Boeing 777 van Surinam Airways bijna klaar voor vertrek3 min leestijd

Boeing 777 van Surinam Airways bijna klaar voor vertrek

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Al ruim zeven maanden staat hij aan de grond. De nieuw geleasde Boeing 777-200 die Surinam Airways tijdelijk zou gaan inzetten op onder andere vluchten naar Amsterdam. Door hoogoplopende problemen tussen Surinam Aiways en de Surinaamse luchtvaartautoriteit (CASAS) duurt de certificering van het tijdelijke toestel nu dus al enorm lang. Door ingrijpen van de Surinaamse overheid lijkt de 777 van Surinam Airways nu echt bijna klaar voor vertrek.

Vervanging

Boeing 777 van Surinam Airways bijna klaar voor vertrek
Bron: Surinam Airways

Surinam Airways heeft al langere tijd problemen met de vloot. Eerder had het nog een oudere 747 van KLM in dienst, waarna deze werd vervangen door een A340 van Air Belgium. Deze laatste voert nog steeds de vluchten uit maar moet zo snel mogelijk door een zuiniger toestel worden vervangen. Daarvoor heeft Surinam Airways ruim 7 maanden geleden de lease-overeenkomst voor de Boeing 777 getekend. Dit toestel was voorheen van Singapore Airlines en het interieur is ook hetzelfde gebleven. Het bestaat uit 26 stoelen in Business Class, 40 in Premium Economy en 246 stoelen in Economy. Over ongeveer een jaar loopt het leasecontract van deze 777 af. Surinam Airways hoopt dat voorlopig haar laatste nieuwe toestel te mogen ontvangen. Namelijk de Boeing 787 die dan de long-haul vluchten uit zal gaan voeren. Maar tot die tijd moet de 777 nog wat geld in het laatje gaan brengen.

Certificering

Voordat er gevlogen mag en kan worden met de Boeing 777-200, zal deze eerst gecertificeerd moeten worden. En dat certificeringstraject duurt nu al maanden. In eerste instantie had de Boeing 777 in maart al klaar voor vertrek moeten zijn. Dat werd uitgesteld door het uitbreken van het Coronavirus werd dit uitgesteld naar juli. Ook dat is niet gehaald. Volgens Surinam Airways (SLM) ligt dit aan de luchtvaartautoriteit CASAS. Tegen de Surinaamse krant de Ware Tijd gaf de SLM directeur Radjesh Radjkoemar aan dat het erop lijkt dat het bij CASAS niet is doordrongen dat het vliegtuig zo snel mogelijk de lucht in moet. Volgens de directeur zijn er telkens weer excuses waardoor het certificeringstraject wordt uitgesteld. CASAS op hun beurt leggen de schuld van de vertraging bij de Surinaamse luchtvaartmaatschappij. Zij zouden hun ‘huiswerk’ niet goed hebben uitgevoerd, waardoor het traject niet kan worden afgerond.

CASAS gaf in de Suriname Herald aan waarom alles zo stroef verliep. Zo zou de SLM in oktober de 777 ontvangen moeten hebben, maar dat werd pas december. Hierna onderging het toestel in maart onderhoud. Hierdoor vertraagde het certificeringstraject wederom. In mei vond dan eindelijk de noodevacuatie plaats. De maatschappij moet dan in 15 seconden de nooduitgangen openen en de voorzien van de noodslides. Hierop faalde de SLM. Een herhaling van dit proces vertraagde wederom door gepland onderhoud in Frankfurt. Dit onderhoud liep ook nog eens 3 weken vertraging op. Door tal van andere problemen kon de CASAS de certificering dus niet voltooien.

Ruzie

Onder andere het personeel van de SLM vindt het nu te lang duren en wil dat de certificering wordt afgerond. Onlangs liepen de gemoederen verder op en ontstond er ruzie tussen de twee partijen die er samen voor moeten zorgen dat het toestel de lucht in mag. De Surinaamse overheid greep toen in om hier voorgoed een einde aan te maken. Na een goed overleg werd duidelijk waar nog aan gewerkt moest worden. Dit zorgde ervoor dat de certificering deze week nog afgerond zou moeten zijn.

Als het deze week dus echt allemaal geregeld is, kan de Boeing 777 van Surinam Airways de lucht in. Elke dinsdag en woensdag zouden er dan vluchten uitgevoerd kunnen worden tussen Amsterdam en Paramaribo. Vanwege het Coronavirus zijn er voorlopig nog wel beperkingen, aldus de SLM-directeur Radjesh Radjkoemar. Voorlopig mogen alleen inwoners van Suriname de vlucht gebruiken. Hoe dan ook, hopelijk zien de de Boeing 777 van Surinam Airways snel in Nederland!

Headerfoto CDS

Reacties

  1. Van Gooiland zegt

    Een aggenebbisj land met een bevolking die amper een middelgrote stad zou vullen zou het niet in haar hoofd moeten halen om longhaul-luchtvaartmaatschappijtje te spelen. Pure geldverspilling, de belastingbetalers trekken altijd aan het korste eind.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *