengaluru-Malé6E1127Airbus A321neoEconomy Class
Malé-Bengaluru6E1128Airbus A321neoEconomy Class
Bengaluru-AmsterdamKL880Boeing 787-10 DreamlinerWorld Business Class

Voor de vluchten met indiGo betaalde ik omgerekend € 330 per persoon, dit is inclusief een ‘convenience fee’ van € 26. Het IndiGo vliegticket betreft het standaard tarief. Hierbij heb ik ruimbagage en stoelselectie (ongeveer € 5 per vlucht per stoel) bijgeboekt. Voor IndiGo is het trouwens wel slim om ook de prijzen in de IndiGo app in de gaten te houden. Soms kan een ticket via de app namelijk goedkoper zijn. 

Betalen in lokale valuta (INR) kan met meerdere betaalmogelijkheden. Wil je in euro’s betalen dan kan dit enkel met American Express, MasterCard of VISA. Voor het betalen met creditcard geldt wel een toeslag. Het was in ons geval het beste om in de lokale valuta te betalen omdat dit gunstiger uitpakte. De convenience fee (via de IndiGo app) werd dan ineens € 26 in plaats van € 60. En het totale bedrag voor de vliegtickets lag ook iets lager. 

Rondreis India en de Malediven

Tijdens de carnavalsvakantie maakten we een mooie reis door India en de Malediven. We vliegen vanuit Amsterdam naar Mumbai, met een korte tussenstop in Parijs. Vanuit Mumbai reizen we naar Kolkata en Bengaluru. Dit zijn twee nieuwe steden die we in India bezoeken. Daarnaast gaan we ook nog naar een van de paradijselijke eilanden van de Malediven. 

Uiteraard schrijven we ook reviews en bestemmingstips over deze bestemmingen. Onderstaande artikelen hebben we al gepubliceerd:

Deze review gaat over onze ervaringen met de Airbus A320 van IndiGo op de vlucht van Kolkata naar Bengaluru.

https://youtu.be/Mgoys6pWUbQ

Check-in en security check

Na een vroege taxirit van het Hyatt Centric Bengaluru naar het vliegveld komen we ruim op tijd aan voor de check-in en security check. Althans, dat denken we dan nog. We gaan netjes in de (flinke) rij staan bij de IndiGo counters. Na een hele tijd wachten zijn we eindelijk aan de beurt. Er wordt ons echter mede gedeeld dat we in de verkeerde rij staan. Voor niets zo lang gewacht dus en heel duidelijk stond het ook niet aangegeven dat deze rij enkel voor binnenlandse vluchten is bedoeld. 

Gelukkig is de rij voor internationale vluchten wat korter, maar inmiddels begint de tijd wel te dringen. Als we eenmaal aan de beurt zijn is er ook nog eens een storing aan het bagagesysteem waardoor alle koffers bij de balie blijven staan. We wachten toch maar even voordat onze bagage eindelijk de rolband op gaat. 

Dan moeten we nog door de security check. Deze is zeer chaotisch en ongeorganiseerd. En er lijkt weinig interesse bij de medewerkers om daar iets aan te doen. Boarding is al begonnen als we nog in de rij staan. Uiteraard zul je dan net zien dat je tas nog een extra controle krijgt. Na weer in een andere rij gewacht te hebben krijgen we de tas weer terug zonder dat er extra naar gekeken wordt. Heel bijzonder.

Boarding

Uiteindelijk stappen we als een van de laatste passagiers in. Normaal wordt er bij IndiGo boarding per zones gedaan. Voor ons was dat zone 5. Maar omdat we zo laat pas bij de gate waren was dit al lang niet meer van toepassing. We kunnen na een scan van onze instapkaart dus gelijk doorlopen. Eenmaal aan boord nemen we plaats bij onze stoelen op rij 11. 

Als we goed en wel zitten gaat niet veel later de deur van het vliegtuig dicht. We vertrekken echter nog niet. Zo’n 10 minuten later volgt er een mededeling vanuit de cockpit: wegens slecht weer in Bengaluru zullen we later vertrekken. Uiteindelijk vertrekt het toestel met een vertraging van 1 uur en 5 minuten naar Bangalore. Veel gehaast en gestress voor niets dus. Soms heb je die pech.

Pluspuntje is wel dat we zonder bijbetalen naar XL Seats in rij 12 mochten verplaatsen. Dit zijn de stoelen bij de nooduitgang waarvoor je normaal bij moet betalen. De beenruimte in rij 11 was overigens ook wel zeer beperkt. 

Indigo cabine in de Airbus A320

In deze Airbus A320 heeft IndiGo de gebruikelijke 3-3 configuratie. De stoelen zijn voorzien van lederen bekleding en elke hoofdsteun heeft blauwe of witte accenten. De hoofdsteun is trouwens niet individueel in te stellen. Verder beschikt elke stoel over een prima formaat tafeltje dat ook nog eens dichter naar je toe te halen is. Tot slot is er nog wat opbergruimte in de stoel voor je. Hierin treffen we ook de veiligheidskaart en het inflight magazine Hello6E. 

De stoelen bieden trouwens geen recline, in tegenstelling tot wat op de website wordt vermeld. Voor de reguliere stoelen geldt ook dat de beenruimte erg beperkt is. Die paar euro extra voor de XL Seats is dan ook zeker het geld waard als je het mij vraagt. Het comfort van de stoel is in orde voor een low cost carrier. De stoelen in deze A320 hebben een redelijk dik zit- en rugkussen dat ook na een uur nog prima zit. 

Op deze vlucht zijn best nog wat stoelen leeg. De bagagebakken zijn dan ook bij lange na niet vol. Door het redelijk strikte handbagagebeleid van IndiGo is het aantal stuks grotere handbagage overigens ook zeer beperkt. 

Inflight entertainment

Met het inflight entertainment ben je met deze Airbus A320 snel klaar. Er is wel een inflight magazine, maar verder geen IFE scherm of WiFi aan boord. Mocht je een langere binnenlandse vlucht hebben dan is het wel aan te raden om zelf een boek mee te nemen of een tablet met Netflix. 

IndiGo Inflight magazine en veiligheidskaart

Overigens is het uitzicht vanuit het raampje natuurlijk al genoeg inflight entertainment. Zeker als je bedenkt dat je ervoor bij moet betalen om bij het raam te zitten. 

Maaltijden en service aan boord

In deze review over de Airbus A320 van IndiGo zal ik ook de maaltijden en service aan boord bespreken. Als low cost carrier serveert IndiGo geen gratis drankjes, maaltijden of snacks aan boord. Wel krijgen alle passagiers een bekertje bronwater. Extra’s kunnen aangeschaft worden van het buy-on-board menu. Dat overigens voor Europese begrippen zeer schappelijke prijzen heeft. Het is ook mogelijk om vooraf een maaltijd of snack te bestellen. Deze krijg je dan tijdens de vlucht bij je stoel geserveerd. 

Op een eerdere vlucht van IndiGo had ik vooraf een maaltijd geselecteerd. Dit was toen inbegrepen bij het geboekte tarief. De maaltijd in de vorm van een sandwich en wat snacks beviel prima, maar is verder niet bijzonders. Voor deze vlucht hebben we de maaltijd van ook achterwegen gelaten. De service aan boord is verder prima. De crew is vriendelijk en gastvrij.

Aankomst Bangalore Airport

Met een vertraging van een dik uur landen we uiteindelijk op de internationale luchthaven van Bangalore. De stad word overigens ook wel Bengaluru genoemd. Na het uitstappen snellen we ons naar de security en paspoortcontrole voor de volgende vlucht naar de Malediven!

Bron foto’s Review IndiGo Economy Class Kolkata-Bangalore Airbus A320: InsideFlyer – Christian

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *