Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Reizen per hogesnelheidstrein wordt in Europa steeds populairder. In Frankrijk is de TGV bijvoorbeeld een serieuze concurrent geworden voor Air France. Ook elders in Europa is de hogesnelheidstrein populairder geworden. Zo werd de reistijd tussen Berlijn en München in 2017 teruggebracht naar 4 uur en kun je sinds april dit jaar rechtstreeks met de Eurostar vanuit Nederland naar hartje Londen reizen.
Daarnaast werken vliegtuigmaatschappijen ook steeds vaker samen met hogesnelheidstreinen. Je boekt dan bijvoorbeeld bij KLM een ticket en je reist dan met de trein vanuit Brussel of Antwerpen naar Schiphol. Zelf had ik een keer een award ticket geboekt in economy class van Brussel naar Houston en hierbij reisde ik vanuit Brussel Zuid met de TGV in eerste klas naar Parijs Charles de Gaulle.
Zelf verwacht ik dat vliegtuigmaatschappijen in de toekomst nog nauwer gaan samenwerken met hogesnelheidstreinen. Mede daarom leek het me interessant om een reisverslag te maken van mijn Thalys rit een paar weken geleden. Thalys biedt vanaf Parijs bestemmingen aan naar België, Nederland en Duitsland. In het winterseizoen is er een service vanuit Nederland naar de Franse Alpen en in de zomer naar de Franse zuidkust. Sinds dit jaar biedt Thalys vanuit Brussel ook Bordeaux aan en dat in slechts 4 uur zonder tussenstop! Voor € 120,- boekte ik een maand voor vertrek een ticket in Comfort 1.
Thalys Lounge Brussel Zuid
Mijn Thalys naar Bordeaux vertrok zaterdagochtend 27 juli om 8:20 vanaf het zuidstation in Brussel. Na een aangenaam verblijf in het nabijgelegen Hilton Garden Inn Brussels City Centre, nam ik de metro naar station Brussel Zuid, waar ik op zoek ging naar de Thalys Lounge. Als je namelijk eerste klas reist, bij Thalys beter bekend als Comfort 1, heb je gratis toegang tot de Thalys lounges. De lounge op Brussel Zuid bevindt zich aan de Rue de l’instruction, op een paar minuten lopen aan de westkant van het station.
Ik heb een keer eerder een Thalys lounge bezocht in Parijs. Verwacht geen uitgebreid buffet, zoals in de lounges op luchthavens. In deze lounge was een klein buffetje te vinden met wat croissants, broodjes, een koffieautomaat en een aantal koude dranken. De lounges zijn prima om je tijd door te brengen, te werken of gewoon om te wachten tot je kunt vertrekken.
Het was redelijk rustig op het moment dat ik in de lounge was. De lounge is verder mooi ingericht en je vindt er verschillende soorten zitplaatsen, werkruimtes en ruimtes om te relaxen. Ook vind je er een aantal kranten en tijdschriften in verschillende talen. Verder werkte de wifi prima en heb ik hier verder ongeveer een half uurtje doorgebracht.
Thalys Comfort 1
Ongeveer 20 minuten voor vertrek, begaf ik me naar perron 3 vanwaar mijn Thalys naar Bordeaux zou vertrekken. Hierbij werd gebruikgemaakt van een treinstel met 8 rijtuigen. De eerste klas rijtuigen bevonden zich helemaal vooraan. Op het perron was het redelijk druk en de trein bleek behoorlijk vol te zitten.
Alhoewel veel mensen met meer dan een koffer reisden, verliep het instappen toch redelijk vlot en zeker bij Comfort 1. Nu is het, in tegenstelling tot bij vliegen, niet zo dat je ruimbagage kunt inchecken. Gelukkig is er daarom in de trein zelf, tussen de compartimenten, redelijk veel ruimte voor bagage. Ook in het compartiment zelf is er voldoende ruimte, mijn koffer kon ik zelfs nog mooi in het bagagevak boven mij plaatsen. Ook zijn er in Comfort 1 een aantal kranten en tijdschriften te vinden.
Thalys Comfort 1 biedt een grotere stoel en meer beenruimte dan in Comfort 2. De stoelen zijn opgesteld in een 1-2 opstelling, waarbij er rekening is gehouden met elke soort type reiziger. Als je met twee personen reist, boek je het beste een duo zitplaats of twee solo zitplaatsen tegenover elkaar om beide bij het raam te zitten. Reis je met 3 of 4 personen, dan boek je het beste een Carré, dit zijn 4 zitplaatsen tegenover elkaar.
Als je alleen reist, kun je het beste voor een solo stoel gaan om zo van de meeste privacy te genieten. Je zit dan automatisch bij het raam. Ik had stoel 65 en zat gelukkig in de rijrichting, wat ik zelf erg prettig vind. Ik vind het design van het interieur er mooi uitzien. Ook de lichtdecoratie is erg mooi. De verschillende kleuren, rood, bordeauxrood en roze geven een rustige tint aan het interieur. De treinstellen dateren uit 1996/1997 en Thalys heeft deze in 2010/2011 gerenoveerd. Naar mijn mening is dit een prima interieur, maar Thalys heeft besloten om de treinstellen dit jaar weer opnieuw te renoveren.
De stoel biedt voor Nederlandse begrippen niet erg veel beenruimte, maar wel meer dan in Comfort 2. Naast een leeslampje dat je kunt bedienen met een knop aan je linkerkant, biedt de stoel net als in Comfort 2 ook een stopcontact. Verder is er een eenvoudige stoelbediening te vinden, waarmee je de stoel in de luie stand kunt zetten. Even later kwam het treinpersoneel ook nog langs met kranten.
Eten en drinken
Nadat iedereen aan boord was, konden we mooi op tijd vertrekken richting Bordeaux. In tegenstelling tot een normale trein, heb ik bij een hogesnelheidstrein altijd meer een vliegtuiggevoel en zeker bij deze, aangezien we zonder stop naar Bordeaux zouden afreizen. Passagiers in Comfort 1 worden tijdens hun reis ook voorzien van gratis eten en drinken. De maaltijd hangt hierbij af van het tijdstip waarop je reist. In mijn geval werd er ongeveer 30 minuten na vertrek een ontbijt geserveerd. Ik had hier de keuze uit een aantal opties, waarbij ik voor de kip ging.
Naast een croissant, broodje en beleg met o.a. kipfilet, werd er ook vers fruit bij geserveerd. Als drinken nam ik een koffie en jus d’orange. Dit was niet de eerste keer dat ik in Thalys Comfort 1 zat en ik vond de service deze keer eerlijk gezegd wat tegenvallen. Bij eerdere reizen werd er na het serveren van de maaltijd nog een croissant of extra broodje en beleg aangeboden, maar dat werd deze keer niet gedaan. Gelukkig werd er nog wel een tweede koffie aangeboden. Verder is er in de Thalys ook een bar aanwezig en deze bevindt zich altijd in rijtuig 4 of 14. Hier kun je eventueel nog eten en drinken kopen.
Verder verloop van de reis
Na het ontbijt duurde de reis naar Bordeaux nog ongeveer 3 uur. Hierbij werd niet in Parijs gestopt, wat best gek is. Nadat de Thalys de LGV Nord, de hogesnelheidstrein ten noorden van Parijs had verlaten bij Disneyland, volgde een stukje klassiek spoor, daarna werd er weer 300 km per uur gereden. De hogesnelheidslijn naar Bordeaux is pas in december 2017 geopend. Sindsdien is het ook mogelijk om in slechts 2 uur van Parijs naar Bordeaux te reizen, waardoor het vliegverkeer tussen deze twee steden drastisch is verminderd.
Een leuk detail is dat je de snelheid van de trein kunt volgen op je telefoon als je verbinding zoekt met de Thalys wifi. De snelheid van het internet viel jammer genoeg wat tegen. Eerste klas passagiers worden helaas niet voorzien van een eigen wifi netwerk en moeten daardoor het internet delen van met tweede klas.
Passangers in comfort 1 kunnen in rijtuig 1 gebruikmaken van een groot toilet, dit toilet is ook rolstoelvriendelijk. In tegenstelling tot de andere toiletten in de Thalys is deze een stuk groter.
Na een snelle reis, kwamen we mooi op tijd aan in Bordeaux. Station Bordeaux St. Jean is door de nieuwe hogesnelheidslijn naar Parijs flink uitgebreid en heeft sinds kort ook een ingang gekregen aan de oostkant van het station. Deze buurt wordt op dit moment trouwens helemaal gerenoveerd. Hier bevindt zich ook het gloednieuwe Hilton Garden Inn Bordeaux Centre waar ik die nacht verbleef en waarvan je binnenkort een review van kunt lezen.
Thalys Comfort 1 Conclusie
Thalys biedt in Comfort 1 veel meer dan in Comfort 2. Als je zelf eens met Thalys reist, raad ik je aan om goed het prijsverschil tussen deze twee reisklassen in de gaten te houden. Soms reis je maar voor een paar euro meer in eerste klas. Daarbij krijg je vele extra’s, zoals toegang tot de Thalys lounge, een grotere stoel met meer privacy en gratis eten en drinken aan boord.
Heb jij wel eens met Thalys of met een andere hogesnelheidstrein gereisd? Wat denk je over deze ontwikkelingen en de samenwerking met vliegtuigmaatschappijen? Laat het hieronder weten in de comments of breng een bezoekje aan ons forum!
Tweettweettweet zegt
Mooi verslag!
Voor tickets vanuit Nederland zijn er drie soorten tickets: voor een inbegrepen maaltijd (gratis zou ik niet willen zeggen, je betaalt immers meer 🙂 ) en loungetoegang moet je Premium boeken. Je kunt ook Comfort boeken, dan zit je in een andere wagon maar wel met ruime stoelen. Blijkbaar zijn Nederlanders niet per se happig op de extra maaltijd/loungetoegang 🙂
Goffe de Boer zegt
Dankjewel
Inbegrepen maaltijd is inderdaad beter gezegd. Ik wist niets af van die Comfort wagon, wel een mooie optie en zeker mooi dat Thalys de reiziger laat kiezen.
Iris | Goedkoop-treinkaartje.nl zegt
Heel gaaf en past precies bij mijn ervaringen. Heb meermaals met de Thalys naar Parijs gereden. Was elke keer een topervaring. Instappen zonder inchecktijd en nadat je de lunch op hebt zit je al in België. Vervolgens rij je met 300 kilometer per uur naar Parijs en kan het dagje beginnen.
Leuke bijkomstigheid is natuurlijk dat het nog duurzaam is ook!