Indienen klacht of aanvragen compensatie bij KLM, hoe werkt dat?6 min leestijd

Indienen klacht of aanvragen compensatie bij KLM, hoe werkt dat?

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Alweer een tijd geleden vloog ik met KLM en Air France naar Kenia, meer daarover kun je hier lezen. De vliegreis ging niet helemaal zoals ik had gehoopt. Er vielen vluchten uit en ik werd gedowngraded. Ook ging er het een en ander mis met de maaltijden. Gelukkig kwam ik wel aan op de eindbestemming. Toen ik terug was van de reis door Kenia heb ik wel het een en ander geclaimd bij KLM. Ik had natuurlijk ook kunnen kiezen voor een andere partij zoals Resolver of Claimingo. Echter koos ik ervoor dit eerst maar eens zelf te verhalen op KLM en partners. In dit artikel zal ik schrijven over het claimen van een vergoeding voor een geannuleerde vlucht en een downgrade op een van de vluchten. Ook vertel ik iets over mijn ervaring met het indienen van een complimenten of klacht bij KLM.

Tevreden of ontevreden?

Ik reis best vaak met KLM en ben eigenlijk redelijk tevreden met het product dat ze aanbieden. Vanuit Amsterdam kan ik gemakkelijk naar veel mooie bestemmingen. Aan boord is het over het algemeen erg prettig vertoeven. Als je iets prettigs hebt meegemaakt dan is het natuurlijk altijd fijn dit te laten merken aan de crew. Maar KLM waardeert het ook als je dit via de website laat weten. Je kunt hier heel eenvoudig aangeven of het een klacht of compliment betreft en de rest van het formulier volgt vanzelf. Over het algemeen krijg je ook nog een bedankje terug.

Indienen klacht of aanvragen compensatie bij KLM, hoe werkt dat?
Indienen van klacht of compliment, online of telefonisch.

In een enkel geval zijn bepaalde onderdelen van de reis ook wel eens niet zo goed bevallen. Op langere vluchten kies ik altijd voor een vegetarisch menu, dit omdat het vaak niet standaard aan boord geserveerd wordt. Het is wel eens fout gegaan met het menu. Dit gebeurde ook op een korte vlucht uitgevoerd door partner Kenia Airways. Ik kon online aangeven welke maaltijd ik graag wilde, maar de praktijk wees anders uit.

Zowel voor vluchten van KLM als enkele partnermaatschappijen geboekt via KLM kun je een klacht indienen. In het verleden heb ik KLM wel eens op de hoogte gebracht via hetzelfde formulier. Uit coulance geeft KLM in sommige gevallen dan Flying Blue Award Miles om de ‘pijn’ of het ongemak te verzachten. De Miles waren natuurlijk mooi meegenomen, maar hopelijk verbetert de dienstverlening in de toekomst.

DowngradeIndienen klacht of aanvragen compensatie bij KLM, hoe werkt dat?

Tijdens de eerdergenoemde reis naar Kenia werd al vrij vlot het eerste deel van mijn reis geannuleerd. Dit betrof een vlucht van Hannover naar Parijs. Hierdoor zou ik mijn aansluiting via Amsterdam naar Nairobi missen. Deze dag vloot ik in Business Class, dat was misschien ook wel mijn redding dat ik omgeboekt werd naar een rechtstreekse vlucht naar Amsterdam met KLM. Hier vloog ik echter wel in Economy Class. Vanuit KLM begreep ik dat ik hiervoor een vergoeding aan kon vragen. Ik was al blij dat ik toch nog mijn vlucht kon vervolgen, maar vroeg de compensatie toch aan. Mij werd geadviseerd dit via eenzelfde formulier aan te vragen. Je moet bij categorie en subcategorie aangeven waar het om gaat. Zelf vulde ik hier ‘vertraging/annulering’ in. Dit deed ik omdat mijn vlucht natuurlijk in eerste instantie geannuleerd was.

Hierna geef je aan met welke maatschappij je vloog, wat je vluchtnummer, vertrekdatum en andere gegevens waren. Uiteraard heeft men ook nog wat persoonlijke gegevens nodig. Vergeet je eventuele Frequent Flyernummer niet! Onderaan het formulier kun je een bericht invullen. Hier is het belangrijk om zo duidelijk mogelijk te omschrijven wat er gebeurd is. Noteer eventuele medereizigers. Zij kunnen meegenomen worden in de claim/klacht/vergoeding. Zelf gaf ik aan dat ik wel gebeld wilde worden. Dit gebeurde ook en was erg prettig, omdat een en ander nog eens verduidelijkt kan worden voor de persoon die je claim behandeld. Voeg ook eventueel bewijsmateriaal van je vlucht toe, dit versnelt het proces van behandeling van je claim.

AnnuleringIndienen klacht of aanvragen compensatie bij KLM, hoe werkt dat?

Maar dan was er de geannuleerde vlucht van Hannover naar Parijs nog. De vlucht werd geannuleerd door Air France omdat het toestel kapot was, erg vervelend. Als dit je overkomt kun je ook hiervoor een claim indienen bij KLM. Het principe is hetzelfde als hierboven. Je gaat naar dit formulier en vult al je gegevens in. Bij uw bericht vul je in wat er precies is gebeurd en je voegt bewijsmateriaal toe. En dan is het, wachten maar! Binnen enkele werkdagen ontvang je een bericht van KLM met de conclusie of je recht hebt op een vergoeding. Heb je recht op een vergoeding? Dan zal men ook het bedrag vermelden in dat bericht.

Waarom nog meer claimen?

Er zijn bij KLM een aantal redenen waarom je kunt claimen. Een aantal heb ik hierboven al uitgewerkt, omdat ik hier zelf mee te maken heb gehad. Echter zijn er meer. Wat te denken aan:

  • Vertraging van 2 of meer uren.
  • Teruggave kosten extra opties, zoals een stoel met extra beenruimte of Economy Comfort
  • A la carte maaltijd niet geleverd.

Alle ‘teruggave en vergoedingen’ kun je op deze website van KLM teruglezen.

Vergoedingen

Afhankelijk van de kosten en duur van je vlucht kun je een vergoeding verwachten. Hoe langer je vlucht, hoe hoger je compensatie. Hoe hoger je reisklasse, hoe hoger je compensatie.

KLM biedt twee soorten vergoedingen:

  • KLM EMD Vouchers; dit is een voucher die je op de KLM website in kunt voegen voor de betaling van je vluchten, geboekt bij KLM.
  • Restitutie bedrag; je kunt er ook voor kiezen om de vergoeding uit te laten betalen. Dit is niet altijd mogelijk en is altijd minder voordelig dan een KLM EMD Voucher.
  • Meer informatie over de EMD-voucher kun je hier lezen.

Indienen klacht of aanvragen compensatie bij KLM, hoe werkt dat?

Ervaring

Natuurlijk wil je nooit vertraging, maar in mijn geval is het allemaal goed uitgevallen en was ik op dezelfde tijd aangekomen op de eindbestemming. Helaas wel met een annulering en een downgrade.

Mijn ervaring met het claim gedeelte van KLM was erg positief. Het gedeelte van de KLM website waar je kon claimen was over het algemeen duidelijk. Éénmaal begreep ik niet geheel wat ik waar moest doen. Ik heb toen contact opgenomen met de KLM klantenservice waar ze me goed te woord hebben gestaan. Ik was ook blij verrast met de vergoeding die ik uiteindelijk heb teruggekregen voor de claims die ik had ingediend. Mijn advies is dan ook: vertraagd, gedowngraded of iets anders bij KLM of een partner, geboekt onder KL nummer? Claim het bij KLM zelf, het werkt prima. Daarnaast hoef je geen kosten te betalen aan een ander bedrijf dat je claim voor je indient. Het gehele bedrag is dus voor jezelf! Het proberen waard dus.

Beeldmateriaal: KLM & MdTurck

Reacties

  1. Pytsje zegt

    “Afhankelijk van de kosten en duur van je vlucht kun je een vergoeding verwachten. Hoe langer je vlucht, hoe hoger je compensatie. Hoe hoger je reisklasse, hoe hoger je compensatie.”

    Dit hele verhaal is toch gedekt in de EU-regelgeving? Of heb je meer gekregen dan dat?

  2. Ameling zegt

    Wat ik aardig vond: ook misgelopen miles worden vergoed. Vorig jaar december ging ik naar China volgens de aparte route Warschau-AMS-Shanghai-Beijing, in business class. In Warschau bleek de vlucht naar Amsterdam fors vertraagd (er vielen wat sneeuwvlokken), zodat ik de aansluiting naar Shanghai zou missen. Bij het KLM-loket geregeld dat ik werd omgeboekt naar LOT, direct naar Beijing en ook in business class. 14 uur eerder in Beijing maar wel vier Skyteam vluchten met bijbehorende miles misgelopen.
    Ik heb na terugkeer met de klantenservice gebeld en gevraagd of er een compensatie was voor de misgelopen miles. Die werden meteen bijgeschreven. Naar het misgelopen huisje (KLM AMS-Shanghai) heb ik maar niet gevraagd, ik ben een bescheiden persoon :). Ik vraag me nu wel af of je extra miles krijgt als je door noodgedwongen omboeking extra skyteamvluchten maakt.

  3. Winny Lenderink zegt

    In september 2020 zouden we naar Boedapest vliegen met z’n 5en. De heenvlucht met KLM en terug met Easyjet, dit alles bij Vliegtickets geboekt. Echter code oranje was in september in Boedapest gaande en Easyjet gaf al aan dat wij een refund zouden krijgen omdat de vlucht niet door kon gaan omdat Boedapest “op slot” zat voor Nederlanders. Klm wil echter niet betalen. ZIj geven nu op als reden “no show”. Te bizar voor woorden. Wij hadden dus met z’n 5en naar Schiphol moeten reizen, in covid-tijden. De tussenpersoon Vliegtickets geeft aan dat zij kontakt met KLM hebben gehad, maar deze geen restitutie geeft ivm dus met “no Show”.. Kan dit zo maar !!! KLM wil geen contact met gasten die via een tussenpersoon hebben geboekt. Ook zoiets !! We lopen dus nu tegen een muur die er volgens mij NIET mag zijn. Het bedrag van deze vlucht voor 5 personen bedraagt een 600 euro. Hoe krijgen wij dit geld terug !!!!Wie kan ons helpen. Groet Winny

  4. A van den Boomgaard zegt

    Als KLM ook maar iets kan verzinnen om refunds uit te stellen, dan zullen ze dat niet laten. Ik ben boven de 70 en was mijn hele leven trots op onze KLM. Wel, dat is verleden tijd. Je moet maanden wachten op een simpele refund voor extra opties zoals beenruimte en de vriendelijkheid van het cabinepersoneel is wb vluchten in Europa ver te zoeken. Die refund is er nog niet met als excuus:…Covid! Opdoeken dat vliegbedrijfje en geen cent subsidie er naar toe.

  5. A den Hollander zegt

    Helaas, vandaag 25 mei heb ik mijn vlucht amsterdam-porto moeten wijzigen naar een andere datum. Contact opgenomen met KLM en zou doorverbonden worden met een medewerker. NOOIT MEER IETS VAN GEHOORD! Ook telefonisch is KLM onbereikbaar en dus ook niet behulpzaam.
    Zeer irritant dat KLM zo weinig klantvriendelijk is. Is voor mij een reden om – indien mogelijk – liever met andere maatschappij te vliegen. UUUUUUREN in de wacht als je probeert klantenservice te pakken te krijgen, van service is dan ook geen sprake.
    Dat het op schiphol momenteel een zooitje is zou niet moeten betekenen dat het ook bij KLM een zooitje is, maar dat is helaas wel het geval. ONBEREIKBAAR = ONUITSTAANBAAR.

    • Marco zegt

      Beste A den Hollander,

      Ook bij KLM hebben ze met personeelsproblemen te maken. Dat neemt niet weg dat het prettig zou zijn de juiste contacten te krijgen. Echter vrees ik dat het bij andere maatschappijen niet heel veel beter zal zijn. Ik zou gewoon nog eens proberen te bellen of ze een mail te sturen.
      Veel veranderingen in vluchten kun je overigens ook via de website van KLM zelf doen als je ingelogd bent met je account of boekingsnummer.

      Succes!

  6. Rolf zegt

    Hoi Marco,

    Fijn dat je dit hebtr beschreven. Daarop is de vraag hoe de afhandeling verder verliep? Was alles snel geregeld? Waren er andere problemen?

    Groetjes, Rolf

    • Marco zegt

      Dag Rolf,

      Het is inmiddels een tijdje geleden, dus hoe het exact is afgelopen weet ik niet meer. Ik heb voor verschillende vluchten compensatie gekregen. Het totale bedrag voor twee reizigers was ongeveer net zoveel als het bedrag voor 1 ticket. Tevens heb ik de misgelopen Miles en XP ontvangen. In mijn geval is het dus goed opgelost. Ik hoop dat dit antwoord voldoende voor je is.

      Groet,
      Marco

  7. Rixt Hoekstra zegt

    Vanmiddag 9 sept 2022 is plotseling mijn vlucht Klm stockholm naar Amsterdam geannuleerd. Minder dan een dag van te voren, met een smsje. Bellen met Klm lukt niet, lijnen overbezet. Website is express moeilijk gemaakt om compensatie aanvragen te voorkomen. Klm zegt zelf dat het toestel technische problemen heeft maar op de website van de luchthaven zie ik dat Klm de afgelopen drie weken consequent alle vluchten op zaterdagmiddag vanaf arlanda geanulleerd heeft. Wat mij betreft is dit frauduleus. Ik ga niet meer met klm vliegen en ik zou iedereen willen aanraden een andere maatschappij te kiezen.

  8. Ariane Dijsktra zegt

    we hebben een KLMvlucht naar Thailand geboekt op 29 Dec 2022 via lastminute.com . Op zondag 8 jan 2023 lezen we in de media dat Thailand overspoeld gaat worden met Chinezen die nu weer vrij mogen reizen en dat een dubbele vaccinatie nodig is om naar Thailand te komen. Mijn man is 67 jaar oud en in onze vakantie willen wij echt niet het risico lopen dat hij besmet zou worden. Dus wij annuleerden onze vlucht en krijgen nu 169 Euro terug als refund van de originele ticketprijs van 2139 Euros. KLM wijst naar lastminute.com en lastminute.com wijst naar KLM.
    Een volledige teruggave van de ticketprijs of een voucher over de volledige ticketprijs (wat KLM zo gul aanbiedt in het kleine filmpje op hun site) zou ik erg op prijs stellen.

    • Marco zegt

      Beste Ariane,

      Wat jammer dat jullie reis niet door kan gaan!
      En natuurlijk vervelend dat het anders is gelopen dan jullie hadden gehoopt betreft de annulering van jullie ticket.
      Kijk goed op de ticketvoorwaarden waar je recht op hebt bij annulering. Aangezien je ticket geboekt is bij lastminute.com, zul je bij hen eventuele teruggave moeten opvragen.
      Voor de volgende keer raad ik je aan om direct bij een maatschappij te boeken, en niet via een tussenpartij. Hoe dan ook, lees altijd goed de ticketvoorwaarden door voordat je annuleert. Dan weet je waar je wel of niet recht op hebt. En check bij je reisverzekering, wellicht kun je het via hen claimen en geef je aan dat vanwege gezondheid de reis niet door kan gaan.

      Succes en hopelijk loopt het voor jullie toch nog enigszins positief af.

  9. rabinder zegt

    Beste
    ik reis 2 a 3 keren per jaar mijn laste reis was in juli met klm
    ik vlieg vaak met Qatar of Lufthansa ,Emiraten enz.
    Het was een drama en kreeg een voucher als vergoeding omdat ik een voucher van klm had boek ik weer een vlucht naar Vietnam, met omboekgarantie. bijna 1500 euro. ik mag het omboeken en als het verschil is moet ik bijbetalen
    ik zie nu vlucht van Amsterdam naar Hanoi en ho chi mind retour naar Amsterdam voor 1083 euro ook uitgevoerd door KLM.prijs staat vermeld bij skyscanner.ik heb een uur met een medewerker gesproken en zij kon het prijs niet vinden en zou door sturen naar Backoffice en zou binnen 48 uur bericht ontvangen of ik bij moet betalen of niet.3 dagen later heb ik zelf gebeld en na een uur wachten kreeg ik een medewerker aan de lijn alles uitgelegd. Ik moest even wachten en na 10 min kreeg ik te horen het is verkeerd gegaan en binnen 72 uur krijg ik bericht. Als het goedkoper dan kunnen zij geen prijs vinden en als het duurder is dan kunnen ze met een vertellen wat je bij moet betalen.
    ik wacht 72 uur en daarna zal proberen via vakantieman of rechtbijstandsverzekeren proberen om mijn geld terug halen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *