Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Door de jaren heen zijn er heel wat iconische vliegtuigen uit het ‘straatbeeld’ verdwenen. Denk aan de Douglas DC3 en Fokker 100, maar naar natuurlijk ook de McDonnell Douglas DC-9. De Boeing 747 is een toestel dat ook op haar retour is. Tot grote spijt van vele luchtvaartfanaten. Er zijn nog maar zes airlines die met de Boeing 747 jumbojet vliegen. In dit artikel een actueel overzicht.
De laatste Boeing 747s
Op dit moment vliegen nog 66 airlines met de Boeing 747. Dit blijkt uit data van de website Airfleets. Het gaat hier echter veelal om vrachtmaatschappijen. Maar ook bedrijven en privé personen beschikken over eigen jumbojets. Bedrijven en organisaties die over Boeing 747s beschikken zijn onder meer Rolls-Royce, Boeing, NASA en Virgin. Maar ook UPS, Cargolux en ministeries van diverse landen.
Maar de vraag is natuurlijk met welke airlines je nog wel in de ‘Queen of the skies’ kan vliegen. InsideFlyer zet het voor je op een rijtje in dit artikel. Helaas is het aantal airlines dat met de 747 vliegt sinds vorig jaar gedaald van tien naar nog maar zes. De meeste kans op een vlucht in de 747 heb je op routes van of naar Azië. Ook in Europa zijn er nog twee Boeing 747 maatschappijen. In Afrika, Noord- en Zuid-Amerika en Oceanië vliegen echter geen 747s meer voor passagiersvluchten.
Europa
Op het Europese continent zijn alleen nog Lufthansa en Rossiya actief met de Boeing 747. De Duitse nationale carrier Lufthansa kondigde tijdens de pandemie aan de jumbojets uit te faseren. Toch vliegen er weer mondjesmaat 747s vanuit Duitsland naar diverse long haul bestemmingen. Lufthansa heeft nog acht 747-400 en negentien 747-8 passagierstoestellen. De nieuwste -8 werd afgeleverd in 2015, dus dit vliegtuig is nog niet zo oud. De oudste 747 komt uit begin 1998. De Duitse B747-400 beschikt over Business Class, Premium Economy en reguliere Economy. Alleen de 747-8 toestellen bieden ook First Class. De viermotorige Boeing vliegtuigen worden op het moment veelal ingezet op bestemmingen in Noord-Amerika.
Het Russische Rossiya heeft negen B747-400 vliegtuigen. De vliegtuigen beschikken over maar twee reisklassen: Business Class en Economy Class, met respectievelijk twaalf en 510 stoelen. Het lijkt erop dat een groot deel van de toestellen sinds de pandemie niet meer actief is.
Natuurlijk heeft KLM ook gevlogen met de Queen of the Skies. In verband met de pandemie is het toestel helaas versneld uitgefaseerd. Benieuwd naar onze ervaringen in de Boeing 747 van KLM. Je leest er hier alles over.
Midden-Oosten
In het Midden-Oosten zijn er ook enkele 747s actief. Zo beschikt het Iraanse Mahan Air over drie Boeing jumbojets. Het gaat om een Boeing 747-300 en twee 747-400 vliegtuigen. Met een gemiddelde leeftijd bijna 35 jaar zijn het overigens flink verouderde toestellen. Het is op het moment niet duidelijk op welke routes deze vliegtuigen vliegen. Mahan Air richt zich voornamelijk op verbindingen met Azië en Afrika. Diverse Europese landen hebben de airline de toegang tot luchthavens ontnomen.
Azië
Net als vorig jaar heb je in Azië nog het meeste kans om een Boeing 747 tegen te komen. Vier van de zes 747 airlines zijn namelijk gevestigd in Azië.
Het Zuid-Koreaanse Asiana Airlines heeft nog twaalf 747s in de vloot. Echter is slechts een ervan een passagierstoestel. Het lijkt erop dat dit toestel niet meer gebruikt wordt. Op 19 april 2022 maakte Asiana nog een testvlucht met deze 747. Maar de afgelopen tijd is het vliegtuig niet meer ingezet voor passagiersvluchten. Mogelijk dat het vliegtuig snel weer de lucht in mag. Of juist in de verkoop gaat.
Een andere belangrijke airline uit Zuid-Korea vliegt ook nog met de 747. Het gaat Korean Air, de nationale airline van Zuid-Korea. Met nog 21 747s heeft KE een serieuze jumbojet vloot. Elf ervan zijn bedoeld voor vrachtvervoer. De overige tien passagierstoestellen zijn van het type B747-8. Korean Air biedt in de 747 ook een First Class cabine genaamd Kosmo Suites 2.0. Je kunt hier een virtuele wandeling maken door het toestel. Een groot deel van de passagiers 747s staat overigens op het moment aan de grond. Leuk weetje: een van de 747s wordt enkel gebruikt voor het vervoer de van de president en VIP gasten.
Air China beschikt in totaal over negen Boeing 747 vliegtuigen, waarvan drie B747-400 kisten bedoeld voor het vervoeren van vracht. De overige 747-400 vliegtuigen staan op het moment aan de grond. Er zijn ook nog eens vijf Boeing 747-8 toestellen. De Boeing 747 vloot van Air China is relatief jong. De nieuwste 747 kwam in 2015 in de vloot en is daarmee slechts zeven jaar oud. De meeste jumbojets van Air China beschikken over twaalf First Class plaatsen en 54 Business Class stoelen. Daarnaast is zijn er 66 Premium Economy en 233 Economy stoelen.
China Airlines stond vorig jaar nog in de lijst. Maar inmiddels zijn alle jumbojets voor passagiersvluchten uitgefaseerd op omgebouwd. De restende achttien 747s zijn allemaal bedoeld voor het vervoeren van vracht.
Vrachtvervoer
Zoals gezegd zetten veel passenger airlines de Boeing 747 nog wel in voor vrachtvervoer. Vaak gaat het ook om omgebouwde 747s. Voorbeelden van airlines die nog met de vrachtversie van de jumbojet vliegen zijn onder meer KLM, Cathay Pacific, Singapore Airlines en Qatar Airways.
Dit artikel is samengesteld door een analyse van nieuwsberichten over de Boeing 747 van InsideFlyer en andere media. Daarnaast is gebruikt gemaakt van data van de website Airfleets over welke types 747s vliegen. Deel gerust je ervaringen met de 747 en eventuele aanvullingen in de reacties onder het artikel of op het forum.
Ludwig zegt
Dit artikel stikt van de fouten. De meest pijnlijke: de MD-9 bestaat niet, Lufthansa heeft geen -800 en het zijn ook geen tweemotorige vliegtuigen.