Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Air Italy heeft recentelijk de winstcijfers van 2018 bekendgemaakt en deze zien er helaas niet goed uit. De Italiaanse airline geeft aan vorig jaar € 283,76 miljoen aan inkomsten te hebben binnengehaald. Dat is € 164,18 miljoen minder dan in 2017. Air Italy stond eerder bekend onder de naam Meridiana, maar doordat Qatar Airways sinds maart 2018 49% van de airline in handen heeft, werd de naam gewijzigd. Ook kwam er een nieuw on board product en een nieuw business plan.
Air Italy kondigde vorig jaar grote plannen aan. Zo zou er worden gevlogen naar o.a. New Delhi, Mumbai, Bangkok en Chicago, maar daar kwam helaas niks van in huis. Akbar Al Baker, de CEO van Qatar Airways, wil van Air Italy de nationale maatschappij van Italië maken. Meridiana opereerde namelijk, net als low cost maatschappijen, van meerdere luchthavens, terwijl de maatschappij nu één belangrijke hub heeft op Milaan. Ook zou de airline hun vloot flink uitbreiden naar in totaal 50 toestellen in een paar jaar tijd, inclusief het leasen van een aantal 787 Dreamliners van Qatar Airways.
De vloot is dan ook het enige wat in de cijfers is gestegen, want dit aantal ging omhoog naar 15 tegenover 14 in 2017. Dit is inclusief de Boeing 737 MAX toestellen die op dit moment aan de grond staan. Verder daalde het aantal passagiers van 2,4 miljoen in 2017 naar 1,9 miljoen in 2018. Ook daalde het aantal charter vluchten.
Wat er mis ging
Het management van Air Italy geeft aan dat de verliezen komen door een aantal investeringen die nodig waren om de historische problemen van Meridiana op te lossen. Zo werd er flink geïnvesteerd in een nieuwe vloot. Maar ook zijn er slechte beslissingen gemaakt wat betreft bestemmingen. Vluchten naar o.a. Thailand en India bleken toch niet zo interessant te zijn als gedacht. Verder is de hub van Napels en Palermo verplaats naar Milaan Malpensa en dit had enige tijd nodig. Tenslotte heeft Air Italy ook te maken gehad met het aan de grond houden van de Boeing 737 MAX toestellen. Een woordvoerder geeft aan, ondanks dit negatieve nieuws, toch verwacht te groeien in de toekomst.
Bron: Onemileatatime.com
Geef een reactie