Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Flying Blue staat niet bekend als het meest innovatie en aantrekkelijke programma als het gaat om elite voordelen en award mogelijkheden. Toch heeft het bekende loyaliteitsprogramma van onder meer KLM, Air France en Transavia heel wat nieuws in de pijplijn. In een gesprek met InsideFlyer blikt Flying Blue vooruit op enkele interessante ontwikkelingen binnen programma, zoals de Gold en Ultimate status.
Flying Blue
Flying Blue is het bekende loyaliteitsprogramma van KLM, Air France, Transavia, TAROM, AirCalin en Kenya Airways. Het programma bepaalt op basis van het aantal Experience Points welk niveau een deelnemer krijgt. Hoe verder je vliegt en hoger de reisklasse, hoe meer XP je verdient. Het aantal miles dat je krijgt voor een vlucht is gebaseerd op de ticketprijs en je status. Elite deelnemers krijgen namelijk meer miles per bestede euro. Er zijn vier deelnemersniveau’s: Explorer, Silver, Gold en Platinum. Ultimate is niet echt een apart niveau, maar meer een extra service voor super frequent flyers. Meer over het programma Flying Blue lees je hier.
Zoals gezegd staat Flying Blue niet echt bekend als het meeste vernieuwende en aantrekkelijke loyalty programma. Eind vorig jaar besloot Flying Blue nog de fysieke ledenkaarten en bagagelabels af te schaffen. Dat is natuurlijk wel beter voor het milieu, maar het werd ook wel gezien als een kostenbesparing die niet in het belang van de klant is. Nieuwe features als Accelerate Miles en het doneren van miles in ruil voor XP werden ook matig ontvangen omdat het geen slimme zet zou zijn om zo miles te verdienen of uit te geven.
De Flying Blue Promo Rewards zijn de afgelopen tijd wel weer wat aantrekkelijker geworden door de toevoeging van bestemmingen buiten Europa. De kortingen zijn deze maand echter slechts 25% en er zijn nog geen Business Class awards. Een last minute upgrade met miles lijkt op dit moment dus de meest zinnige besteding van je miles saldo.
Flying Blue deelnemersniveaus
Voor een frequent flyer programma is het belangrijk om voldoende voordelen te bieden aan reizigers om te blijven vliegen bij de aangesloten airlines. Zo moet het instapniveau interessant genoeg te zijn om aan te melden en het opvolgende niveau moet ook iets bieden waar je voor blijft vliegen. Het niveau dat daarna maakt het doorgaans interessant. Meestal krijg je hier loungetoegang. Bij de Flying Blue Gold status is dit het geval. Ook krijg je SkyPriority en een gratis extra stuk bagage.
Al in 2016 onderzocht Flying Blue mogelijkheden om een selecte groep van ultieme frequente reizigers beter te kunnen bedienen. En met ultieme frequente reizigers worden reizigers bedoeld die zeer veel vliegen, en dus ook veel opbrengen. In 2017 kwam Flying Blue daarom met de Ultimate status. Echter bleek Ultimate in de praktijk nog niet echt een status, gezien het feit dat de additionele voordelen ten opzichte van Platinum nihil zijn. Het enige onderscheidende aan deze status is de 24/7 Personal Travel Assistant die reizen kan boeken of wijzigen. Daarnaast reserveren KLM en Air France speciale plaatsen in de lounges voor Ultimates.
Om in aanmerking te komen voor Flying Blue Ultimate status dien je minimaal 1.800 UXP te verzamelen. Je krijgt daarvoor wel twee jaar de tijd, de status is ook twee jaar geldig. UXP spaar je in tegenstelling tot XP alleen op vluchten uitgevoerd door KLM en Air France.
Ultimate als aparte status
In gesprek met InsideFlyer laat Flying Blue weten te werken aan het formaliseren van Flying Blue Ultimate als ‘echte’ status. Dat betekent dus dat er ook daadwerkelijk noemenswaardige voordelen gaan komen ten opzichte van Platinum. Een voorbeeld is het aanbieden van speciale incheckbalies voor Ultimate leden. Daarmee wil men een soort ‘ First Class’ ervaring creëren. Welke andere voordelen er precies komen zijn wil Flying Blue nu nog niet zeggen. Het ontwikkeling van de nieuwe status zou mogelijk nog een jaar kunnen duren.
Gold vs. Platinum
Tegelijkertijd garandeert Flying Blue tegenover InsideFlyer de Gold status niet te zullen versoberen. Daarover gingen namelijk geruchten de ronde. Dus dat is goed nieuws. Een tweede ontwikkeling heeft te maken met het verschil tussen Gold en Platinum. Dit moet volgens Flying Blue wel noemenswaardig blijven en dat is het op dit moment niet. Aangezien het enige grote verschil de gratis stoelselectie van Economy Comfort bij KLM is. Het aantrekkelijker maken de Platinum status is dus iets wat dit jaar op het programma staat voor Flying Blue. Hoe het loyalty programma dat precies gaat doen is nog onduidelijk. Maar als je kijkt naar andere programma’s dan zou je enigszins een voorstelling kunnen maken wat dat betekent.
Toekomst van Flying Blue
Alhoewel de veranderingen nog niet heel concreet zijn is het wel goed om te zien dat Flying Blue werkt aan het verbeteren van het programma. Het verschil tussen de Gold en Platinum status is op het moment vrij klein en een betere waardering van elite plus leden is zeker op zijn plaats. Ook voor Ultimates moeten er extra voordelen komen. Ook goed nieuws dus voor de ultra frequent flyers.
Van Gooiland zegt
In het kort: die toekomstplannen zijn nog onbekend. Waarschijnlijk weten ze het bij FB zelf nog niet eens. In het artikel staan verder nog wat feitelijke onjuistheden., zoals over Ultimate.
Dirk zegt
” Maar als je kijkt naar andere programma’s dan zou je enigszins een voorstelling kunnen maken wat dat betekent”
ik kijk niet naar andere programma’s, dus waar zou het uit kunnen bestaan?
Mayanja zegt
Wat een slecht artikel. Het zegt helemaal niets, en laat de rest over aan de verbeelding van de lezer.
S zegt
Het verschil tussen Silver en Gold is ook verwaarloosbaar..
Jammer dat Flying Blue enkel focust op de reizigers de héél veel vliegen.
Harrie zegt
Er zit daadwerkelijk wel verschil tussen silver en gold! Priority checkin en Lounge access om maar 2 voorbeelden te noemen