Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
De recente gebeurtenissen rondom de Boeing 737 MAX hebben grote gevolgen gehad. Nagenoeg wereldwijd hebben de Boeing 737 MAX toestellen een commercieel vliegverbod gekregen. Voordat er verdere stappen genomen kunnen worden moet het huidige onderzoek uitwijzen wat de oorzaak van het probleem is. Wat al wel vast staat is dat het vliegverbod veel geld kost. TUI Group maakt bekend dat dit het bedrijf ruim 200 miljoen euro kost.
Vloot
TUI heeft zo’n 150 vliegtuigen in de vloot. Een deel daarvan kan nu niet ingezet worden. Het gaat om vijftien Boeing 737 MAX toestellen. Deze toestellen staan nu stil in diverse landen. Niet alleen in Nederland en België, maar bijvoorbeeld ook in Zweden en het Verenigd Koninkrijk. Het is de bedoeling dat er in mei nog eens acht nieuwe B737 MAX vliegtuigen afgeleverd worden. Ook die toestellen zullen, zoals het er nu naar uitziet, aan de grond blijven. TUI Nederland heeft drie B737 MAX 8 toestellen en TUI Zweden heeft er twee. Daarnaast staan er voor beide landen nog eens drie in bestelling. Voor België gaat het om vier toestellen, met nog elf in bestelling. Het Verenigd Koninkrijk heeft er zes aan de grond staan. TUI Duitsland heeft geen B737 MAX vliegtuigen.
Onzekerheid
Er is nog veel onzekerheid rondom de toekomst van dit geplaagde type Boeing. Er is namelijk nog niet bekend of en hoe het toestel aangepast moet worden om wel veilig te kunnen vliegen. Bovendien zijn de gezaghebbende luchtvaartautoriteiten als de Federal Aviation Administration (FAA) en de European Aviation Safety Agency (EASA) er nog niet uit wat het probleem precies is. Wel is bekend dat om een softwareprobeem is het Flight Controle System gaat.
De capaciteit van diverse airlines komt nu flink onder druk te staan. Hoewel sommige airlines geen problemen ondervinden, moet TUI flink aan de bak om aan de vraag tijdens bijvoorbeeld Pasen en Hemelvaart te kunnen voldoen. Leasecontracten van oudere toestellen die eigenlijk al af zouden lopen worden nu alsnog verlengd. Ook worden er tijdelijk extra toestellen gehuurd.
Kosten
De kosten voor het B737 MAX-debacle lopen voor TUI flink op. Alleen al het tijdelijk vervangen van de toestellen kosten waarschijnlijk rond de 200 miljoen euro, aldus TUI Group. Oudere toestellen blijven langer in gebruik waardoor ook de brandstofrekening toeneemt. Mocht er niet snel duidelijkheid komen, dan kan het nog eens 100 miljoen euro extra gaan kosten.
Niet alleen airlines zelf kost dit een hoop geld. Ook Boeing zelf moet diep in de buidel tasten om e.e.a. te onderzoeken en op te lossen. Daarnaast zijn er al diverse airlines die hun vertrouwen in de Boeing 737 MAX opgezegd hebben. Zo maakte Garuda Indonesia bekend af te zien van het ontvangen van een nog uitstaande order van de B737 MAX.
I. Diem zegt
Het is veelbetekenend dat TUI quasi gedwongen moest worden om die risico kisten aan de grond te zetten. Zegt veel over de mentaliteit van het management en iedere schrandere passagier dient zijn eigen conclusies daaraan te verbinden. Ik mijd TUI al ast als de pest.