Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Vandaag maakte Air France-KLM de kwartaalcijfers van Q3 bekend. De resultaten van afgelopen periode, die ‘zondermeer de grootste crisis sinds de Tweede Wereldoorlog’ wordt genoemd, waren dramatisch. Air France-KLM leed een nettoverlies van bijna 1,7 miljard euro. Het aandeel van KLM hierin was 234 miljoen euro. Zonder de NOW-regeling was dat verlies ruim 500 miljoen euro geweest. Ter vergelijking: in Q3 2019 had KLM nog een positief resultaat van 512 miljoen euro. Het derde kwartaal is normaal gesproken de beste. Dit jaar lagen de passagiersaantallen echter 70% lager. En het einde van de crisis lijkt nog niet in zicht. Desondanks wil KLM een Premium Economy Class en verbeterde versie van de World Business Class introduceren.
Aanpassen en bezuinigen
KLM moet alle zeilen bijzetten om de operatie aan te passen aan de huidige omstandigheden en voornamelijk de kostenbasis omlaag te brengen. De maatschappij zal haar business model aanpassen op basis van 5 pijlers: kleiner, goedkoper, zuiniger, wendbaarder en duurzamer. Voor een kleinere (en ook duurzamere) operatie is de Boeing 747 onlangs uitgefaseerd en dat lot dreigt ook voor de Airbus A330. Onder zuiniger wordt onder andere verstaan dat er minder ruimte is voor investeringen. In plaats daarvan zal KLM focussen op het zo snel mogelijk terugbetalingen van leningen. Over het steunpakket van de Nederlandse overheid bestaat nog onzekerheid. Het Ministerie van Financiën moet eerst het reorganisatieplan goedkeuren alvorens KLM aanspraak kan maken op de leningen en garanties.
KLM gaat toch voor Premium Economy Class én WBC met directe toegang tot gangpad
Ondanks de noodzaak voor grote bezuinigingen, is president-directeur Elbers niet van plan om investeringen in het klantproduct helemaal los te laten. “Onze klant blijft centraal staan en we moeten en zullen er alles aan doen om onze klanten een onderscheidend product te bieden dat past bij onze KLM,” laat de topman vandaag weten in een column aan personeel. KLM heeft dan ook de keuze gemaakt om door te gaan met de introductie van een Premium Economy Class. Dit is een aparte reisklasse tussen Business en Economy Class die meer voordelen biedt dan de huidige Economy Comfort stoelen bij KLM. Onder andere partners Air France, Delta en Virgin Atlantic, en grote concurrenten Lufthansa en British Airways hebben ook een Premium Economy Class. Lufthansa noemt het zelfs dé moneymaker aan boord.
Ook helemaal voorin het vliegtuig staan verbeteringen gepland. Elbers geeft aan dat KLM ook directe toegang tot het gangpad in de gehele World Business Class door gaat voeren. “Een lastig besluit,
maar erg belangrijk om straks sterker uit deze crisis te komen.” Dit houdt een wijziging van de stoelen op de Boeing 777 vloot, waar de indeling nu nog 2-2-2 is, in. Op de Boeing 787-9 en 787-10 is de indeling al 1-2-1. Ook op de Airbus A330 is de indeling 2-2-2- maar dat type toestel zal waarschijnlijk al voor de introductie van een nieuwe World Business Class uit de roulatie zijn.
De CEO hintte hier onlangs in een interview met Hospitality-Management al op:
“Het moet de nieuwe filosofie worden: eerst overleven en daarna blijven investeren in de mensen en product. Als je dan vervolgens niet investeert in de businessclass is dat in mijn ogen niet verstandig: ‘that doesn’t add up’. Voor onze businessclass hebben nog niet alle vliegtuigen ‘direct-aisle-access’. Ik investeer nu liever in het feit dat iedere businessclass-reiziger wel ‘direct-aisle-access’ heeft, dan in een extra toestel. Juist door deze crisis wordt ruimte, hygiëne en comfort nog belangrijker. ”
Het is, voor zowel Premium Economy als de World Business Class, nog niet bekend welk type stoel er geïnstalleerd zal worden en wanneer de ombouw begint.
Geef een reactie