Review: Garuda Indonesia Economy Class Amsterdam – Jakarta6 min leestijd

Garuda Indonesia Economy Class Amsterdam - Jakarta

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Voor een reis naar Bali zijn er vele keuzes uit luchtvaartmaatschappijen, waaronder Garuda Indonesia via Jakarta. De nationale airline van Indonesië is een 5-sterren maatschappij volgens Skytrax en ook is de cabin crew en Economy Class meermaals uitgeroepen tot ‘World’s Best’. Het was al even geleden dat ik met Garuda had gevlogen; op de toenmalige fifth freedom route naar London Gatwick. Ik was dus erg benieuwd hoe de huidige ervaring bij Garuda is.

Pre-flight

Stoelreservering bij Garuda is niet voor alle tickets gratis. Reizigers met tariefklassen Y/B/M/K/N/G kunnen kostenloos een stoel uitkiezen. Passagiers met een lager type betalen 40 tot 60 USD voor de vlucht naar Jakarta. Skyteam Elite Plus kunnen altijd gratis een stoel reserveren, inclusief exit row.

Online check-in is vanaf 24 uur voor de vlucht mogelijk. Uiteraard is het dan wel mogelijk een standaard stoel te kiezen. Aangezien het geen hoogseizoen was, verwachtte ik dat de vlucht niet vol was. Zeker omdat een high-density 777 wordt ingezet. Daarom koos ik voor een stoel achterin het vliegtuig in de hoop dat ik een rij voor mezelf kon krijgen.

Garuda vertrekt vanuit Vertrek 3 op Schiphol, balierij 30. Zoals verwacht waren er geen rijen en ik was zo aan de beurt aan de Skypriority balie. Ook in Economy Class mag je 30kg bagage meenemen. De bagage werd doorgelabeld naar Bali en ik ontving de boardingpassen voor beide vluchten. Ik vroeg of de vlucht vol was en of er kans was op een rij voor mezelf. De agent bevestigde dat er plek zat was, en wijzigde de stoel naar een rij van 3 bij het raam. Security en de paspoortcontrole gingen vervolgens ook vlot. Zonder loungetoegang ging ik gelijk naar de gate. Daar stond de triple seven al klaar. De vertrektijd is nu nog 15:30u, maar in het zomerschema zal er rond het middaguur worden vertrokken.

Garuda Indonesia Economy Class Amsterdam - Jakarta

Het boarden liep geordend met SkyPriority eerst, en daarna per rij. Ik besloot als een van de laatste aan boord te gaan, en checkte via de Expertflyer app constant de seatmap om te kijken of de stoelen naast mij nog vrij bleven.

Garuda Indonesia Economy Class

Eenmaal aan boord begaf ik me naar rij 52 aan de rechterkant. Het voorste deel van de cabine zat vrij vol, maar het achterste deel niet. Zoals gehoopt kreeg ik (en ook veel andere passagiers) een rij van drie per persoon. Garuda heeft in Economy Class nog een comfortabele 3-3-3 indeling, terwijl veel andere airlines 10 stoelen per rij hebben. Dit is zeker merkbaar in de breedte en ik vlieg ook geen longhaul vluchten meer in de ‘ten-abreast’.

Garuda Indonesia Economy Class Amsterdam - Jakarta
Garuda Economy Class cabine (foto genomen op de terugweg)
Garuda Indonesia Economy Class Amsterdam - Jakarta
Garuda Economy Class cabine (foto genomen op de terugweg)

De stoelen hebben verder 32 inch aan pitch; een inch meer dan de industriestandaard. De stoel zelf is dus vrij ruim en comfortabel vergeleken met de industriestandaard. Ik ben echter geen fan van de metalen voetsteun. Deze zit erg in de weg en je stoot er makkelijk tegenaan. Een kussen en fijne deken lagen al klaar, net als een standaard headset.

Garuda Indonesia Economy Class Amsterdam - Jakarta
Prima beenruimte
Garuda Indonesia Economy Class Amsterdam - Jakarta
Maar de voetsteun is erg onhandig

Nadat de deuren gesloten waren kwamen de purser en captain op de PA voor een welkomstwoord. Inmiddels begon ook de service. Nog op de grond! De crew kwam langs met een flesje water en doekje. Op zich natuurlijk niet bijzonders, maar een pre-departure drink in Economy Class is wel vrij uniek! Ook werd een simpele amenity kit uitgedeeld met sokken en een slaapmasker.

Na take-off vanaf de Kaagbaan zette het vliegtuig koers voor Jakarta. Het touchscreen entertainmentscherm van 9 inches is aan de kleine kant en biedt een voldoende resolutie. Het systeem biedt een paar dozijn aan films, TV-series, muziek en games. De selectie voor twee maanden is op de website te raadplegen. Daarnaast is er ook live-TV. De afstandsbediening zit in de armleuning, waar ik geen fan van ben. Onder de stoel zitten een USB-poort en stopcontact op je apparaten op te laden.

Garuda biedt ook in-flight wifi aan via T-Mobile, gebaseerd op  tijdsduur. 24 uur kost USD 21,95.

Garuda Indonesia Economy Class Amsterdam - Jakarta

Inmiddels startte de service met een drankronde en mixed nuts. Het viel op hoeveel cabin crew er aan het werk was. Ik heb ze niet allemaal kunnen tellen, maar het was duidelijk meer dan gebruikelijk bij andere airlines. De service was dan ook erg goed en de cabine crew is erg vriendelijk en attent.

Garuda Indonesia Economy Class Amsterdam - Jakarta
Drankje en erg verslavende nootjes

Bij de maaltijdservice was er de keuze uit Indonesische kip met rijst of rundvlees met aardappelen. Helaas lijken de menu’s wegbezuinigd. Verder zat er een wortelsalade, kaas en crackers, en cake bij. Ook werd er nog een broodje bij geserveerd. De maaltijd smaakte prima, maar de portie was niet bijster genereus.

Na de maaltijdservice werd het buiten al donker, en ook in de cabine werden de lichten gedimd. Met een rij bij het raam kon ik prettig tegen de wand aan leunen en wat series kijken op mijn laptop.

Tijdens de vlucht konden passagiers in de galley terecht voor verschillende snacks en flesjes water. De crew kwam regelmatig door de cabine met trays drinken. Lege verpakkingen bleven niet lang liggen. De crew had haviksogen elke keer dat ze door de cabine liepen. Het viel op dat de toiletten bijzonder schoon werden gehouden tijdens de vlucht. In de lavatories waren ook tandenborstels beschikbaar.

Handig!

Ongeveer halverwege de vlucht startte de tweede service. Ik vond het wel vreemd dat hiervoor alle lichten aan gingen. De service bestond uit een cakeje en keuze uit een snack basket met onder andere popcorn, chips en nootjes, en een flesje water.

Garuda Indonesia Economy Class Amsterdam - Jakarta
Midflight snack service

Hierna probeerde ik nog wat uurtjes slaap te pakken. Met een geïmproviseerd flatbed en drie dekens en kussens lukte dat aardig.

Eenmaal wakker was het zo’n drie uur voor landing en 2,5 uur voor aankomst werd ontbijt geserveerd. Hierbij was er een keuze uit kip met rijst en fritatta. Beide werden geserveerd met een bakje fruit en yoghurt.

Nadat de daling werd ingezet naar Jakarta maakte de crew de cabine gereed voor aankomst. Na een zachte landing en een lange taxi dockte het vliegtuig aan de nieuwe terminal en begon de transfer naar Bali.

Garuda Indonesia Economy Class Amsterdam - Jakarta
Aankomst in Jakarta

Overzicht

Voordelen

Attente cabin crew
Uitgebreide service
Ruime stoelen

Nadelen

IFE niet heel erg uitgebreid qua series
Maaltijden kunnen beter

REISKLASSE

STOEL

ETEN EN DRINKEN

CREW

VALUE

Algemene Waardering

Conclusie

Een uitstekende vlucht met Garuda Indonesia. Hierbij moet ik natuurlijk wel zeggen dat dit in een grote mate komt door de lege vlucht, en de rij voor mezelf. Toch is ook de standaard Economy Class stoel comfortabel, met prima beenruimte en vooral genoeg wijdte. Ik ben alleen geen fan van de voetensteun.
Het IFE is niet al te uitgebreid, dus als je kieskeurig bent neem je het best je eigen entertainment mee. Ik heb de wifi zelf niet geprobeerd, maar de prijs voor een volledige vlucht is erg redelijk. Het is geen probleem om je apparaten opgeladen te houden met de stopcontacten en USB-ports. De catering was in orde, maar niks bijzonders.
De highlight bij Garuda Indonesia is de crew. Deze is echt erg hartelijk en servicegericht. Daarnaast zijn het de kleine touches van Garuda zoals de amenity kit en pre-departure water die de maatschappij onderscheiden van andere airlines.

6 min leestijd">
3.6

Reacties

  1. Fred zegt

    mooie review, ik heb een vraag over de paspoort controle. een visa is niet meer nodig. maar kom je op Jakarta het land binnen wordt daar dan ook de paspoort controle gedaan zodat je dan de tweede vlucht naar bali een binnenlandse vlucht is. en dan bij aankomst op bali gewoon snel naar buiten kan lopen. normaal vlieg ik altijd met cathay pacific dan kom je op bali het land binnen en vorig jaar heb ik 3 uur in de rij gestaan voor de paspoort controle wat een belachelijke lange tijd is na een reis van 22 uur. nu heb ik voor volgend jaar voor het eerst Garuda geboekt met de hoop dat alles wat vlotter verlooppt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *