Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Een verslag van een korte trip naar Chicago en Los Angeles. Voor een ontmoeting met een andere “Travel Hacking” liefhebber, werd het tijd een reis naar Los Angeles in te plannen. Natuurlijk ligt Los Angeles niet om de hoek, dus ik bouwde er een leuk reisje omheen.
Dit verslag bestaat uit de volgende onderdelen:
- Trip Intro: een kort bezoek aan Chicago en Los Angeles (dit artikel);
- Lufthansa Business Lounge Düsseldorf (Review);
- SAS Plus CRJ-900 Düsseldorf – Oslo (Review);
- SAS Plus A320 Neo Oslo – Stockholm (Mini-Review);
- British Airways Club Europe Boeing 767 Stockholm – London (Review);
- Renaissance London Heathrow (Review);
- BA Galleries First Lounge London Heathrow Terminal 5 (Review);
- British Airways Club World Boeing 747 London – Chicaco (Review);
- Palmer House by Hilton Chicago (review);
- AA Flagship Lounge Chicago O’Hare (review);
- American Airlines A321 Economy Chicago – Los Angeles (review);
- Hilton Los Angeles Airport (review);
- Hotel Maya, a Doubletree Hotel Long Beach (review);
- AA Flagship Lounge Los Angeles Airport (review);
- American Airlines 787-9 Premium Economy LAX-Dallas-Madrid (review)
Vandaag kun je lezen welke keuze’s ik heb gemaakt bij het boeken van mijn hotels en vluchten en waarom.
Boekingsproces naar Los Angeles: British Airways Ticket
Al vrij snel viel mijn oog op een Premium Economy tarief van British Airways. Voor een retourvlucht van Stockholm naar Los Angeles betaalde ik rond de € 600,00. Dit is ongeveer hetzelfde als een economy prijs vanaf Amsterdam. Er waren drie aspecten die dit extra aantrekkelijk maakten:
- Upgraden van Premium Economy naar Business Class is relatief goedkoop met Avios;
- Ik kreeg 100% van de gevlogen afstand in miles uitgekeerd. Vanwege mijn (aflopende) Platinum status bij American krijg ook nog 60% elite bonus. In totaal dus 160% van de gevlogen afstand;
- Zoals gebruikelijk bij Oneworld, kun je de route nog een beetje oprekken.
En dus boekte ik een ticket van Stockholm naar Los Angeles via Londen en Chicago. De reis van Londen naar Chicago kon ik gelijk upgraden voor slechts 24.000 Avios. De vlucht van Stockholm naar Londen heb ik ook geüpgraded, voor 6250 avios. Dat leek me aanvankelijk zonde, maar er zijn twee redenen waarom ik dit toch gedaan heb:
- De vlucht vertrekt rond zes uur en komt om 19.50 aan. Voordat ik in mijn hotel ben zal het rond 21.00 uur zijn. Eten in het vliegtuig is dan een efficiënte oplossing;
- Daar waar de korte vluchten steeds meer uitgekleed worden in Club Europe, schijnen de langere vluchten juist wat beter te worden qua service en eten.
Op de terugreis vlieg ik met American Airlines (met BA codeshare) in de Boeing 787-9 van Los Angeles naar Madrid, via Dallas. Deze vlucht heb ik gekozen omdat ik graag eens het Premium Economy product wilde proberen. Tot slot vlieg ik vervolgens met British Airways terug naar Stockholm (via Londen), in een Boeing 767.
Boekingsproces: positioneringsvluchten
Natuurlijk moet ik eerst nog wel naar Stockholm. De keuze voor diverse vluchten waren interessant. Voor de heenreis zou Norwegian het goedkoopst zijn, maar dan zou ik moeten overnachten. Geen optie dus.
Uiteindelijk kon ik kiezen voor een retourvlucht met KLM, wat me ongeveer € 135,00 zou kosten. Geen gekke prijs, maar daar zou nog wel extra geld bijkomen voor een stoelkeuze. Ik heb namelijk geen status bij Skyteam.
Na wat verder zoeken kwam ik er achter dat SAS Plus maar iets duurder zou zijn dan een gewoon Economy ticket. Voor € 105,00 kocht ik een ticket van Düsseldorf naar Stockholm, via Oslo. Het product lijkt me interessant, omdat je bij SAS Plus het volgende krijgt:
- Fasttrack op de luchthaven;
- Loungetoegang;
- Gratis stoelkeuze;
- Twee gratis koffers;
- Eten en drinken aan boord is gratis.
Dat komt eigenlijk redelijk dicht in de buurt van een business class ticket, met als grote verschil dat de middenstoel bij dit product niet geblokt wordt.
Voor mijn terugreis koos ik voor Norwegian. Dit was met € 58,00 prima te betalen, waarbij ik ook nog eens een stoel bij de nooduitgang kon kiezen.
Ik was dus uiteindelijk iets duurder uit dan bij KLM, maar gelet op de SAS Plus voordelen vond ik dit de moeite waard.
Boekingsproces: hotels
Voor mijn overnachting op Londen Heathrow koos ik voor het Renaissance Hotel. Hier verbleef ik al eens eerder en dat beviel me uitstekend: het hotel ligt naast de landingsbaan. Hierdoor kun je uren naar de vliegtuigen kijken. Het hotel kost me niets: met de Marriott Megabonus actie haalde ik een gratis nacht binnen.
In Chicago zou ik aanvankelijk in het Hilton O’Hare verblijven. Het aantal benodigde punten was echter aan de hoge kant. Bovendien wil ik graag wat van Chicago zien, waardoor ik verder heb gezocht. Ik kwam daarbij uit bij Palmer House, wat eveneens een Hilton Hotel is. Een nacht kost slechts 26.000 Hilton punten, wat een prima deal is. Bovendien sprak de uitstraling van dit Grand Hotel mij aan.
In Los Angeles koos ik aanvankelijk voor het Intercontinental Los Angeles Downtown, met gebruik van een Free Weekend Night Voucher. Hiermee was ik echter nog steeds ca. € 350,00 kwijt. Daarnaast moest ik nog een taxi van LAX naar downtown nemen, wat ongetwijfeld ook richting de € 75,00 zou kosten.
Ik koos voor Hilton Los Angeles Airport en Doubletree Maya Long Beach om de volgende redenen:
- Hilton Los Angeles Airport was eenvoudig bereikbaar voor degene met wie ik zou afspreken;
- Daarnaast is AVIS om de hoek;
- Ik wilde graag eens het zuiden van Los Angeles zien, waardoor ik bij Long Beach uitkwam;
- Beide hotels kon ik eenvoudig met punten boeken, waardoor ik wat geld op zak hield.
Het zal een interessante reis worden…
Ik ben benieuwd hoe het me weer eens zal bevallen om een gekke trip te doen. Ik probeer de schade een beetje te beperken door vroeg op te staan in de VS, zodat ik minder last van een jetlag heb. Daarnaast probeer ik in het vliegtuig van de VS naar Madrid zoveel mogelijk te slapen.
Toch heb ik vooral weer enorm zin in de verschillende producten die ik dit keer ga vliegen! Vooral naar mijn vlucht op het upperdeck bij British Airways kijk ik erg uit!
Geef een reactie