Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
De rechtbank in Haarlem heeft opnieuw aan stakingsverbod opgelegd aan een vakbond. Ditmaal oordeelde de rechter in een kort geding aangespannen door Easyjet dat de Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) geen stakingen van piloten bij de Britse maatschappij mag organiseren, op straffe van een dwangsom van €100.000 per overtreding. Het verbod geldt echter alleen in de weekenden – van vrijdag 6:00 uur tot en met zondag 23:59 uur – in augustus en het eerste weekend van september. Hierin heeft de voorzieningenrechter, net als in de zaak tussen KLM en FNV, rekening gehouden met de grote vakantiedrukte en resulterende overlast voor passagiers. Daarnaast wordt ook de terreurdreiging opnieuw aangehaald als meegewogen omstandigheid voor het verbod:
De recent opgetreden terreurdreiging op en rond [Schiphol, red.] en het gegeven dat de vakantiedrukte, waarop de reeds bij vonnis van 8 juli 2016 gegeven voorzieningen zijn gebaseerd, onverminderd zal aanhouden tot 5 september 2016, brengen mee dat op het door [Easyjet, red.] gevorderde toewijzend dient te worden beslist als na te melden.
Dit leidt tot onbegrip bij de VNV:
In art 4.12 uitspraak wordt de terreurdreiging er weer bijgehaald. Die is er niet doordeweeks en stopt op 5 sept! https://t.co/I4hPLWvIQe
— VNV.nl (@VNVPresident) August 12, 2016
Acties doordeweeks
De VNV is het niet eens met de uitspraak, dat ‘een regelrechte aanval op het stakingsrecht, zonder aannemelijke reden,’ is. Omdat er doordeweeks wel werkonderbrekingen zijn toegestaan zegt de VNV op die dagen de acties te gaan intensiveren. “EasyJet kan zijn borst natmaken,” aldus een woordvoerder tegen de NOS.
De laatste staking van Easyjet piloten op Schiphol was op 11 augustus. Toen werden 7 vluchten geannuleerd. De Britse budgetcarrier heeft eerder buitenlandse piloten ingevlogen om vluchten bij een werkonderbreking van Nederlandse vliegers toch door te laten gaan. In een eerdere zaak heeft de rechtbank echter besloten dat de VNV pas 6 uur van te voren een actie hoeft aan te kondigen, waardoor op tijd piloten in Amsterdam krijgen moeilijk is.
Ten grondslag aan het conflict zijn onderhandelingen over de arbeidsvoorwaarden. Volgens de pilotenbond zijn vlieger vermoeid, hebben ze een te zwaar rooster, weinig doorbetaling bij ziekte en kan ook de pensioenvoorziening beter. Hierover wil de VNV graag weer in gesprek.
Geef een reactie