KLM, Transavia en TUI keren voucher na één jaar uit in geld6 min leestijd

Transavia, KLM, Corendon en TUI

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Heb je een vlucht geboekt die onder de de Europese Verordening passagiersrechten EC261/2004 valt? Dan is er een wettelijke verplichting voor de luchtvaartmaatschappij om de passagier binnen zeven dagen terug te betalen in geld als de vlucht geannuleerd is. Vanwege het Coronavirus zijn er veel luchtvaartmaatschappijen die een voucher uitgeven in plaats van het betaalde bedrag uit te keren. Zo geven o.a. KLM en Transavia een voucher uit voor een geannuleerde boeking. In dit artikel op InsideFlyer kun je ook meer informatie vinden over het aanbieden van vouchers door luchtvaartmaatschappijen.

Echter heeft minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) de Inspectie Leefomgeving en Transport opgedragen om dit deel van de verordening voorlopig niet te handhaven. Daarbij zijn er wel een aantal eisen meegegeven waar de ‘vervangende voucher’ aan moet voldoen, waaronder het uitbetalen van de voucher na één jaar. Mede daarom is het nu mogelijk om KLM, Transavia en TUI vouchers na één jaar in te wisselen. Corendon heeft gekozen voor een andere regeling omtrent geannuleerde vliegtickets. Dit neemt niet weg dat de EC261/2004 regelgeving nog steeds geldig is, maar dit zul je zelf moeten ‘uitvechten’ met de betreffende luchtvaartmaatschappij.

KLM keert voucher uit in geld

Heb je een ticket geboekt met een vertrek voor 31 mei, dan ontvang je een voucher als je vlucht geannuleerd is door KLM. Heb je zelf besloten om de vlucht te annuleren, dan ontvang je ook een voucher, maar deze is dan niet inwisselbaar voor geld.

Je kunt de voucher online aanvragen tot 30 september 2020. Dit is ook mogelijk als de vertrekdatum al is geweest, en je de vlucht niet genomen hebt. Het kan een aantal weken duren voordat je de voucher per e-mail ontvangt. Ook als je hebt geboekt bij een (online) travel agent, dan is het mogelijk om de voucher online aan te vragen via de website van de luchtvaartmaatschappij.

Deze voucher heeft de waarde van je originele ticket en is één jaar geldig na de ontvangstdatum. Je kunt deze voucher gebruiken voor KLM, Air France, Delta en/of Virgin Atlantic vluchten. Een andere optie is om de waarde van de voucher te besteden aan extra opties zoals een Economy Comfort of een stoel bij de nooduitgang. Hier lees je hoe je de EMD-voucher kunt inwisselen.

Besteed je de voucher niet binnen één jaar na ontvangst van de voucher, dan is de voucher inwisselbaar. Je krijgt dan de waarde van de voucher terug op je bankrekening. Dit kun je ook online aanvragen door de stappen te volgen op deze pagina.

“Did you book a flight with a scheduled departure until 31 May 2020? If your flight was cancelled by KLM or if you decided to cancel your flight, you are entitled a refund in the form of a travel voucher.

Your travel voucher will have the value of your original ticket. It is valid to use within 1 year after the date of issue and can be used on KLM, Air France, Delta, and Virgin Atlantic flights. The travel date doesn’t have to be within this year. The voucher is refundable after 1 year from the date of issue.”

Update 1 april 2020, 12:45 uur

KLM heeft de voorwaarden aangepast en geeft nu aan dat het alleen inwisselbaar is voor geld als je vlucht door KLM geannuleerd is:

Your travel voucher will have the value of your original ticket. It is valid to use within 1 year after the date of issue and can be used on KLM, Air France, Delta, Virgin Atlantic and Kenya Airways flights. The travel date doesn’t have to be within this year. If your flight was cancelled by the airline, the voucher is refundable after 1 year from the date of issue. Note: this is not the case if you requested the voucher while your flight was not cancelled.  You can request a travel voucher until 30 September 2020, even if your original travel date has already passed. This way, you can rest assured you can travel at a later date.

Alle voorwaarden van KLM kun je hier vinden.

KLM Dream Deals
©KLM

Transavia keert voucher uit na één jaar

Als je Transavia vlucht geannuleerd is, dan ontvang je een voucher per e-mail. Deze voucher heeft de waarde van je volledige bedrag van je boeking. Deze voucher kun je gebruiken voor een nieuwe vlucht bij de luchtvaartmaatschappij.

De voucher is één jaar geldig nadat je deze hebt ontvangen. De voucher kun je inwisselen voor alle Transavia vluchten tot en met 31 oktober 2021. Het is ook mogelijk om de ontvangen voucher in delen te gebruiken, dit hoeft dus niet in één keer.

Na één jaar kun je een aanvraag doen voor restitutie van de voucher. Dit geldt ook als je een deel hebt gebruikt van de voucher. Meer informatie over de regeling van Transavia kun je hier vinden.

TUI keert ook uit na één jaar

Bij TUI ontvang je zogenoemde Corona-voucher voor de waarde van je boeking (inclusief de boekingskosten). Deze voucher is ook voor één jaar geldig en kun je gebruiken om een nieuw ticket te boeken met de luchtvaartmaatschappij. De luchtvaartmaatschappij geeft aan dat als je de voucher niet binnen één jaar na uitgifte hebt gebruikt, dat je dan een verzoek kunt doen om deze uit te laten betalen in geld.

“Q: Mijn rechtsbijstand verzekering geeft aan dat ik de voucher niet aan hoef te nemen. Graag wil ik dus geld terug voor mijn annulering.  
A: Er zijn bijzondere situaties denkbaar waarin het niet redelijk is om partijen te houden aan afspraken uit een overeenkomst. Indien de omstandigheden zodanig uitzonderlijk zijn, kan dit zelfs bepalingen uit de wet opzij zetten. De coronacrisis, de onvoorziene ontwikkelingen en de impact daarvan betreffen een dergelijke uitzonderlijke situatie. Dit is ook de reden dat overheden en toezichthouders in Europa, Nederland en andere landen wereldwijd de uitgifte van een Corona-voucher steunen. De Corona- voucher is in deze crisis een tijdelijke oplossing, die een redelijk en gerechtvaardigd evenwicht biedt tussen de belangen van consumenten en reisorganisaties. De Corona voucher ontzegt u ook geen eventueel recht op geld terug; indien u de voucher niet binnen een jaar na uitgifte heeft kunnen of willen inwisselen, staat het u vrij om alsnog restitutie in geld te verzoeken. Maar uiteraard hopen wij dat u met de voucher op korte termijn een mooie reis bij ons boekt.”

De laatste informatie omtrent het beleid van TUI kun je op deze pagina vinden.

Corendon heeft een andere regeling

Corendon Airlines (vluchnummer begint met CAI) en Corendon Airlines Europe (vluchtnummer begint met CXI) hebben besloten om niet te vliegen tussen 24 maart en 30 april 2020. Alle vluchten in deze periode zijn geannuleerd.

Heb je een ticket geboekt in deze periode, dan kun je het ticket wijzigen of opschorten. Je kunt het ticket wijzigen tot 27 maart 2021 naar een andere datum en/of bestemming. Daarnaast kun je de luchtvaartmaatschappij ook vragen om de teruggave van de reissom van een opgeschort en ongebruikt vliegticket. Je krijgt dit dan terug binnen 2 maanden na de datum waarop het Algemeen Directoraat Burgerluchtvaart bekend maakt dat het vliegverbod is opgeheven.

Je kunt van deze opties gebruik maken door contact op te nemen met de luchtvaartmaatschappij. Het is daarbij verstandig om je boekingsnummer/PNR-nummer bij de hand te houden. De laatste informatie met betrekking tot de vluchtuitvoering en de voorwaarden van Corendon kun je op deze pagina van de luchtvaartmaatschappij vinden.

Corencon
©Corendon

Afbeeldingen ©Bijzonderebijstandbuitenland

Dit artikel is informatief en dient niet te worden opgevat als juridisch advies. 

Reacties

  1. Bjorn zegt

    Ik heb op zich geen probleem met een voucher. Maar wat als bv Transavia overkop gaat? Op welke manier is er dan garantie dat ik mijn centen terug krijg?

    • Kilian zegt

      Hi Bjorn, in het geval van Transavia of KLM is er geen (extra) garantie dat je het geld terug krijgt. Het valt namelijk niet onder een garantiefonds.

    • Hank Moody zegt

      Beset Bjorn,
      De voucher regeling is vooral bedacht om te zorgen dat overheden in geval van een fallissement er voldoende geld in kas is om de belastingen te innen. U staat dan als consument achteraan in de rij en kunt naar uw geld fluiten.

    • Marjon zegt

      Ik ben met Corendon naar Brazilië geweest echter werden we een week eerder teruggehaald en mis ik dus een week vakantie. Volgens Corendon heb ik nergens recht op. Klopt dit?

      • Kilian zegt

        Hi Marjon, als je een reis hebt geboekt dan krijg je helaas niets terug volgens de Rijksoverheid;

        Geld terug bij (dreigende) ramp
        U heeft op reis te maken gekregen met een (dreigende) ramp, waardoor uw reis anders liep dan gepland. U kunt een (deel) van uw reissom terugkrijgen als de volgende punten gelden:

        Uw reisorganisatie is lid van de Stichting Calamiteitenfonds Reizen (SCR).
        Het gaat om een toeristische vakantie.
        Er is sprake van een (dreigende) calamiteit. Zoals een natuurramp of terrorisme.
        In de volgende situaties krijgt u geen geld terug van de SCR:

        Epidemieën of dierziekten
        Losse vliegtickets of autohuur (zonder tussenkomst van een reisorganisatie)

  2. JdV zegt

    Geen cent staatssteun naar bedrijven die zich niet aan de wet houden. En vervolging van politici die dit gedogen.
    Moeten u of ik eens proberen. Geen belasting betalen. Geen BTW aangifte doen. Hypotheek niet betalen. Met een uitvlucht misbruik maken van omstandigheden. Walgelijk. Als het goed gaat veel verdienen en geld in de vorm van dividend uitkeren aan aandeelhouders. Als het slecht gaat de rekening neerleggen bij klanten en belastingbetalers. Schandalig en reden om nooit meer met deze maatschappijen te vliegen. Gelukkig zijn er genoeg andere maatschappijen die wel integer en volgens de wet handelen.

    • William zegt

      Voordat je denkt dat andere airlines allemaal beter zijn.Ik kreeg een mail van Etihad met de mededeling dat mijn terugvlucht van K.L. gecanceld was en dat ik een free flght change kreeg.Toen ik daarop inging vroegen ze 850 Euro, terwijl een vlucht met een andere maatschappij op dezelfde dag 450 Euro was.Dus nooit meer Etihad voor mij.

  3. Sander zegt

    Schiphol vliegticket hebben wij een vankantie eind mei maar dat gaat ook niet door ik ben benieuwd of ik geld of tegoed bon krijgt

    • Kilian zegt

      Hi Sander, met welke luchtvaartmaatschappij reis je of was het een pakket reis? Afhankelijk van de luchtvaartmaatschappij kun je het ook direct daar aanvragen.

  4. Van Bosch julien zegt

    Heb ook zo n probleem met Brussels Airlines die het niet zo nauw nemen met de tetug betalingen je moet maar geduld hebben was ik nu 25 jaar geen probleem maar ben er 75 tegen dat ze terug betalen kan ik al dood zijn vind dat leeftijd ook vooraan moet staan om betalingen te ontvangen oudere mensen hebben hun geld hard nodig in deze periode, zijn wijn niet de risico bevolking op tv wel maar wie geeft wat er om, veel la bla bla op tv de politiekers maar daar hoorde niets over mvg j. V. B

    • Kilian zegt

      Hi Julien, voor zover wij weten is de wetgeving nog steeds van kracht, maar is er in Nederland opgedragen om (tijdelijk) niet te handhaven. Ik ken de situatie in België niet, maar ik kan mij voorstellen dat dit daar ook zo kan zijn. Wellicht kun je bijvoorbeeld een rechtsbijstand inschakelen om toch een terugbetaling voor elkaar te krijgen.

  5. Gen zegt

    Goedemorgen.
    Mijn vlucht vertrekt op 12 juni 2020 met KLM en airfrance
    Maar Japan heeft europaverbod.
    En ik krijg geen concreet antwoord.
    Alles gaat over tot en met 31 mei.
    Hoe zit het met juni
    Mvg

    • Kilian zegt

      Hi Gen, op dit moment is dat nog niet duidelijk. Je kunt het beste de laatste updates in de gaten houden op de sites van KLM en Air France.

      • Sonja zegt

        Ik heb een pakketreis bij TUI geboekt voor 9 juni a.s. Ik heb nog geen aanbetaling gedaan maar moet 23 april het totaalbedrag betalen. Hoe gaan ze daarmee om? Moet ik wel betalen terwijl ik bijna zeker weet dat ik daarna dan toch een voucher krijg?
        Ik houd uiteraard liever gewoon mijn geld dan.

    • Berrie zegt

      Hallo,
      Ik heb bij Condor tickets geboekt met vertrek op 23 april naar Fuerteventura.
      Zijn deze regelingen ook hierop van toepassing aangezien ze Europees zijn?

  6. Christien zegt

    Iik heb bij Tui een reis naar Jamaica op 23 mei geboekt maar moet deze reis nog betalen heb al 150euro betaald
    Moet ik deze reis dan toch nog betalen .We weten allemaal dat deze reis niet doorgaat dus wil ik niet betalen

  7. Robert zegt

    Mijn woonwijk wordt verbouwd en ik moet 21 april tot 19 mei mijn huis uit. Omdat Italië de enige plek was die ik kon vinden wat betaalbaar was had ik voor daar een vakantie geboekt bij Corendon. Ik heb het volledige bedrag al betaald en heb nu geen geld meer om een ander onderdak te regelen. Corendon wilt mij niet helpen aan een verblijf binnen Nederland en ook geen geld terug geven. Ben dus dakloos tijdens de Corona crisis. Weet niet wat ik moet doen.

  8. Rachid zegt

    Hallo ik en mn vrouw hebben een tui vlucht geboekt mid april wat dus geanuleed is
    De vraag is als wij met de voucher een andere vlucht vinden binnen dit jaar naar de zelfde bestemming maar voor een goedkopere prijs word de extra geld gevorderd door tui of krijg je voor die bedrag een ander vocher of dat bedrag na een jaar teruggestort
    Grtz

    • Kilian zegt

      Hi Rachid, TUI geeft aan dat ze maximaal 20% compenseren als de prijs lager is dan de eerder geboekte reis. Dit is wel in de vorm van een voucher, maar je kunt het beste op de website van de luchtvaartmaatschappij kijken voor de laatste voorwaarden en updates.

  9. P. Meijer zegt

    Ik had een vlucht geboekt van curacao naar Nederland op 25 April.
    Heb deze ticket geannuleerd op 29 maart.
    Klm heeft op 31 maart zelf nu alle vluchten voor de maand april naar Nederland geannuleerd.
    Heb voucher gevraagd.
    Heb ik nu recht op een voucher van 1 jaar zonder recht van terug betaling ? Of heb ik nu recht op een voucher met terugbetaling Indien gewenst ?
    Alvast dank voor uw reactie

  10. Nobandreas zegt

    Ik heb een KLM ticket naar Kopenhagen geboekt eb betaald voor 4 personen. KLM heeft de vlucht geannuleerd. Ze geven dus een voucher, maar in dit geval dus 4 verschillende op naam gestelde vouchers. Die iedere persoon zelf moet uitgeven. Dat ik de 4 tickets heb betaald maakt KLM niet uit. Dat vind ik vervelend, zeker als het niet een vakantie betreft met familie.
    Waarom niet gewoon vouchers uitgeven aan degene die de reis heeft betaald of vouchers geven die algemeen geldig en voor iedereen inwisselbaar zijn, zoals bv een kadobon?

  11. Manon en Frans zegt

    Ik zou 31 mrt naar Egypte vliegen met Corendon en krijg een voucher , echter lees ik wel dat Corendon het geld , mits de klant dat wilt , terugbetaald. Die voucher is tot 21 maart 2021 geldig, ik zie niet dat ik binnen die periode nog naar buitenland ga dus wil mijn geld terug en ben nu in conclaaf met Corendon. ER staat letterlijk : JE KUNT DE LUCHTVAART MAATSCHAPPIJ (IN DIT GEVAL CORENDON) VRAGEN OM DE TERUGGAVE VAN DE REISSOM VAN EEN OPGESCHORT EN ONGEBRUIKT VLIEGTICKET.

    Dus wacht vol spanning af…

  12. Ron Hage zegt

    Mijn vraag is, en het zou kunnen dat dit forum niet de juiste plek is om deze te stellen, krijgen naast de Air France & KLM (incl. Transavia neem ik aan) ook Corendon, Easy Jet, Ryanair en ander z.g. low cost maatschappijen staatssteun als gevolg van de economische impact door het coronavirus?
    Ik heb een aantal tickets die als gevolg van het coronavirus werden geannuleerd. Van Ryanair en EasyJet heb ik vernomen dat ze de totale ticketbedragen gaan terugstorten op mijn Visa account waar deze van zijn betaald. Van Vueling (BA & Iberia team) heb ik nog geen reactie ontvangen n.a.v. hun aanbod voor een voucher en deze niet accepteer omdat ik een financiele vergoeding verwacht.
    Hoe zit dat nu, Air France-KLM bieden vouchers aan ondanks de beloofde staatssteun en maatschappijen zoals EasyJet en Ryanair kunnen de geannuleerde vluchten wel financieel vergoeden. Zitten zij financieel in een beter jasje want staatssteun ontvangen zij volgens mij niet. Is de luchtvaartwereld dan toch niet zo liberaal?

  13. ralma zegt

    Voor zover mij bekend is deze regeling in stijd met de EU Wet?
    EUR-Lex 32004R0561-nl
    Artikel 8

    Recht op terugbetaling of een andere vlucht

    1. Wanneer naar dit artikel wordt verwezen, krijgen de passagiers de keuze tussen:

    a) – volledige terugbetaling van het ticket binnen zeven dagen, overeenkomstig het bepaalde in artikel 7, lid 3, tegen de prijs waarvoor het gekocht was, voor het gedeelte of de gedeelten van de reis die niet zijn gemaakt en voor het gedeelte en de gedeelten die reeds zijn gemaakt indien verder reizen in het licht van het oorspronkelijke reisplan van de passagier geen zin meer heeft, alsmede in voorkomend geval,

    – een retourvlucht naar het eerste vertrekpunt bij de eerste gelegenheid;

    b) een andere vlucht onder vergelijkbare vervoersvoorwaarden naar hun eindbestemming bij de eerste gelegenheid; of

    c) een andere vlucht onder vergelijkbare vervoersvoorwaarden naar hun eindbestemming, op een latere datum naar keuze van de passagier, indien er plaats beschikbaar is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *