Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Lange tijd was de VS het grootste luchtvaartland ter wereld. De Amerikanen zijn namelijk nogal een vlieggraag volk. De grote afstanden in het land maken het natuurlijk ook niet gemakkelijk om bijvoorbeeld ‘even’ op familiebezoek te gaan. De Chinezen nemen deze leidende positie nu over van de VS. Inmiddels wordt er in China namelijk meer gevlogen dan in de VS. Als het om internationaal verkeer gaat doet Schiphol overigens ook mee in de top.
Drukste luchthavens
Zeven van de tien drukte luchthavens ter wereld liggen inmiddels in China. De drie andere op de lijst van drukste vliegvelden liggen wel in de VS. Het gaat om Atlanta (ATL), Dallas-Fort Worth (DFW) en Denver (DEN). De andere drukke luchthavens in China zijn Chengdu (CTU), Shenzhen (SZX), Beijing (PEK), Kunming (KMG), Shanghai (SHA) en Xi’an (XIY). Dit blijkt uit een analyse van de website Routesonline.
Pandemie
Uit de cijfers van vorig jaar blijkt wat betreft de top tien dat de Amerikaanse luchthavens harder geraakt zijn door Corona dan de Chinese. De luchthaven van Guangzhou (CAN) verwerkte bijvoorbeeld ‘slechts’ 40% minder reizigers, tegenover een afname van meer dan 60% voor het Amerikaanse Atlanta (ATL). Diezelfde trend blijkt ook uit de rest van de lijst. Dit heet mede te maken met de grote binnenlandse markt die China heeft.
Amsterdam Airport Schiphol
Als je alleen kijkt naar internationaal verkeer dan komt Dubai (DXB) op de eerste plaats in 2020. Londen (LHR) en Amsterdam strijden om de tweede plek, waarbij Schiphol net iets meer reizigers verwerkte in 2020. Schiphol Airport is dus een grote speler in de internationale luchtvaart. KLM, home carrier van Schiphol, kondigden recentelijk nog een uitbreiding van de samenwerking met China Eastern aan om verder te kunnen profiteren van de binnenlandse China
Istanbul (IST) en Doha (DOH) lijken verhoudingsgewijs minder last hebben gehad van de gevolgen van COVID-19 afgelopen jaar. Natuurlijk moet bij al deze feiten opgemerkt worden dat 2020 als luchtvaartjaar totaal onvergelijkbaar is met bijvoorbeeld 2019. Dat zelfde geldt overigens voor 2021.
Geef een reactie