Claimingo – Zo dien je gemakkelijk een claim in voor je vertraagde / gecancelde vlucht

Claimingo - Een makkelijke manier om je vertraagde / gecancelde vlucht te claimen

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Als je veelvuldig op het vliegtuig stapt (en met de tips en tricks die we je bij proberen te brengen via InsideFlyer, zou je vaker en met meer comfort moeten vliegen dan je normaliter misschien zou doen!), dan gaan er op een gegeven moment nou eenmaal die ongewenste woorden op het vertrekbord verschijnen: Cancelled of Delayed.

Maar wat je misschien niet weet is dat je in een aantal gevallen recht hebt op compensatie, en dus een claim in kan dienen. Wanneer de vertraging langer is dan 3 uur, wanneer je vlucht is geannuleerd of overboekt is, is er goede kans dat je recht hebt op compensatie.

Om in de InsideFlyer spirit te blijven en om onze lezers het reisleven zo aangenaam mogelijk te maken, werken we samen met Claimingo. Zij bieden een stressvrije service waarmee ze je helpen de compensatie te krijgen die je verdient, op een heldere en makkelijke manier. Dit artikel gaat je helpen wegwijs te maken in het proces!

Check hier jouw recht op compensatie:

De grondbeginselen – Wat is EU261/2004?

In 2004 zijn er in de Europese Verordening Nr. 261/2004 regels vastgelegd voor compensatie voor luchtreizigers. Dit betreft alle vluchten die vertrekken van een EU luchthaven, OF die arriveren op een EU luchthaven en uitgevoerd worden door een EU maatschappij.

Je hebt recht op compensatie, tenzij de luchtvaartmaatschappij kan aantonen dat er sprake was van “Buitengewone Omstandigheden”, zoals extreme weersomstandigheden of politieke onrust. Hoe langer de gevlogen afstand, hoe groter het bedrag waar je recht op hebt! Dit kan oplopen tot €600,- per persoon.

Hoeveel je voor het ticket betaald hebt, of wie het betaald heeft, is irrelevant!

Dus zelfs bij een Ryanair koopje van €20,- voor een business trip heb je recht op compensatie.

Zoals bij alle wetten wordt het lastig zodra je precies gaat kijken naar wanneer je recht hebt op wat. Over het algemeen geldt:

Flight Distance  Delay Threshold Compensation amount
<1500km 3hrs €250
Within the EU>1500km 3hrs €400
Outside the EU>1500km but <3500km 3hrs €400
Outside the EU>3500km 3-4hrs €300
Outside the EU>3500km 4hrs €600

Maar dit zijn slechts de algemene bepalingen rond afstand en tijd. Hier kun je meer informatie over deze passagiersrechten vinden.

Ik ben geen advocaat en heb weinig tijd.

Weet je niet zeker waar je recht op hebt of hoe je een claim in moet dienen? Ik ook niet. Het is nogal gecompliceerd om precies uit te zoeken welk gedeelte van de wetgeving op jou van toepassing is, vooral omdat al je focus tijdens die onfortuinlijke vlucht vooral lag op hoe je dan wel zo snel mogelijk op je plaats van bestemming zou moeten komen.

De luchtvaartmaatschappijen staan er ook bekend om niet erg toeschietelijk te zijn met het uitbetalen van dit soort compensaties. Je kunt je voorstellen dat ze er ook niet echt op staan te wachten €600,- per persoon uit te betalen voor een volledige A380 die 5 uur vertraging had, aangezien die kosten oplopen tot in de honderdduizenden euro’s. Maar dat is hun probleem, niet het jouwe! Wat dit wel betekent is dat het een heleboel e-mails, telefoontjes, en mogelijk zelfs een rechtszaak nodig is om hen zover te krijgen uit te betalen. Oftewel: heel veel tijd en moeite van jouw kant om de compensatie te claimen,

En dat is waar Claimingo je een handje kan helpen. Zij beantwoorden al je vragen en claimen de compensatie in jouw naam. Wanneer je niet wilt wachten op een langdurig proces, kun je ook kiezen voor de Claim&Go service en krijg je een vastgesteld bedrag binnen enkele dagen!

Claimingo: het proces

Het proces kan eigenlijk niet veel simpeler. Op Claimingo’s homepage vul je je vluchtnummer in en geplande datum van vertrek:

Claimingo - Een makkelijke manier om je vertraagde / gecancelde vlucht te claimen
Vul simpelweg je vluchtnummer en vertrekdatum in

Claimingo doet dan een snelle check om te controleren of je in aanmerking kunt komen voor compensatie. Wanneer dat het geval is, krijg je de volgende pagina te zien:

Claimingo - Een makkelijke manier om je vertraagde / gecancelde vlucht te claimen

Vul je persoonlijke gegevens in en that’s it: je claim wordt in behandeling genomen. Je krijgt dan het volgende scherm, waarbij je ook een link krijgt om andere mensen te tippen voor de vertraagde vlucht, en zo nog eens €20,- kunt verdienen:

Claimingo - Een makkelijke manier om je vertraagde / gecancelde vlucht te claimen

Claimingo gaat nu in meer detail voor je checken of je claim terecht is, en contacteert je eventueel voor meerdere details en de nodige documenten. Deze kun je gewoon uploaden in hun beveiligde online portal: geen gedoe met dingen opsturen via de post dus!

Na het indienen van mijn “claim” (dit betrof een vlucht van Vueling waar ik maar 1,5 uur vertraging had en dus niet in aanmerking kom voor een vergoeding, maar we doen nou eenmaal ons best een zo volledig mogelijk onderzoek te doen voor onze lezers), werd ik al binnen een uur gebeld met het nieuws dat mijn claim helaas niet in aanmerking kwam. Goed geregeld dus.

Claimingo Services: Claim&Go of No Cure, No Pay.

Claimingo heeft 2 verschillende soorten diensten / services: Claim&Go en No Cure, No Pay.

Claimingo - Een makkelijke manier om je vertraagde / gecancelde vlucht te claimen
Welk bedrag kun je verwachten?

No Cure, No Pay

Bij No Cure, No Pay neemt Claimingo de lasten van het juridische proces volledig over. Jij hoeft dus niet te procederen tegen de luchtvaartmaatschappij, dit doen zij voor je. Dit kan helaas wel 6 tot 8 maanden duren, omdat de luchtvaartmaatschappij niet in alle gevallen direct de vergoeding uitbetaalt. Daarbij loopt je het risico dat de luchtvaartmaatschappij jouw claim niet honoreert (omdat er bijvoorbeeld sprake is van een ‘buitengewone omstandigheid’) en jij dus geen vergoeding ontvangt. Gelukkig ben jij in dat geval Claimingo ook niks verschuldigd. Bij succes houdt Claimingo 24% in van het uitbetaalde bedrag. De rest is voor jou.

Claim&Go

Naast de standaard No Cure, No Pay service biedt Claimingo als enige in Nederland Claim&GO aan. Met deze service ontvang je hoe dan ook binnen een week de vergoeding op je rekening. Dit vastgestelde bedrag ligt lager dan bij No Cure, No Pay, maar zelfs wanneer de luchtvaartmaatschappij na 6 tot 8 maanden jouw claim niet honoreert, mag jij de vergoeding houden. Claimingo neemt alle risico’s en lasten over, waardoor jij je nergens zorgen om hoeft te maken.

Ook voor annulering, ‘involuntary denied boarding’ en in het geval van een overboekte vlucht kun je kiezen voor zowel No Cure, No Pay als Claim&GO.

Conclusie

Je hoeft niet ver te kijken op online forums om ellenlange pagina’s over pijnlijke EU261 claims te vinden. Luchtvaartmaatschappijen hebben hele teams om dit soort claims aan te pakken en het lijkt erop dat ze ieder trucje uit de doos halen om niet te hoeven betalen. Zo ontmoedigen ze je om een claim in te dienen en kost dit proces je normaal ontzettend veel tijd en moeite. In sommige gevallen betalen ze wel vlot de compensatie uit, maar hier kun je niet altijd op rekenen.

Voor de frequente reiziger die per jaar meerdere vertragingen oploopt, is het aanvechten van maatschappijen over meerdere claims en vluchten een hele dagtaak – Claimingo haalt deze zorgen voor je weg, vooral met hun Claim & Go service. Met name voor short-haul zaken kan dit enorm waardevol zijn – ik zou die €100,- nemen en de hele boel lekker vergeten.

Persoonlijk heb ik tot nu toe heel veel geluk gehad en heb ik niet echt significante vertraging gehad (**klopt op alles wat hout is) – maar mocht het onverhoopt toch gebeuren, ga ik zeker gebruik maken van de Claimingo diensten. Alles behalve het aangaan van een ellenlange rechtszaak en strijd met een maatschappij nadat je al de ellende van een vertraging hebt doorstaan!

Heb jij vaak een vertraagde vlucht of annulering gehad? Wat zijn jouw ervaring met het indienen van claims? We horen graag jouw verhalen en tips voor andere reizigers, of beantwoorden je vragen: plaats dus gerust een comment.

Meer op InsideFlyer over passagiersrechten vind je hier.

Dit artikel werd geschreven door Richard Tompson van InsideFlyer.co.uk.

Reacties

  1. Bedeve zegt

    OK , InsideFlyer moet ergens uit betaald worden.
    Voor elke dienstverlening zijn er klanten.
    Reisbureaus voor als je zelf geen tickets,hotel,huurauto ’s wilt boeken.
    Ga je naar de USA en zie je op tegen het aanvragen van je ESTA .
    Ook daar kun je hulp inroepen.
    En hier dus enthousiasme over de claim ondersteuning .
    Mooi !
    Maar tegelijkertijd is het indienen van je eigen claim bij een luchtvaartmij geen hogere wiskunde of raketkennis.
    Ik vind dat bovenstaande teveel het beeld geeft dat zo ‘ n claim een complex verhaal is.
    Is niet nodig.
    Ook zonder die overdrevenheid is er voor deze dienstverlening klandizie

    • Amy zegt

      Jammer dat je het overdreven vindt, maar dit is nou eenmaal geschreven zoals de blogger het vindt. Zoals je weet zijn we een blogger community en als de blogger het een lastig proces vindt dan zal deze dat als dusdanig omschrijven, want het is vanuit eigen ervaring geschreven zoals alles op de website. Je kunt onderin ook lezen dat hij nog niet eerder een claim heeft in hoeven dienen maar dat als het aan hem ligt ie voor de makkelijkste weg kiest. Als het voor jou zonder hulp wel al makkelijk is, is dat heel fijn, en kun je zeggen dat het overdreven is, of je kunt denken “oh ik vind dat in tegenstelling tot deze schrijver helemaal niet zo’n moeilijk verhaal” – maar daar houd het eigenlijk verder een beetje op want we hebben hier geen invloed op en dat willen we zo houden ook. Verder zijn er voldoende mensen die het wel heel lastig hebben gehad /vinden om claims indienen, en die zijn hier erg blij mee en daar doen we dit soort dingen ook voor, dit is natuurlijk niet voor mensen die het liever zelf doen en dat goed kunnen, dat is het hele punt van het artikel. Goed om te horen dat het bij jou wel spoedig verloopt! Er gaan nog een hele hoop “beginnershandleidingen” en andere tools die handig zijn voor reizigers komen dus bereid je maar voor;) Je bent niet verplicht ze te gebruiken!

  2. Alexander van Straten zegt

    Ik heb een paar keer vertraging geclaimd bij KLM via een handig invulformulier op hun eigen website. Telkens kreeg ik een voucher binnen een dag! Je kunt voor het geldbedrag kiezen waar je recht op hebt, maar kies je voor een voucher, dan krijg je per claim EUR 100 meer. De voucher kun je dan wel alleen inwisselen voor vluchten of upgrades bij KLM, maar ik vlieg toch zeer regelmatig. Ik zou dus in het geval van KLM zeker niet dit soort bedrijven aanraden! Wellicht dat het bij bv TUI heel anders is, maar daar vlieg ik sowieso niet mee.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *