Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Garuda Indonesia verruilt haar non-stop vlucht van Schiphol naar Jakarta vanaf 1 oktober aanstaande voor een directe verbinding met Bali Denpasar. Deze vlucht zal wel een technische stop maken in Medan, Sumatra. Ook het vliegtuigtype wordt gewijzigd van een Boeing 777-300ER naar een Airbus A330-200. Dit zorgt ook voor de noodzaak voor de technische stop. Desondanks wordt de reistijd van Amsterdam naar Bali een uur korter. Hiermee kopieert Garuda in feite de opzet vanuit London Heathrow.
Doorverbinding
Reizigers naar Jakarta kunnen in Medan uitstappen en een aansluitende vlucht nemen. Ook naar Singapore en Kuala Lumpur zijn er transfer mogelijk. Passagiers naar Bali kunnen in Medan blijven zitten en komen op Denpasar nog steeds in de internationale terminal aan waar zij de immigratie passeren. Op Bali zijn er aansluitende vluchten zowel binnen Indonesië en internationaal naar onder andere Lombok, Makassar, Komodo/Flores, Perth, Sydney, Melbourne, Tokyo en Seoul.
Het vluchtschema is als volgt:
Vluchtnr. |
Vertrek | Tijdstip | Aankomst | Tijdstip |
Toestel * |
GA89 |
Amsterdam (AMS) | 12:05 | Medan (KNO) | 06:25(+1) |
Airbus A330-200 |
GA89 |
Medan (KNO) | 07:05 | Bali (DPS) | 11:05 |
Airbus A330-200 |
|
|
||||
GA88 |
Bali (DPS) | 20:15 | Medan (KNO) | 23:00 |
Airbus A330-200 |
GA88 |
Medan (KNO) | 23:55 | Amsterdam (AMS) | 07:50(+1) |
Airbus A330-200 |
Op sommige dagen wordt ook een 777-300ER ingezet.
Dewa Kadek Rai, Regional CEO Europe Region:
Met deze aanpassing zijn wij overtuigd dat we nu nog beter aansluiten op de vraag vanuit Nederland en Europa.
Rick Wouters, Sales Manager Europe:
Garuda Indonesia is continue bezig haar netwerk te optimaliseren, zowel binnenlands als internationaal. Want naast dat wij nu een directe vlucht naar Bali aanbieden, zijn wij nu ook de enige luchtvaartmaatschappij met een non-stop vlucht van en naar Medan, Sumatra.
Conclusie
Garuda komt erg laat met deze aankondiging. De route naar Londen stond ook bekend om de frequente routewijzigingen maar Amsterdam was altijd stabiel. Naar eigen zeggen bedient Garuda nu het opkomende toerisme in Sumatra en wordt er ‘ingespeeld op de grotere vraag naar het premium product tussen Nederland en Indonesië.’ De A330-200 heeft inderdaad Executive Class stoelen meer dan de twee-klasse 777-300ER (36 vs 26). Dit komt echter wel door de 2-2-2 opstelling versus de 1-2-1 opstelling in de 777. In de Business Class gaat het product dus achteruit, al blijft het een full-flat stoel. De Economy Class capaciteit krijgt ook een harde klap met meer dan een halvering in aantal stoelen; 186 in de A330 versus 367 in de 777. Garuda lijkt haar triple-sevens, die juist voor de longhaul vluchten efficiënt zijn, niet voldoende te kunnen vullen voor vluchten naar Europa. De SkyTeam maatschappij valt dan terug op een kleinere kist maar moet hierdoor ook een technische stop maken. Voor reizigers naar Bali is het, afgezien van het mindere boordproduct, qua reistijd wel een verbetering maar de vraag is of de maatschappij nu nog aantrekkelijk blijft voor de meeste internationale aansluitingen als daar twee stops voor nodig zijn. Hopelijk krijgt de vlucht vanaf Amsterdam snel de upgrade naar de A330neo die de maatschappij heeft besteld.
Geef een reactie