Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Een verslag van een korte trip naar Chicago en Los Angeles. Voor een ontmoeting met een andere “Travel Hacking” liefhebber, werd het tijd een reis naar Los Angeles in te plannen. Natuurlijk ligt Los Angeles niet om de hoek, dus ik bouwde er een leuk reisje omheen.
Dit verslag bestaat uit de volgende onderdelen:
- Trip Intro: een kort bezoek aan Chicago en Los Angeles;
- Lufthansa Business Lounge Düsseldorf (Review);
- SAS Plus CRJ-900 Düsseldorf – Oslo (Review);
- SAS Plus A320 Neo Oslo – Stockholm (Mini-Review);
- British Airways Club Europe Boeing 767 Stockholm – London (Review);
- Renaissance London Heathrow (Review);
- BA Galleries First Lounge London Heathrow Terminal 5 (Review);
- British Airways Club World Boeing 747 London – Chicaco (Review);
- Palmer House by Hilton Chicago (Review);
- AA Flagship Lounge Chicago O’Hare (review);
- American Airlines A321 Economy Chicago – Los Angeles (review);
- Hilton Los Angeles Airport (review);
- Hotel Maya, a Doubletree Hotel Long Beach (review);
- AA Flagship Lounge Los Angeles Airport (review);
- American Airlines 787-9 Premium Economy LAX-Dallas-Madrid (review, dit artikel).
Nadat ik de Qantas lounge uit loop, vertrek ik richting gate 153. Hier staat de Boeing 787-9 al klaar voor vertrek. Ook is het boarden al begonnen, want ze zijn al bezig met groep 5. Zelf heb ik groep 3, dus ik had inmiddels al aan boord kunnen zijn.
American Boeing 787-9 Premium Economy: LAX-DFW
De vlucht is volledig uitverkocht, dus het is redelijk druk. Het boarden begint bij de deur voor Premium Economy, dus ik ben gelijk bij mijn stoel: 9L. Zowel op deze vlucht naar Dallas als de vlucht naar Madrid heb ik stoel 9L gekozen. Over de stoel en de cabine verderop in dit verslag meer.
Er is gelukkig nog voldoende ruimte voor mijn handbagage in de rekken. De stoel is lekker ruim en het is wat mij betreft toch een gigantische vooruitgang ten opzichte van een gewone Economy stoel. Voor elite leden is het prettig dat je deze stoel gratis kunt selecteren, aangezien gratis upgrades steeds lastiger worden om te scoren.
Naast me zit een Aziatische dame die de gehele vlucht slaapt. Het is druk op deze zondagochtend op Los Angeles International Airport. Na enige tijd in de wacht te hebben gestaan is het tijd om op te stijgen. Nadat we boven zee naar cruisehoogte klimmen, keren we in de richting Dallas.
De service is gelijk aan een normale Economy service. Er worden weer een paar koekjes uitgedeeld en en wordt een glaasje fris ingeschonken. De vlucht is verder niet al te spannend en na ruim 2 uur landen we op Dallas Forth Worth.
Dallas Forth Worth
In Dallas Forth Worth begeef ik me richting de Admirals Club. Hier laat ik mijn LATAM Black kaart zien, waardoor ik een uitnodiging krijg voor het Flagship First Dining gedeelte. De kaart doet vermoeden dat het om een chique ruimte met exclusief eten gaat, maar in werkelijkheid is dit niet het geval. Deze Admirals Club zal ook nog omgebouwd worden tot een nieuwe Flagship Lounge.
Later zit ik nog even in de Admirals Club, waarbij je een prettig uitzicht hebt over het vliegveld. Ik denk dat dit straks een mooie Flagship Lounge zal worden!
Het is zo langzamerhand tijd om te boarden voor mijn vlucht naar Madrid. Bij de gate is het relatief rustig. Er worden een paar Executive Platinum leden uitgenodigd, waar ze een upgrade krijgen aangeboden naar Premium Economy. Ik hoor dat sommigen deze weigeren, omdat ze liever niet in een middenstoel zitten.
American Boeing 787-9 Premium Economy: Boarden
Het boarden begint met groep 1, maar na nog geen halve minuut gaat men al over op groep 1, 2 en 3. Bij het vliegtuig vormt zich echter vrijwel direct een rij, omdat men klaarblijkelijk nog niet helemaal klaar is voor het boarden. Ik heb geluk, want met 9L mag ik toch nog redelijk snel boarden, businessclass moet nog even wachten. Hierdoor kan ik nog even snel een paar foto’s van de cabine schieten.
Deze vlucht wordt uitgevoerd als volwaardige Premium Economy vlucht. Op de stoel ligt dan ook een kussen, deken, koptelefoon en amenity kit te wachten.
De kussen en deken zijn van flink betere kwaliteit dan in de normale economy class. Tot slot ligt er een menukaart klaar.
De amenity kit stelt niet zo heel veel voor, maar anderzijds is het prettig dat men deze uitdeelt in Premium Economy.
Ook is het fijn dat er een noise cancelling headset uitgedeeld wordt. Deze is bij lange na niet zo goed als de business class koptelefoon van Bose, maar volstaat prima.
American Boeing 787-9 Premium Economy: de stoel
Nadat ik goed en wel in mijn stoel zit kan ik de stoel eens goed inspecteren. Er is overigens geen sprake van een welkomstdrankje, zoals sommige maatschappijen dit aanbieden in Premium Economy. American Airlines doet dit in Domestic First Class ook, maar in dit geval dus niet.
De stoel zelf is lekker breed. Ook is er een brede armsteun aanwezig, waardoor je niet zo snel last zult hebben de van de elleboog van je buurman. In Economy vind ik dit een lastiger aspect: je moet echt rekening met elkaar houden.
Aan de linkerkant van de stoel is een bedieningspaneel waarmee je de leuning van de stoel achterover kunt schuiven. Ook kun je hiermee de voetensteun uitschuiven.
In de stoel is tevens een stoelcontact gemonteerd. Deze is redelijk eenvoudig te bereiken en is niet (zoals bij Economy dikwijls het geval is) op een plek onder de stoel gemonteerd.
De beenruimte is ruimschoots voldoende. Ik zit tijdens deze vlucht in een “bulkhead” positie, maar ook bij de andere stoelen lijkt dit ruim voldoende te zijn.
Bij de stoel is ook een uitschuifbare voetensteun aanwezig. Normaal gesproken bevindt deze zich onder de stoel voor je, maar bij de bulkhead stoelen is dit daadwerkelijk een uitschuifbaar deel. Mijn verwachting was dat dit heel comfortabel zou zijn, maar dat is niet het geval. In feite is de steun gewoon niet lang genoeg.
American Boeing 787-9 Premium Economy: service aan boord
Nadat het boarden compleet is, volgt een relatief lange taxi rit naar de andere kant van het vliegveld. Daar volgt een rustige en met weinig motorgeluid gepaard gaande start van de vlucht.
De service komt na een kleine 20 minuten op gang. Er worden – net als in Economy – pretzels uitgedeeld. Daarnaast kun je allerlei soorten drank bestellen, inclusief sterke drank. Ik bestel een glas rode wijn en tot mijn verbazing serveren ze dit in plastic bekers. Op dit vlak dus geen verschil met Economy.
Vrij snel na de drankenronde serveert men dienbladen met eten uit. Dit doet men niet vanaf een trolley, maar gewoon rechtstreeks vanuit de Galley. Ik heb alvast een steak gereserveerd via de website. Het menu ziet er als volgt uit:
Daarnaast is er een salade aanwezig en een voorverpakt broodje (welke knetterhard is). Ook het dessert is gelijk aanwezig. Het eten smaakt prima en zowel qua presentatie als kwalitatief doet het niet zo veel onder voor business class. Dit zegt overigens meer over business class bij American dan over Premium Economy. Ook bij het eten krijg ik nog een plastic beker rode wijn, wat dan weer meer overeenkomt met Economy.
Na het eten komt men nog langs met de vraag of ik “koffie of thee” wil. Ik vraag om een koffie met Amaretto, die ik (na een paar rollende ogen te hebben moeten zien) even later aangereikt krijg.
Redelijk snel na het eten neem ik een Melatonine tabletje. Ik val redelijk snel in slaap, echt lekker zit ik niet. De stoel gaat een lekker stuk achterover en is breed genoeg, maar toch is het voor een goede nachtrust niet ideaal. Ik moet er wel direct bij vermelden dat het een stuk beter is dan in Economy.
Als ik eindelijk in slaap gevallen ben, wordt ik na een tijdje wakker door twee luid sprekende heren. Ze nemen nog even wat zaken door op hun laptop. Normaal gesproken zou ik dit laten gaan, maar na drie kwartier besluit ik er toch iets van te zeggen.
American Boeing 787-9 Premium Economy: ontbijt en landing
Al met al kan ik een paar uurtjes wat dommelen, maar veel stelt het helaas niet voor. Twee en een half uur voor het einde van de vlucht besluit ik maar een muziekje te luisteren. Iets meer dan een uur voor de landing wordt ontbijt geserveerd, wat van prima kwaliteit is. Ook dit doet weer niet onder voor business class bij American.
Nadat het onbijt op is, wordt de cabine gereed gemaakt voor de landing. Ongeveer 10 minuten voor de landing is het ook weer mogelijk om de ramen weer uit de dim stand te halen. Dat is wat mij betreft een irritante eigenschap van de Boeing 787: leuk die automatische dimmende ramen, maar niet leuk dat je zelf niet kunt bepalen wanneer je de dimstand uitschakelt.
De landing verloopt uiterst rustig en ongeveer een half uur voor op schema staan we aan de gate in Madrid. Je kunt als één van de eersten het vliegtuig verlaten, wat prettig is.
American Airlines Boeing 787-9 Premium Economy LAX-DFW-MAD: Conclusie
Het is dan eindelijk gelukt: ik heb Premium Economy gevlogen. Sinds ik me voor het eerst eens goed verdiept heb in dit product, ben ik er redelijk voorstander van. Waar Economy steeds krapper wordt en Business Class steeds luxer, is Premium Economy een prima product dat er tussenin zit.
Ik had op voorhand al verwacht dat de stoel ongeveer hetzelfde zou zijn als “Domestic First Class” bij American. En dat is ook zo. Op een lange vlucht is dit een hele verbetering ten opzichte van Economy. De voetensteun voegt wat mij betreft weinig toe qua comfort.
De service is zo ongeveer wat ik er van verwacht had bij American: het eten en drinken is best oké, maar niets speciaals. Dat stapje extra hoef je meestal ook niet te verwachten van het cabinepersoneel.
Als je voor een goede prijs een Premium Economy stoel kunt bemachtigen dan zou ik dit zeker doen!
Geef een reactie