Deze airlines vliegen nog steeds met de Boeing 7475 min leestijd

Boeing 747-400 van Lufthansa in de nieuwste livery (Bron: Lufthansa Group)

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

De afgelopen tijd raakte de Boeing 747 steeds meer uit de gratie. Noodgedwongen door de Coronacrisis verlieten de Boeing 747 passagierstoestellen nog sneller te vloot dan gepland. Alhoewel het toestel voor vracht nog steeds erg geliefd blijft, zal het aantal passagiersvluchten alleen maar afnemen. Er zijn echter nog wel wat airlines die met de ‘Queen of the skies’ vliegen. InsideFlyer heeft voor jou weer een actueel overzicht samengesteld. 

Ontwikkeling

In de jaren ’70 van de vorig eeuw was er in de luchtvaart behoefte aan grotere toestellen om meer passagiers te kunnen vervoeren. Het was namelijk geen optie op drukke routes meer toestellen te laten vliegen. Dan zou het luchtruim alleen maar drukker worden. Grotere toestellen waren de toekomst, moet men toe gedacht hebben. Een aantal vliegtuigbouwers ging aan de slag, en later bleek dat de Boeing 747 een succesformule zou worden. Het toestel kan namelijk een groot aantal passagiers vervoeren en heeft ook nog eens ruimte voor vracht. Daarnaast spreekt het iconische ‘dakje’ veel reizigers aan. 

De Boeing 747s van KLM zullen voor veel Nederlandse reizigers bekend voorkomen. Helaas zijn ze allemaal uitgefaseerd inmiddels. Vooral de Business Class cabine in het ‘upper deck’ sprak voor velen tot de verbeelding. Een verblijf in de ‘Crown’ stond bij menigeen op de bucketlist. Helaas is dat nu dus niet meer mogelijk. InsideFlyer vloog meerdere keren in de Boeing 747 van KLM, en in meerdere cabines. Meer daarover lees je hier meer.

Boeing 747-400 van KLM met registratie PH-BFI (Bron: KLM)

Afscheid

Dat de hoogtijdagen van de Boeing 747 voorbij zijn zal iedereen inmiddels weten. Airlines als Lufthansa, British Airways, Qantas, Virgin Atlantic en KLM namen allemaal eerder afscheid van (een groot deel) van de jumbojet vloot. Het einde van de 747 voor de commerciële passagiersluchtvaart zal dus binnen enkele jaren volgen. De productie werd al meer dan tien jaar geleden stopgezet. Enkel de vrachtvariant wordt nog gemaakt, die overigens nog veel gebruikt wordt. De afgedankte passagiers-747s krijgen overigens in sommig gevallen een tweede leven als vrachttoestel.

Boeing 747-400 van British Airways in speciale livery wordt begeleid door de Britse Luchtmacht ter ere van de 100ste verjaardag (Bron: British Airways)
Boeing 747-400 van British Airways in speciale livery wordt begeleid door de Britse Luchtmacht ter ere van de 100ste verjaardag (Bron: British Airways)

Europese airlines

Vooral in Europa hebben veel Boeing 747 toestellen het toneel moeten verlaten. Een groot deel van de Europese 747 carriers zei zelfs volledig gedag tegen de jumbojet. Ook de Airbus A380 moest het overigens in veel gevallen ontgelden. 

Bij velen zal bekend zijn dat de ‘Queen of the Skies’ ook bij KLM voortijdig met pensioen ging. Een aantal 747s van KLM stonden nog geparkeerd op Schiphol. Maar inmiddels zijn deze toestellen naar het vliegtuigkerkhof vervoerd. Enkel de PH-BFV staat nog op Schiphol, hoogstwaarschijnlijk in afwachting van haar pensioen. Er staat nog drie andere Boeing 747 toestellen geregistreerd op de naam van KLM. Dit zijn vrachtvliegtuigen die door Martinair gebruikt worden. Alle benoemde 747s zijn van het type -400.

De enige West-Europese airline die op dit moment nog Boeing 747s in dienst heeft en daar ook daadwerkelijk mee vliegt is Lufthansa. De Duitse nationale carrier beschikt zelfs nog over 26 Boeing jumbojets van het type -400 en -800. Van de eerstgenoemde zijn er nog zeven actief en de laatstgenoemde tien stuks. De rest van de 747s vliegt op dit moment (nog) niet. De kans is groot dat deze toestellen in de toekomst ook versneld uitgefaseerd zullen worden, bovenop de eerder voorgenomen uitfasering.

Boeing 747 van Lufthansa (Bron: Lufthansa)
Boeing 747 van Lufthansa (Bron: Lufthansa)

De enige andere Europese airline die nog Boeing 747s heeft is het Russische Rossiya. De maatschappij gebruikte deze toestellen voor de crisis onder andere voor voor binnenlandse vluchten en vakantievluchten naar bijvoorbeeld Turkse badplaatsen. De negen Boeing 747-400 toestellen van Rossiya staat momenteel geparkeerd en worden niet actief ingezet. 

Midden-Oosten

In het Midden-Oosten zijn twee airlines die nog beschikken over 747s. Dat zijn Iran Air en Caspian Airlines uit Iran. Iran Air beschikt over één Boeing 747-200 die nog actief zou zijn volgens de website van Airfleets. Het is echter onduidelijk of en op welke bestemmingen dit toestel nog vliegt. De eveneens Iraanse maatschappij Caspian Airlines beschikt over een 747-100 en een -200. Saudia heeft nog drie 747-400 en twee -800 toestellen actief, maar deze toestellen worden alleen voor vrachtvluchten ingezet.

Azië en Australië

Bij het maken van een overzicht van de nog resterende 747 carriers werd als snel duidelijk dat je de meeste kans op deze jumbojet hebt in Azië. Hier zijn namelijk nog zeven maatschappijen die met de 747 vliegen. 

Asiana Airlines uit Zuid-Korea beschikt nog over twaalf 747-400 toestellen. Een groot deel van de 747 vloot is bedoeld voor de vracht, maar een kleine deel is nog inzetbaar voor passagiersvervoer. Air China uit China beschikt over twaalf 747 van het type -400 en -800. Een deel van de toestellen staat momenteel in de hangar totdat het vliegverkeer weer toeneemt. 

China Airlines uit Taiwan heeft zelfs nog 21 Boeing 747-400 toestellen, waarvan de meesten nog actief zijn op het moment. Echter is een groot deel van de ze toestellen ook alleen voor vracht bedoeld. Dit jaar zal China Airlines de 747s overigens volledig uitfaseren. Korean Air uit Zuid-Korea heeft nog in totaal 22 747s, verdeeld de types over -400 en -800. De tien 747-800 toestellen bedoeld voor passagiersvervoer staan op het moment stil. Dan is er nog Air India met vier 747-400 toestellen, waarvan er op het moment nog maar één vliegt. Het toestel vliegt onder meer binnenlandse vluchten, waaronder korte vluchten van slechts twee uur.

Boeing 747 van China Airlines (Bron: China Airlines)
Boeing 747 van China Airlines (Bron: China Airlines)

Singapore Airlines en Cathay Pacific vliegen allebei ook nog met de Boeing 747, maar enkel voor vrachtvervoer. De airlines beschikken respectievelijk over zeven en twintig Boeing jumbojets. Het gaat zowel om de 747-400F als de -800F. 

Afrika

In het continent Afrika beschikt alleen Max Air nog over een 747. De Nigeriaanse maatschappij heeft één Boeing 747-400 die momenteel even stilstaat. 

Noord- en Zuid-Amerika 

In Noord- en Zuid-Amerika zijn er geen passagiers airlines bekend die nog met de Boeing 747 vliegen. En dat is opvallend te noemen, aangezien de oorsprong van de  747 de VS is. Daarbij moet gezegd worden dat de Boeing 747 nog wel veel als vrachtvliegtuig vliegt in dit werelddeel. 

Dit artikel is samengesteld door een analyse van nieuwsberichten over de Boeing 747 van InsideFlyer en andere media. Daarnaast is gebruikt gemaakt van data van de website Airfleets over welke types 747s vliegen. Deel gerust je ervaringen met de 747 en eventuele aanvullingen in de reacties onder het artikel of op het forum.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *