Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Net als 2020 zal ook 2021 zal in het teken staan van mondkapjes en 1,5 meter. Dat geldt uiteraard ook voor de luchtvaart. Al sinds het begin van de Coronapandemie nemen airlines allerlei maatregelen om de veiligheid aan boord en op de luchthaven te garanderen. Eerst begon dat met extra schoonmaak en andere hygiënemaatregelen. Later kwam daar de mondkapjesplicht bij. Inmiddels verschijnen er al allerlei ‘COVID rankings’. Welke airlines hebben de Coronamaatregelen het beste op orde?
Mondkapjes en negatieve PCR-test
Deze meeste vliegmaatschappijen begonnen al snel na het uitbreken van de Coronapandemie met het opschalen van schoonmaak aan boord. Daarnaast kwam de nadruk op persoonlijke hygiëne van passagiers en crew. Uiteindelijk werd ook het dragen van een mondkapjes verplicht gemaakt, evenals het meenemen van een ingevulde gezondheidsverklaring. Inmiddels is voor veel bestemmingen ook een negatieve PCR-test verplicht.
Overheden, luchthavens en maatschappijen kijken ook naar het invoeren van een strenger testbeleid. Waarbij reizigers bijvoorbeeld extra worden getest voor vertrek en bij aankomst. Zo wil men het risico op verspreiding van het Coronavirus via de luchtvaart zoveel mogelijk verkleinen. Toch adviseren veel overheden om op dit moment geen reizen te boeken of te maken buiten de eigen landsgrenzen, om evidente redenen. Dat heeft natuurlijk directe gevolgen voor de luchtvaart. De sector gaat momenteel door een diep dal en zicht op herstel is nog ver weg.
Rankings
Zoals gebruikelijk in de passagiersluchtvaart zijn er allerlei rankings. Bijvoorbeeld: welke airline heeft de beste business class? Of wie biedt de beste airport lounges? Die traditie zet zich nu dus ook voort als het gaat om veiligheid op Coronagebied. Diverse instanties hebben een methodiek ontwikkeld om airlines te beoordelen op de kwaliteit en effectiviteit van hun Coronamaatregelen. De Airline Passenger Experience Association (APEX) en SkyTrax lijken hierin voorop te lopen. Beide organisaties zeggen een beproefde methodiek te hebben ontwikkeld om te evalueren hoe ‘goed’ de maatregelen van verschillende airlines zijn. Inmiddels zijn de eerste resultaten bekend.
APEX
APEX is samen met Simpliflying begonnen met het testen en certificeren van de eerste twaalf airlines. Dat zijn Air Canada, Alaska Airlines, Etihad, JetSmart, Qatar Airways en Saudia. Tot de eerste testgroep behoren ook Singapore Airlines, Spirit, Sri Lankan, Turkish Airlines, United Airlines en Virgin Atlantic. Elke airline is een maand lang allerlei tests en audits ondergaan. Vervolgens is daar, geheel toepasselijk, een Gold, Platinum of Diamond status uit voortgekomen. Meer over de methodiek lees je hier.
APEX en Simpliflying maken niet bekend welke airline welke status heeft gekregen. Toch zijn er wel enkele maatschappijen die dit zelf wereldkundig hebben gemaakt. Saudia laat bijvoorbeeld weten de Diamond status te hebben gekregen. Dit is de hoogste mogelijk status die APEX uitgeeft in het kader van de Coronamaatregelen. Ook Air Canada, Alaska Airlines, United Airlines, Virgin Atlantic, Qatar Airways en Etihad mochten de Diamond status ontvangen. Spirit en SriLankan Airlines kregen ’slechts’ een Platinum status. De resterende airlines maakten de uitslag zelf (nog) niet bekend.
SkyTrax
Bij SkyTrax zijn inmiddels enkele tientallen airlines waar wordt beoordeeld wat de status is van de COVID-19 maatregelen. Van zo’n vijftien is nu bekend welke beoordeling is gegeven. SkyTrax heeft de beoordeling op basis van een schaal met 1-5 sterren. Waarbij een ster het slechtste is en vijf sterren het beste. Meer over methodiek lees je hier.
Tot nu toe lijkt het enkel AirBaltic gelukt om vijf sterren te behalen. Dit bleek na een uitgebreid onderzoek in december afgelopen jaar. De rest van de geteste maatschappijen kreeg drie of vier sterren. Aegean Airlines, Air France, British Airways, EasyJet, Emirates, Iberia, IndiGo, KLM, Lufthansa, Ryanair en Turkish Airlines kregen vier sterren. Pegasus, LOT, Blue Air en Anadolujet kregen maar drie sterren. De rest van de airlines heeft nog geen uitslag gekregen. De actuele lijst van uitslagen kun je hier bekijken.
Toekomst
Om reizigers in de toekomst voldoende vertrouwen te geven om weer te vliegen zal er nog heel wat gedaan moeten worden. De vaccinaties die nu wereldwijd worden uitgegeven zijn daar een belangrijk onderdeel van. Natuurlijk moeten maatschappijen er zelf ook alles aan doen om vliegen zo veilig en verantwoord mogelijk te maken als het gaat om COVID-19. De rankings geven reizigers enigszins inzicht in hoe airlines tot elkaar verhouden. En dat is op zich goed omdat het lastig is te beoordelen wat je kunt verwachten voordat je gaat vliegen. Hopelijk geeft het de airlines die het wat minder doen met de Coronamaatregelen motivatie om aan hun beleid te werken.
Geef een reactie