KLM lanceert nieuw omboekingsbeleid – beperkt flexibiliteit3 min leestijd

KLM Vloot

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

KLM heeft een nieuw omboekingsbeleid gelanceerd. Dit beleid is van toepassing op vluchten geboekt vanaf 22 april 2020. Vluchten geboekt vóór deze datum, vallen onder het ‘oude’ beleid. Hoewel sommige opties verlengd zijn, biedt het nieuwe beleid minder flexibiliteit voor reizigers die op eigen initiatief hun reis willen wijzigen of uitstellen. Een markante keuze, aangezien andere airlines juist extra flexibiliteit bieden om nieuwe boekingen te stimuleren.

Houdt er rekening mee dat dit beleid geldt voor losse vluchten van KLM. Voor Flying Blue Reward tickets en Package Deals gelden andere voorwaarden die ook op de KLM site vermeld staan. Verder zijn er extra opties voor vluchten van/naar China en Zuid-Korea, en vluchten geboekt vanuit de VS en Israel. In de twee laatstgenoemde landen hebben de autoriteiten airlines verplicht tot terugbetalingen. Hoewel Europese wetgeving dit in geval van KLM voor alle geannuleerde vluchten verplicht, komt de maatschappij met het fiat van de Nederlandse regering voorlopig weg met het aanbieden van vouchers. Een overzicht van de wijzigingen.

Nieuw omboekingsbeleid – opties voor geannuleerde vlucht

Heeft KLM je vlucht, die geboekt is na 22 april, geannuleerd dan heb je tot 30 juni 2021 om uit de volgende opties te kiezen. Ook als de reisdatum al geweest is. Allereerst is er de mogelijkheid om je reisdatum te wijzigen. Er zijn geen wijzingskosten. Als de nieuwe reisdatum uiterlijk 30 november 2020 is, wordt er bovendien geen tariefverschil gerekend zolang de zelfde reisklasse maar beschikbaar is. Bij een nieuwe reisdatum van 1 december of later moet dezelfde tariefklasse beschikbaar zijn. Anders betaal je het tariefverschil bij. Normaal gesproken zou dit eigenlijk niet het geval moeten zijn als het de airline is die de vlucht annuleert.

Als tweede optie kan je ook de bestemming wijzigen. De waarde van je oorspronkelijke ticket kan gebruikt worden voor een nieuw ticket op vluchten met KLM, Air France, Delta of Virgin Atlantic. Hier hoeven geen wijzingskosten voor betaald te worden.

Als laatste optie kun je kiezen voor een reisvoucher. Bijvoorbeeld als je je reis uit wil stellen en niet gelijk een nieuwe datum weet. Deze voucher kan gebruikt worden op vluchten van KLM, Air France, Delta, Virgin en ook Kenya Airways. De voucher is geldig tot uiterlijk 31 december 2021. De nieuwe vluchtdatum mag daarna zijn. Één jaar na uitgifte, of eerder als er eindelijk wordt gehandhaafd op EC261, is de voucher inwisselbaar voor geld.

KLM Economy Cabine

Zelf je reis uitstellen

Wil je zelf van je reis afzien of de reis uitstellen, dan kan je je boeking ook wijzigen, maar alleen vóór het geplande vertrek. Het enige wat KLM in dit geval biedt, is het kwijtschelden van de wijzigingskosten. Je kunt dus je reisdatum of bestemming wijzigen zolang dezelfde reisklasse respectievelijk ticketwaarde hetzelfde is voor de nieuwe vlucht. Is de nieuwe vlucht duurder, dan moet je bijbetalen.

Boek je dus vanaf 22 april een reis, dan is een niet-inwisselbare voucher bij een vrijwillige wijziging geen optie meer met dit omboekingsbeleid. Heb je vóór 22 april je vlucht geboekt, dan kan je alsnog een voucher aanvragen op basis van het oude omboekignsbeleid. Ook als je vlucht niet geannuleerd is. Deze voucher is dan niet inwisselbaar voor geld. Het kan daarom slim zijn om tot de vluchtdatum (indien deze uiterlijk 3 juli is) te wachten om te kijken of de vlucht alsnog geannuleerd wordt. Je hebt dan meer rechten en opties. Mocht de vlucht niet geannuleerd worden, dan kan je alsnog de voucher aanvragen als je de vlucht niet genomen hebt. Je hebt dan ook langer de tijd om deze te gebruiken aangezien de voucher één jaar na uitgifte geldig is.

Reacties

  1. JdV zegt

    Ja, blauw laat zich weer van haar slechtste kant kennen. Er zitten waarschijnlijk geen grote denkers bij KLM. Of er is inmiddels onderhands al een paar miljard staatssteun toegezegd en het boeit ze niet meer. Je zou denken dat ze met soepele voorwaarden en lagere prijzen tevreden klanten proberen te lokken. Niets lijkt echter minder waar. Overigens, word je vlucht gecanceled door KLM? Maakt niet uit op welke datum, gewoon je geld terug eisen. Niks geen vouchers. Gewoon geld terug, en anders naar de rechter met de eu regels in je achterzak. Wie niet horen wil moet maar voelen.

  2. Jan zegt

    Zo kennen we de KLM! Altijd voorop als het gaat om manieren te vinden hoe ze de klanten nog meer geld kunnen laten betalen. De volgende stap is natuurlijk dat het aantal stoelen in laagste reisklassen naar beneden gaat zodat je daarna weer mooi kunt bijbetalen.

    Jammer dat de KLM als vitaal bedrijf wordt gezien en dat ze door de monopolie in Nederland met bijna alles wegkomen. Laat de markt gewoon haar werk doen, valt KLM om dan zijn er genoeg andere maatschappijen die in dat gat kunnen springen.

  3. Avdk zegt

    Mijn vlucht werd eerst geannuleerd en een dag later omgeboekt naar een ander tijdstip dezelfde dag. Lijkt wel een slimme zet van KLM omdat bij annuleren je geld terug kunt vragen maar als je vlucht omgeboekt wordt is er geen reden tot terugbetaling en kun je uitsluitend een voucher vragen. Zo houden zij dus geld in kas.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *