Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Het Coronavirus heeft een behoorlijke impact op de luchtvaart en dus ook op KLM. De luchtvaartmaatschappij heeft op 9 april laten weten dat er in het derde kwartaal van dit jaar aanvullende liquiditeit nodig zou zijn. Gisteravond is bekend gemaakt dat er een steunpakket komt van tussen de 2 en 4 miljard euro van het kabinet.
Afgelopen dagen heeft KLM ook een nieuw omboekingsbeleid naar buiten gebracht. Deze geldt voor tickets die vanaf 22 april zijn geboekt en bieden een beperkte flexibiliteit. Alle informatie over dit nieuwe beleid kun je hier vinden.
KLM krijgt 2 tot 4 miljard euro steun
Tussen de Nederlandse staat en de KLM Groep zijn er de afgelopen tijd verschillende gesprekken geweest. Deze gesprekken hebben ook plaatsgevonden met de Franse staat. De Franse staat zal ook met een steunpakket komen voor Air France-KLM, maar dit is nog wel onder voorbehoud van goedkeuring van de Europese Commissie.
Op dit moment voeren de Nederlandse Staat en de luchtvaartmaatschappij gesprekken over de specifieke voorwaarden van het steunpakket. Ministers Hoekstra en Van Nieuwenhuijzen hebben al wel aangeven dat het salaris van het personeel gematigd moet worden. Dat geldt voor zowel de top van het bedrijf, als de vliegers. Ook zal de luchtvaartmaatschappij verder moeten gaan op het gebied van duurzaamheid en geluidshinder. Daarbij kunnen bijvoorbeeld het aantal vluchten in de nacht teruggebracht worden.
Pieter Elbers, KLM President & CEO, is dankbaar voor het steunpakket:
Namens alle KLM-collega’s spreek ik mijn grote dank en waardering uit voor de uitgesproken en significante steun van de Nederlandse overheid. Ook in de toekomst willen de 30.000 KLM collega’s vol betrokkenheid de belangrijke rol voor de Nederlandse samenleving blijven vervullen voor de verbinding van Nederland met de wereld en de wereld met Nederland. De ministers onderstrepen de rol van KLM als grote werkgever en tevens het vitale belang van KLM voor de Nederlandse economie. KLM wil voorop blijven lopen met haar ambities en een voortrekkersrol hebben op het gebied van duurzaamheid. Air France en KLM gaan momenteel door een storm van ongekende omvang. De Nederlandse overheid levert een steun aan KLM die van net zo’n ongekende omvang is. Nederland mag rekenen op onze volledige inzet en op het waarmaken van het vertrouwen in ons bedrijf.
Afbeeldingen ©KLM
JdV zegt
Ik mag toch hopen dat de steun van de overheid zal worden gegeven in de vorm van vouchers, die KLM dan per stuk zelf via een ingewikkelde website of onbereikbaar call center moet aanvragen? En die vouchers zijn dan beperkt inwisselbaar en houdbaar. En mocht het land in de tussentijd failliet gaan jammer dan?
Lijkt me terecht dat wij als belastingbetalers en klanten van KLM de maatschappij hetzelfde behandelen als de manier waarop de maatschappij ons als klanten behandeld. Karma is a bitch.