Review: Garuda Indonesia Airbus A330 Jakarta – Denpasar Bali3 min leestijd

Garuda A330

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Jakarta – Denpasar Bali is een populaire route. Naast Garuda en low-cost dochter Citilink zijn er nog veel andere prijsvechters actief op de route. Garuda zet alles tussen een Boeing 737 en 777 in, en mijn vlucht werd uitgevoerd door een Airbus A330-200.

Upgrade

Garuda biedt de mogelijkheid om te bieden op een upgrade. Aangezien ik een full fare tarief had en graag de Executive Class wilde proberen, ook al was het op een korte vlucht, besloot ik het minimum van €45 te bieden. Helaas werd dit niet geaccepteerd.

Garuda Indonesia A330 Economy Class
Je kunt bieden op een upgrade

In de lounge vroeg ik nogmaals of een upgrade mogelijk was, maar dit kon alleen geregeld worden bij het ticket office voor de security.

Garuda A330 Economy

Het boarden verliep snel en ik had een stoel aan het gangpad in de 2-4-2 opstelling in Economy. De stoelen leken minder beenruimte te hebben dan op de Boeing 777. Bovendien hebben de stoelen aan het raam last van een grote IFE-box. De vlucht was verre van vol – en in Business Class bijna leeg. De deuren waren daarom ruim voor schematijd gesloten, maar het taxiën duurde wel erg lang. Voor vertrek werden weer doekjes uitgedeeld.

Garuda Indonesia A330 Economy Class
Bij de gate naast ons stond de 737 in retro livery
Garuda Indonesia A330 Economy Class
De beenruimte voelde iets minder
Garuda Indonesia A330 Economy Class
Houd bij het raam rekening met de IFE-box

Na opstijgen verkende ik het IFE-systeem. Het scherm en de interface waren duidelijk verouderd, maar de selectie was gelijk aan die in de Boeing 777.

Garuda Indonesia A330 Economy Class
De IFE interface is niets veranderd sinds mijn laatste vlucht op de A330 in 2011

Inmiddels sloeg de vermoeidheid toe en ik reclinede de stoel voor wat slaap. Desondanks werd ik gewekt door de crew voor de maaltijdservice. Zelfs op een korte binnenlandse vlucht werd er een volledige maaltijd aangeboden met twee keuzes. Ik was niet in de stemming voor nog meer eten, en sloeg over.

De rest van de vlucht was zo voorbij, en door een donkere, onstuimige lucht werd de landing ingezet naar Bali. Na even wachten op de bagage stond ik in de aankomsthal van de domestic terminal. Hier zal je ongetwijfeld benaderd worden voor allerhande transport. Als je niet wil onderhandelen, kun je ook naar de Ground Transportation balie voor een taxi met meter. Alle prijzen op de luchthaven zijn erg geïnflateerd. Een sim kaart – erg handig overigens – is pas vanaf €15 te krijgen. Wacht je tot buiten de luchthaven dan kan je vanaf €5 een aantal GB data krijgen.

Conclusie

Een prima binnenlandse vlucht met Garuda. De service was uitgebreid met zelfs een keuze uit twee warme maaltijden. Ik was wel verbaasd dat de crew passagiers wekt voor de maaltijd. Het vliegtuig zat voornamelijk vol met overstappende passagiers uit Amsterdam, die na de vlucht juist wilde slapen. Het IFE systeem is wel verouderd, maar met deze vluchtlengte was dat geen heel groot probleem. Afhankelijk van de overstaptijd kun je ook kiezen voor een 737-800 of zelfs 777-300ER tussen Jakarta en Denpasar.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *