Insidelook: China Airlines A350 XWB6 min leestijd

China Airlines A350

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Het is nog maar net 2017 en alweer heeft Schiphol een primeur op luchtvaartgebied. Skyteam lid China Airlines heeft Amsterdam gekozen als eerste intercontinentale bestemming voor haar nieuwe vlaggenschip: de Airbus A350-900 XWB (Xtra WideBody). Daarnaast werd de codeshare overeenkomst met KLM uitgebreid. Dubbel reden voor feest dus. Insideflyer was aanwezig en kreeg ook een kijkje aan boord van de nieuwe Airbus.

Aankomst
Aankomst

Amsterdam-Taipei

Hoewel de Taiwanese maatschappij al 4 A350’s in ontvangst heeft genomen en er al een aantal maanden mee vliegt binnen Azië, markeert de eerste intercontinentale inzet naar Amsterdam voor China Airlines een belangrijke stap in haar verjongingsstrategie. De eerste vlucht naar Amsterdam werd in 1983 uitgevoerd en de afgelopen jaren werd met een Boeing 747 of Airbus A340 via Bangkok gevlogen. Deze toestellen raakten verouderd. De nieuwe A350’s breken met dit imago en hebben een zeer moderne cabine inrichting. Bovendien stelt het toestel de airline in staat voortaan 4 maal per week rechtstreeks naar Taipei te vliegen. Vanuit de Taiwanese hoofdstad kunnen passagiers vervolgens overstappen naar verschillende bestemmingen in heel Azië en Australië.

Deze diashow vereist JavaScript.

Codeshare

Omdat China Airlines vanuit Taipei veel (unieke) bestemmingen aanbiedt voor de Skyteam alliantie in Azië, werkt KLM er nauw mee samen. Met de komst van het nieuwe type naar Amsterdam wordt bovendien een uitgebreidere codeshare en block-space ingeluid. Reden genoeg voor zowel de CEO’s van China Airlines als KLM om present te zijn. De CEO van KLM, Pieter Elbers, -die zijn toespraak met een paar woordjes in het Chinees begon- feliciteerde zijn collega met de nieuwe aanwinst en haalde de goede samenwerking tussen de beide maatschappijen aan.

Deze diashow vereist JavaScript.

Passagiers van KLM zullen voortaan onder de KL code van Taipei door kunnen reizen naar Busan, Nagoya, Kaohsiung, Takamatzu en andere bestemmingen in Japan en Korea. Andersom kunnen China Airlines passagiers voortaan van Amsterdam door naar Parijs, Londen en Manchester.

Deze diashow vereist JavaScript.

China Airlines A350 cabine

Aan boord zijn er drie cabineklassen, met 32 stoelen in Business Class, 31 in Premium Economy en 243 in Economy. In Business Class kunnen passagiers rekenen op full-flat stoelen in een 1-2-1 opstelling met de reverse herringbone stoel. De cabine voelt heel ruim door het ontbreken van bagagebakken boven de middenrij en ziet er erg strak en chique uit. Het bed meet 198cm en de stoelbreedte is 18 inch. Voor het entertainment is er een 18 inch scherm. Verder zijn er genoeg opbergmogelijkheden, een geïntegreerde spiegel, ruime traytable om op te werken en natuurlijk stopcontact en USB-plug.

Deze diashow vereist JavaScript.

Deze diashow vereist JavaScript.

Voor Business Class passagiers is er ook een ‘Skylounge’ ingericht waar zij gedurende de vlucht snacks en drankjes kunnen halen.

China Airlines A350 business class
Skylounge

Premium Economy is in een 2-3-2 opstelling ingedeeld. De stoelen hebben een fixed shell, waardoor ze niet naar achter kantelen maar naar voren schuiven. De pitch is 39 inch en de breedte 20 inch; merkbaar ruim. Een 12.1 inch scherm voorziet het entertainment. De stoelen hebben zowel een legrest als voetsteun. Daarnaast is er handige opbergruimte, een leeslampje, USB-poort en stopcontact. Passagiers krijgen ook een amenity kit.

Deze diashow vereist JavaScript.

Deze diashow vereist JavaScript.

De stoelen in Economy Class zijn de standaard 3-3-3 indeling voor de A350. De seat pitch van 32 inch is erg goed door de slim seats. Met mijn 1,95m had ik genoeg ruimte bij mijn knieën. Of deze dunne stoelen op longhaul vluchten na uren vliegen ook nog comfortabel zijn zal moeten blijken. De breedte is 18 inch en de stoelen kantelen tot 116 graden. Ook in deze klasse hebben passagiers de beschikking over een 11 inch scherm, USB-poort en stopcontact.

Deze diashow vereist JavaScript.

Deze diashow vereist JavaScript.

Naast een ‘gewone’ stoel kunnen 12 sets stoelen ook omgevormd worden in een ‘family couch’. Hierbij wordt de onderkant van de stoelen omhoog geklapt waardoor een geheel plat oppervlakte ontstaat. Passagiers krijgen hierbij ook extra beddengoed en eventueel speciale gordels en speelgoed voor kinderen. Deze stoelen zijn tegen een meerprijs te boeken, afhankelijk van het aantal stoelen dat de passagiers al hebben.

Deze diashow vereist JavaScript.

Daarnaast zijn er ook 18 stoelen aan de bulkhead of bij de nooduitgang die enorm veel beenruimte bieden. Een aanrader op lange vluchten. Deze worden vooralsnog zonder toeslag beschikbaar gesteld op basis van wie het eerst komt…

China Airlines A350 exit row
Exit row

Passagiers in alle klassen profiteren van karakteristieke A350 features, zoals de lage cabine hoogte met vochtigere lucht, moodlighting, minder geluid en tegen betaling ook wifi.

Flightdeck
Flightdeck

Helaas was het te slecht om het opstijgen vast te leggen, maar Schiphol liet de aanwezigen wel op het platform de taxi fotograferen. Het vliegtuig was China Airlines’ allereerste en is in een speciaal livery van de Mikado Pheasant geschilderd.

Deze diashow vereist JavaScript.

Overige bestemmingen

Naast Amsterdam zet China Airlines de A350 in naar Wenen en Rome. Uiteindelijk zal dit waarschijnlijk ook worden uitgebreid naar de westkust van de VS. Dit jaar verwacht de maatschappij nog 6 toestellen in ontvangst te nemen. Hierdoor zal de gemiddelde leeftijd van de vloot dalen naar 3,6 jaar.

China Airlines is een Skyteam lid wat inhoudt dat je Flying Blue miles kunt sparen. Er zijn wel een aantal boekingsklassen uitgesloten. Ook profiteren Elite en Elite Plus leden van voordelen zoals SkyPriority. Zelf vliegt KLM ook dagelijks naar Taipei met een Boeing 777 waarmee het totaal aantal wekelijkse vluchten tussen Amsterdam en Taiwan op 11 komt.

Conclusie

De A350 is werkelijk een vlaggenschip voor China Airlines. In alle klassen biedt het een totaal vernieuwde en verbeterde cabine met voor alle passagiers veel comfort. De business class heeft een van de beste stoelen die beschikbaar zijn: de reverse herringbone. Daarnaast is de cabine mooi en ruim ontworpen en zijn er handige features om te werken of ontspannen. De premium economy biedt beduidend meer ruimte en het is fijn dat alle stoelen een legrest hebben. In economy biedt de A350 meer ruimte dan bijvoorbeeld de 787 of 777. De beenruimte is ook prima en de stoel is ergonomisch en slim ontworpen. Is een ticket voor Premium Economy of Business Class een beetje teveel van het goede, dan heb je in economy ook nog de keuze voor de family couch of een stoel bij de bulkhead of nooduitgang voor meer ruimte. Kortom: de China Airlines A350 is een uitstekende manier om naar Azië te vliegen met Skyteam!

Eerdere Insidelook artikelen:

Insidelook: eerste Singapore Airlines A350 op Schiphol

Insidelook: Aeromexico 787 Dreamliner

Insidelook: airBaltic CS300 op Schiphol

Reacties

  1. Sander zegt

    Toch kan je als platinum lid beter klm vliegen. Je hebt toch behalve op de luchthaven geen voordelen aan boord zoals comfort stoelen?

    • The Flying Dutchboy zegt

      Stoelen bij de nooduitgang zijn voor iedereen beschikbaar o.b.v. wie het eerst komt! Daarnaast is de Economy Class in de A350 standaard al veel comfortabeler dan de 787 en 777 van KLM, zeker in de breedte.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *