Indienen klacht of aanvragen compensatie bij KLM, hoe werkt dat?

Indienen klacht of aanvragen compensatie bij KLM, hoe werkt dat?

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Alweer een tijd geleden vloog ik met KLM en Air France naar Kenia, meer daarover kun je hier lezen. De vliegreis ging niet helemaal zoals ik had gehoopt. Er vielen vluchten uit en ik werd gedowngraded. Ook ging er het een en ander mis met de maaltijden. Gelukkig kwam ik wel aan op de eindbestemming. Toen ik terug was van de reis door Kenia heb ik wel het een en ander geclaimd bij KLM. Ik had natuurlijk ook kunnen kiezen voor een andere partij zoals Resolver of Claimingo. Echter koos ik ervoor dit eerst maar eens zelf te verhalen op KLM en partners. In dit artikel zal ik schrijven over het claimen van een vergoeding voor een geannuleerde vlucht en een downgrade op een van de vluchten. Ook vertel ik iets over mijn ervaring met het indienen van een complimenten of klacht bij KLM.

Tevreden of ontevreden?

Ik reis best vaak met KLM en ben eigenlijk redelijk tevreden met het product dat ze aanbieden. Vanuit Amsterdam kan ik gemakkelijk naar veel mooie bestemmingen. Aan boord is het over het algemeen erg prettig vertoeven. Als je iets prettigs hebt meegemaakt dan is het natuurlijk altijd fijn dit te laten merken aan de crew. Maar KLM waardeert het ook als je dit via de website laat weten. Je kunt hier heel eenvoudig aangeven of het een klacht of compliment betreft en de rest van het formulier volgt vanzelf. Over het algemeen krijg je ook nog een bedankje terug.

Indienen klacht of aanvragen compensatie bij KLM, hoe werkt dat?
Indienen van klacht of compliment, online of telefonisch.

In een enkel geval zijn bepaalde onderdelen van de reis ook wel eens niet zo goed bevallen. Op langere vluchten kies ik altijd voor een vegetarisch menu, dit omdat het vaak niet standaard aan boord geserveerd wordt. Het is wel eens fout gegaan met het menu. Dit gebeurde ook op een korte vlucht uitgevoerd door partner Kenia Airways. Ik kon online aangeven welke maaltijd ik graag wilde, maar de praktijk wees anders uit.

Zowel voor vluchten van KLM als enkele partnermaatschappijen geboekt via KLM kun je een klacht indienen. In het verleden heb ik KLM wel eens op de hoogte gebracht via hetzelfde formulier. Uit coulance geeft KLM in sommige gevallen dan Flying Blue Award Miles om de ‘pijn’ of het ongemak te verzachten. De Miles waren natuurlijk mooi meegenomen, maar hopelijk verbetert de dienstverlening in de toekomst.

DowngradeIndienen klacht of aanvragen compensatie bij KLM, hoe werkt dat?

Tijdens de eerdergenoemde reis naar Kenia werd al vrij vlot het eerste deel van mijn reis geannuleerd. Dit betrof een vlucht van Hannover naar Parijs. Hierdoor zou ik mijn aansluiting via Amsterdam naar Nairobi missen. Deze dag vloot ik in Business Class, dat was misschien ook wel mijn redding dat ik omgeboekt werd naar een rechtstreekse vlucht naar Amsterdam met KLM. Hier vloog ik echter wel in Economy Class. Vanuit KLM begreep ik dat ik hiervoor een vergoeding aan kon vragen. Ik was al blij dat ik toch nog mijn vlucht kon vervolgen, maar vroeg de compensatie toch aan. Mij werd geadviseerd dit via eenzelfde formulier aan te vragen. Je moet bij categorie en subcategorie aangeven waar het om gaat. Zelf vulde ik hier ‘vertraging/annulering’ in. Dit deed ik omdat mijn vlucht natuurlijk in eerste instantie geannuleerd was.

Hierna geef je aan met welke maatschappij je vloog, wat je vluchtnummer, vertrekdatum en andere gegevens waren. Uiteraard heeft men ook nog wat persoonlijke gegevens nodig. Vergeet je eventuele Frequent Flyernummer niet! Onderaan het formulier kun je een bericht invullen. Hier is het belangrijk om zo duidelijk mogelijk te omschrijven wat er gebeurd is. Noteer eventuele medereizigers. Zij kunnen meegenomen worden in de claim/klacht/vergoeding. Zelf gaf ik aan dat ik wel gebeld wilde worden. Dit gebeurde ook en was erg prettig, omdat een en ander nog eens verduidelijkt kan worden voor de persoon die je claim behandeld. Voeg ook eventueel bewijsmateriaal van je vlucht toe, dit versnelt het proces van behandeling van je claim.

AnnuleringIndienen klacht of aanvragen compensatie bij KLM, hoe werkt dat?

Maar dan was er de geannuleerde vlucht van Hannover naar Parijs nog. De vlucht werd geannuleerd door Air France omdat het toestel kapot was, erg vervelend. Als dit je overkomt kun je ook hiervoor een claim indienen bij KLM. Het principe is hetzelfde als hierboven. Je gaat naar dit formulier en vult al je gegevens in. Bij uw bericht vul je in wat er precies is gebeurd en je voegt bewijsmateriaal toe. En dan is het, wachten maar! Binnen enkele werkdagen ontvang je een bericht van KLM met de conclusie of je recht hebt op een vergoeding. Heb je recht op een vergoeding? Dan zal men ook het bedrag vermelden in dat bericht.

Waarom nog meer claimen?

Er zijn bij KLM een aantal redenen waarom je kunt claimen. Een aantal heb ik hierboven al uitgewerkt, omdat ik hier zelf mee te maken heb gehad. Echter zijn er meer. Wat te denken aan:

  • Vertraging van 2 of meer uren.
  • Teruggave kosten extra opties, zoals een stoel met extra beenruimte of Economy Comfort
  • A la carte maaltijd niet geleverd.

Alle ‘teruggave en vergoedingen’ kun je op deze website van KLM teruglezen.

Vergoedingen

Afhankelijk van de kosten en duur van je vlucht kun je een vergoeding verwachten. Hoe langer je vlucht, hoe hoger je compensatie. Hoe hoger je reisklasse, hoe hoger je compensatie.

KLM biedt twee soorten vergoedingen:

  • KLM EMD Vouchers; dit is een voucher die je op de KLM website in kunt voegen voor de betaling van je vluchten, geboekt bij KLM.
  • Restitutie bedrag; je kunt er ook voor kiezen om de vergoeding uit te laten betalen. Dit is niet altijd mogelijk en is altijd minder voordelig dan een KLM EMD Voucher.
  • Meer informatie over de EMD-voucher kun je hier lezen.

Indienen klacht of aanvragen compensatie bij KLM, hoe werkt dat?

Ervaring

Natuurlijk wil je nooit vertraging, maar in mijn geval is het allemaal goed uitgevallen en was ik op dezelfde tijd aangekomen op de eindbestemming. Helaas wel met een annulering en een downgrade.

Mijn ervaring met het claim gedeelte van KLM was erg positief. Het gedeelte van de KLM website waar je kon claimen was over het algemeen duidelijk. Éénmaal begreep ik niet geheel wat ik waar moest doen. Ik heb toen contact opgenomen met de KLM klantenservice waar ze me goed te woord hebben gestaan. Ik was ook blij verrast met de vergoeding die ik uiteindelijk heb teruggekregen voor de claims die ik had ingediend. Mijn advies is dan ook: vertraagd, gedowngraded of iets anders bij KLM of een partner, geboekt onder KL nummer? Claim het bij KLM zelf, het werkt prima. Daarnaast hoef je geen kosten te betalen aan een ander bedrijf dat je claim voor je indient. Het gehele bedrag is dus voor jezelf! Het proberen waard dus.

Beeldmateriaal: KLM & MdTurck

Reacties

  1. Pytsje zegt

    “Afhankelijk van de kosten en duur van je vlucht kun je een vergoeding verwachten. Hoe langer je vlucht, hoe hoger je compensatie. Hoe hoger je reisklasse, hoe hoger je compensatie.”

    Dit hele verhaal is toch gedekt in de EU-regelgeving? Of heb je meer gekregen dan dat?

  2. Ameling zegt

    Wat ik aardig vond: ook misgelopen miles worden vergoed. Vorig jaar december ging ik naar China volgens de aparte route Warschau-AMS-Shanghai-Beijing, in business class. In Warschau bleek de vlucht naar Amsterdam fors vertraagd (er vielen wat sneeuwvlokken), zodat ik de aansluiting naar Shanghai zou missen. Bij het KLM-loket geregeld dat ik werd omgeboekt naar LOT, direct naar Beijing en ook in business class. 14 uur eerder in Beijing maar wel vier Skyteam vluchten met bijbehorende miles misgelopen.
    Ik heb na terugkeer met de klantenservice gebeld en gevraagd of er een compensatie was voor de misgelopen miles. Die werden meteen bijgeschreven. Naar het misgelopen huisje (KLM AMS-Shanghai) heb ik maar niet gevraagd, ik ben een bescheiden persoon :). Ik vraag me nu wel af of je extra miles krijgt als je door noodgedwongen omboeking extra skyteamvluchten maakt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *