Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Halverwege juli van dit jaar mocht ik het nieuwe toestel van KLM uitproberen naar Dubai. Ik vloog in de vernieuwde World Business Class stoel van JAMCO in de Boeing 787-10. De Boeing 787-10 Dreamliner is onlangs afgeleverd aan KLM. Voorafgaand aan mijn vlucht had ik namens InsideFlyer al een Insidelook in dit nieuwe toestel. Mijn vlucht vanuit Amsterdam naar Dubai maakt uit van een trip door Azië. In dit artikel een review van mijn Business Class trip met KLM.
Geen tijd/zin om het hele artikel te lezen? Bekijk dan hier de verkorte review video.
Aankomst luchthaven
Voorafgaand aan mijn vlucht vanuit Amsterdam naar Dubai, vertrok ik met de trein vanuit Antwerpen Centraal Station (ZWE). De Thalys bracht mij in minder dan een uur vanuit Antwerpen naar Schiphol. Mocht je bij KLM als vertrek voor Antwerpen of Brussel hebben gekozen en je reist met de Thalys, zorg er dan voor dat je ticket wordt afgestempeld. Ik heb nu al enkele keren van de trein gebruik gemaakt. Vaak staat er een conducteur bij de deur van de trein die gelijk je kaartje afstempelt. Is dit niet gebeurd, ga op zoek naar de conducteur voor de stempel. Als er geen stempel op je ticket staat kan het lastiger worden om je vliegticket bij de balie op Schiphol te krijgen.
Bij aankomst op de luchthaven Schiphol was ik al snel bij de speciale incheckbalies voor premium reizigers en elite plus reizigers. Bijna alle balies waren deze keer open, maar het was niet druk. Ik kon dan ook vlot mijn bagage inchecken en met behulp van mijn treinkaartje mijn vliegticket ophalen. De medewerker van de incheckbalie gaf aan via welke weg ik naar de security en paspoortcontrole kon gaan. Ook gaf ze aan dat ik gebruik mocht maken van de KLM Crown Lounge 52. Alles verliep soepel en binnen 15 minuten stond ik dan ook bij de KLM Crown Lounge 52. Hier kon ik op mijn gemak nog even wat eten en drinken. Deze lounge is echt een grote verbetering ten opzichte van de voorgaande lounge. Ik kijk dan ook uit naar het geheel als het klaar is. Op dit moment is bijvoorbeeld het gebruik van de douches nog geregeld via het nabijgelegen Mercure Hotel. Met slechts enkele douches kan de wachttijd al oplopen tot enkele uren, dat is niet comfortabel.
Boarding Business Class op de Boeing 787-10
Zoals hierboven al beschreven mocht ik voorafgaand aan mijn vlucht eerder aan boord voor de InsideLook van deze nieuwe Boeing 787-10 Dreamliner, met registratienummer PH-BKA. Deze InsideLook kun je hier op je gemakt teruglezen of kijken. Ik was dus al ingecheckt en mijn boardingpas was ook al gescand, toch nog wel even wachten op het officiële boardingproces na de InsideLook. Het proces verliep heel goed, eerst de passagiers met kleine kinderen, waarna middels de verschillende categorieën werd gewerkt. Helaas werd hier nog niet met de duidelijkere verschillende zones zoals dat wel al op andere plekken gebeurd.
Via de brug kon ik naar het vliegtuig. Er waren twee slurven aangesloten, één voor rij 1 t/m 9: World Business Class. De andere slurf was voor reizigers op rij 10 t/m 47: Economy Class.
Aan boord werd ik vriendelijk begroet door het cabinepersoneel dat hier op je staat te wachten. Duidelijk was dat voor hen het ook de eerste keer was dat ze met deze nieuwe KLM kist vlogen. De Boeing 787-10 Dreamliner had natuurlijk nog maar enkele vluchten gemaakt. Het toestel is weer net wat anders dan de kleinere variant, de Boeing 787-9.
Welkom
Na mijn aankomst in het toestel nam ik plaats op stoel 2A. Aangezien ik samen met iemand reisde wilde we wel enigszins naast elkaar zitten, maar daar later meer over. Een deel van de bagagebakken rondom rij 1 en 2 is niet in gebruik voor reizigers. Deze ruimte is gereserveerd voor bagage van het cabinepersoneel. Het betreft hier de middelste bagagebakken boven stoelen 1D, 1G, 2D en 2G. Hierdoor kunnen de bakken boven de stoelen 1A, 1K, 2A en 2K voller liggen.
Nadat ik mijn bagage had opgeborgen, nam ik plaats in mijn stoel. Al vlug hierna werd een welkomstdrankje uitgedeeld; ik koos een glas water en een glas Nicolas Feuillatte Champagne. In de tussentijd had ik de tijd om uit te zoeken hoe deze nieuwe JAMCO World Business Class stoel werkt, maar niet voor lang. Er werden nu namelijk menukaarten en amenity kits uitgedeeld.
Het toestel zat nagenoeg vol en ruim voor vertrektijd sloten de deuren. Helaas was er rondom Nederland veel slecht weer. Hierdoor mocht het toestel niet vertrekken en vertrokken we uiteindelijk bijna een uur later dan gepland. Niet voor iedereen een pretje, maar ik vond het niet zo erg nu. Ik vond het zelfs mooi meegenomen, want nu had ik meer tijd om te genieten van het nieuwe toestel en het uitzoeken hoe alles werkte. Het cabinepersoneel zorgde ervoor dat we van voldoende drinken voorzien waren. Ook werden er al nootjes en kaasjes uitgedeeld in de Business Class cabine. Tevens probeerde het personeel met iedereen een praatje te maken.
Amenity kits
De amenity kits van KLM zijn kortgeleden vernieuwd. Het betreft hier voornamelijk het design ervan en enkele vulling. De kits worden nog steeds ontworpen door designer Jan Taminiau. De amenity kit die voorheen werd uitgedeeld, en dan met name die voor de heren, vond ik niet mooi, saai en geen uitstraling hebben. De kit voor de dames was in die tijd zeker van beter. Ieder zijn smaak uiteraard 😉 . Inmiddels heeft KLM er ook voor gekozen een nieuwe kit te introduceren. Het heeft nu een uitstraling van de ouderwetse postzakken. Persoonlijk vind ik deze een stuk leuker, zowel voor heren als voor vrouwen. Ze zijn vrolijk en gemakkelijk te gebruiken. De vulling is over het algemeen hetzelfde gebleven. Echter zit er nu wat vulling in van het merk Rituals. De inhoud is afgestemt op man of vrouw.
Cabine indeling
KLM heeft ervoor gekozen dat er in de nieuwe Boeing 787-10 Dreamliner nieuwe Business Class stoelen worden geïnstalleerd. Daarover kun je hier meer lezen. Deze stoelen komen redelijk overeen met de stoelen in de 787-9. Toch zijn er ook een aantal veranderingen.
In de World Business Class Cabine (WBC) in deze Boeing 787-10 staan de stoelen in een 1-2-1 opstelling. Waarbij de stoelen in een reverse-herringbone configuratie geplaatst zijn, elke stoel heeft dus directe toegang tot het gangpad.
Het viel mij gelijk op dat het gangpad in Business Class in deze Boeing 787-10 smal is, zeker in vergelijking met de Boeing 747 of de Boeing 777 van KLM. Hier had het personeel ook last van, aangezien zij regelmatig met de karren tegen de stoelen aanstootte. Daarnaast had ik ook het gevoel dat de stoel wat minder ruim aanvoelde dan in andere long-haul toestellen van de maatschappij. Ik weet niet exact waardoor dit komt, maar ik denk zelf door de cocon die rondom de stoel zit en moet zorgen voor voldoende privacy. Dat laatste is zeker het geval, je kunt namelijk bijna onmogelijk contact maken met de reiziger in de stoel aan de andere kant van het gangpad.
Zoals gezegd reisde ik met iemand samen. Vooraf veranderde de plattegrond met stoelen nogal eens. Het was dus onduidelijk of op rij 1 alle stoelen gelijk stonden, etc. Uiteindelijk bleek dat dit niet het geval was en leek het erop dat de stoelen 2a-1d-1g-2k gelijk stonden. Ik wilde graag aan het raam zitten en koos voor 2A en mijn reispartner voor 1D. in de praktijk zijn geen van deze stoelen aan elkaar gekoppeld. Behalve de twee stoelen in het midden van het toestel. Wil je dus graag langs elkaar zitten en ook met elkaar kunnen communiceren, dan raad ik je aan om twee stoelen in het midden van de cabine te selecteren.
De JAMCO stoel
Ik koos voor 2A, een stoel bij het raam. Ik had dan ook de beschikking over twee ramen, wat niet bij elke stoel het geval is. De stoelen 5A en 5K hebben zelfs maar een half raam, houdt hier rekening mee bij het selecteren van je stoel. Voor het gevoel was de ruimte in de stoel minder dan in andere toestellen, maar het was zeker voldoende voor mij.
Afhankelijk van de stoel bevindt zich het bedieningspaneel van de stoel links of rechts. Het paneel bevat enkele touch knoppen. De knoppen zijn eenvoudig te bedienen waardoor ik mijn stoel gemakkelijk in een andere positie kon brengen. Er is ook een knop om een lampje aan/uit en feller te zetten. Vreemd hieraan vond ik dat het om het lampje in het opbergvakje langs je stoel ging en niet om het leeslampje langs of boven je stoel. Deze keuze begrijp ik dus niet helemaal.
De verschillende standen waarin de stoel gezet kon worden waren alle comfortabel. De stoel kan ook helemaal plat waardoor je een bed kunt maken. Bij het voeteneind is het wat smal, maar nog prima om jezelf te bewegen. De nieuwe stoel van JAMCO kent een driepuntsgordel. Alleen bij opstijgen en landen moet je deze in zijn geheel omdoen. Als je eenmaal in de lucht hangt kun je het gedeelte dat over je schouder gaat gemakkelijk losmaken, hier heb je dan ook geen last van.
Aan de kant van het gangpad zit verder een armleuning die je met een handig systeem omhoog en omlaag kunt bewegen. In het geval je wilt gaan slapen is het handig deze omlaag te bewegen. Verder is deze armleuning wat aan de lage kant, tenminste als het dienst moet doen als armleuning.
Opladen en opbergen
In en rondom de stoel zijn verschillende mogelijkheden om je spullen op te bergen. Natuurlijk kun je je bagage opbergen in de bagagebakken boven je. Deze bakken zijn ruim en hier past met gemak alles in. De bakken zijn ook gemakkelijk te openen, waarna ze langzaam openschuiven.
Langs de stoel is ook een klein bakje waar je wat spullen in kunt doen, waaronder de amenity kit en koptelefoon die je bij aanvang van de vlucht krijgt. Echter is er nog wel ruimte voor meer, maar het is beperkt.
Onder het IFE scherm zijn nog drie ruimtes waar je ook het een en ander kan opbergen, echter is de grootste ruimte voor je benen en voeten als je languit wilt gaan liggen. Ter hoogte van je knieën zijn nog twee kleine zaken waarin in ieder geval de tijdschriften van KLM aanwezig zijn. In het andere zakje zou je bijvoorbeeld je paspoort of telefoon kunnen doen, in dit review filmpje beter te zien.
Qua oplaadmogelijkheden zou het ook goed moeten komen. Onder het IFE scherm is een USB-oplaadmogelijkheid, evenals langs de stoel. Hier zit ook nog een stopcontact waar je bijvoorbeeld een laptop kun opladen. Drie oplaadmogelijkheden dus bij deze JAMCO Business Class stoel.
Verder zit er nog een uitklapbaar leeslampje langs de stoel en een leeslamp boven de stoel. Deze laatste gaat aan als je op het knopje op de afstandsbediening drukt, die eveneens langs de stoel zit. Met een handig kliksysteem kun je deze uit de houder halen. Zowel het uitklapbaar leeslampje als de afstandsbediening zitten mijns inziens niet op een handige positie. Je moet je wat ongemakkelijk bewegen om er goed bij te kunnen.
Hapje en drankje
Na ruim een uur vertraging is het tijd te vertrekken. Eenmaal in de lucht start de service aan boord. De purser komt eerst langs met de ‘hot towel’. Deze was ook erg warm, eigenlijk niet vast te houden. Wederom konden we hierna wat te drinken bestellen en werd gevraagd wat de keuze voor het hoofdgerecht zou worden.
Ondertussen genoot ik van het uitzicht en een film. Ruim een half uur later wordt de maaltijd geserveerd. Ditmaal bestelde ik geen vegetarische maaltijd. Ik had middels de Flight Guide van KLM al gezien wat het menu zou worden, en koos ik daar dus ook voor. Het volgende stond op het menu:
Er was ook nog een wijnkaart met enkele lekkere wijnen. Persoonlijk vind ik de ‘Kleine Schorre’ een erg goede en lekkere wijn. Uiteraard blijft mijn favoriet aan boord bij KLM de Flying Dutchman Cocktail, lekker met wat ijs en een citroentje!
Als eerste werd het voorgerecht geserveerd. Helaas zat hier wat vlees bij, dit liet ik dan ook liggen. De rest van de voorgerechtjes was mooi geserveerd en erg smaakvol. Ik koos hierna voor het hoofdgerecht bestaande uit vis. Een heerlijk taartje van rivierkreeftjes werd geserveerd met lekkere groentes. Het geheel zag er goed uit, niet te nat of te vet. Gewoon goed, zoals ik een maaltijd verwacht te ontvangen.Wellicht dat hier wel wat meer side dishes geserveerd zouden kunnen worden.
Bij het nagerecht koos ik voor de verschillende kazen en een klein glaasje rode wijn.
Al met al was ik blij met de keuze voor deze maaltijd, KLM hou dit zo vol, dit was goed!
Nadat ik van alles genoten had werd mijn tafeltje leeggemaakt. Er werd mij gevraagd of ik koffie of thee wilde, of wellicht iets sterkers. Ik ging voor de koffie die samen met een KLM chocolade huisje (99) geserveerd werd.
Tijdens de vlucht
Gedurende mijn vlucht vanuit Amsterdam naar Dubai probeerde ik ook het nieuwe Inflight Entertainment Systeem uit. Het scherm van het Inflight Entertaiment Syteem is wat groter dan bij de andere toestellen, het heeft een helder beeld en is gemakkelijk te bedienen. Echter, wil je middels het grote scherm bijvoorbeeld een film selecteren, dan zul je wel wat naar voren moeten komen uit je stoel omdat het wat ‘ver’ is. Het gebruik van de afstandsbediening langs je is hierbij in dat geval gemakkelijker. Beiden zijn gemakkelijk te bedienen en reageren erg vlot. De kwaliteit van het beeld is een hele verbetering als je dat vergelijkt met dat van de WBC in bijvoorbeeld de 747 die voor mijn gevoel wat korrelig en mat aanvoelt. De keuze aan content was ook uitgebreid en ik had dus voldoende te bekijken.
De nieuwe 787-10 beschikt over Wifi in het vliegtuig. Vanaf het moment dat dit kon heb ik dit geïnstalleerd. Het gaat werkt vrij vlot en eenvoudig. Ik heb het gehouden op de messenger service, die is gratis. Op zich werkte het prima, maar het viel soms weg. Wat hier de oorzaak van was is me onduidelijk.
Verder is de Holland Herald aanwezig inclusief het Skyhigh magazine voor taxfree shopping.
Tijdens de vlucht wordt er meermaals gevraagd of je nog iets wilt drinken. Ongeveer 2 uur na de maaltijd komt men nog langs met verschillende tussendoortjes, zelf kies ik voor Leonidas roomijs, eigenlijk een soort magnum.
Dan is het tijd om mijn stoel in een bed te veranderen. Met behulp van de touch knop bij het bedieningspaneel heb je in korte tijd een bed. Samen met het kussentje en deken kun je hier prima rusten of slapen.
Tegen het eind van de vlucht worden de bekende KLM Huisjes uitgedeeld. Ditmaal is er keuze uit de huisjes met nummers tussen de 20 en de 50.
Arriveren
Vlak voor dat we arriveren op de luchthaven van Dubai, maak ik nog gebruik van het toilet. Het toilet bevindt zich voorin de cabine, waar een toilet aanwezig is. Ook zijn er achter de WBC nog twee toiletten aanwezig. De ruimte is niet heel ruim en niet anders dan de ruimte in economy class. Enige verschil is dat hier meer Rituals producten aanwezig zijn. Een soort deodorant, haargel en hand- en bodylotion, altijd handig!
De piloot doet nog een woordje voordat hij de landing inzet. Het cabinepersoneel zorgt ervoor dat alles wordt opgeruimd en iedereen veilig in zijn of haar stoel zit. Iets voor middernacht komt het toestel uiteindelijk aan bij de gate op de luchthaven van Dubai.
Artikelenreeks
Gedurende mijn reis in de verschillende landen in Azië, heb ik verbleven in verschillende hotels, diverse vliegreizen gemaakt en bijzondere plekken bezocht. Middels een aantal artikelen zal ik jullie de komende tijd informeren over de verschillende hotels en de combinatie met onder andere mijn Le Club AccorHotels Gold lidmaatschap. Ook zal ik enkele reviews schrijven over de vliegreizen en airport lounges. Als laatste zal ik ook enkele bestemmingen uitlichten. Op dit moment is er al geschreven over:
- 1 – Tripintroductie: Azië – Thailand, Cambodja, Singapore & Bali
- 2 – InsideLook: KLM Boeing 787-10 Dreamliner | PH-BKA | Oranjebloesem
- 3 – Review: MGallery Canvas Hotel Dubai
- 4 – Review: So Sofitel Bangkok – genieten op hoog niveau
- 5 – Review: KLM World Business Class – Boeing 787-10 Dreamliner | Amsterdam – Dubai
- 6 – Review: Mercure Bangkok Makkasan
- 7 – Bestemmingstips: Divers Bangkok, Thailand
- 8 – Review: Ibis Styles Bangkok Sukhumvit 4
- 9 – Bestemmingstips: Met de trein van Bangkok naar Cambodja
- 10 – Review: China Southern Economy Class – Boeing 787-8 Dreamliner | Dubai – Wuhan
- 11 – Bestemmingstips: Siem Reap & historisch Angkor Wat
- 12 – Review: Ibis Styles Siem Reap
- 13 – Bestemmingstips: Phnom Penh & Battambang
- 14 – Review: Sofitel Angkor Phokeethra Golf and Spa Resort
- 15 – Review: Grand Mercure Singapore Roxy
- 16 – Bestemmingstips: Singapore
- 17 – InsideLook Heropening Raffles Singapore
- 18 – Review: Mercure Singapore Bugis
- 19 – Review: So Sofitel Singapore
- 20 – Review Malaysia Airlines Economy Boeing 737 Phnom Penh – Kuala Lumpur
- 21 – Review: Ibis Styles Singapore on MacPherson
- 22 – Review: dnata Lounge Singapore Changi Terminal 3
- 23 – Review: Mercure Bali Legian
- 24 – Review: Marhaba Lounge Singapore Changi Terminal 3
Beeldmateriaal: InsideFlyer – MdTurck
Rick zegt
Wat een geluk als je nog nooit gevlogen hebt en de 787 Dreamliner is de eerste ervaring. Dan lijkt alles op 5 sterren.
en supercool.
The Flying Dutchboy zegt
Heb je deze nieuwe WBC zelf al gevlogen?
FD zegt
De eerste bagagebakken zijn naar mijn weten niet gereserveerd voor het cabinepersoneel maar zijn door de cockpit rustruimte geblokkeerd
Marco zegt
Hee!
Dat zou ook kunnen, maar ik begreep van de crew dat hun spullen er in lagen. En volgens mij konden de bakken ook gewoon open en zag ik er destijds koffers in liggen.
Wat in ieder geval zeker is, is dat ze niet door reizigers gebruikt kunnen worden 🙂
Ludwig zegt
De genoemde nadelen lijken me nauwelijks problematisch. Je brengt je tijd niet door in het smalle gangpad, maar in je stoel die daardoor juist lekker ruimer is. Het klopt ook dat de 777 ruimer is. Het is per slot van rekening 41cm breder met dezelfde 1-2-1 stoelopstelling in de breedte.
En doorgaans wordt het in long haul business class juist als een voordeel beschouwd dat je niemand om je heen kunt zien (premium reizigers worden steeds contactschuwer lijkt het). Je wilt zeker niet in Qatar’s/Delta’s nieuwe afgesloten suite zitten zeker 🙂 Voor wie samenreist zijn in deze 787 cabine de middelste stoelen D en G geschikter.
Marco zegt
Hi Ludwig,
Ieder natuurlijk zijn eigen voorkeur, ik schrijf dit stuk vanuit mijn optiek. Een beetje ruimte in het gangpad zou bijvoorbeeld de service wel wat gemakkelijker maken omdat je makkelijker (en dan vooral de crew) langs elkaar kan bewegen en niet tegen de stoelen aan duwt.
Persoonlijk zijn deze afgesloten cocons voor mij iets te inderdaad, ik maak graag contact met anderen en dat is hier wat minder makkelijk. Maar ach, ik ben vast niet de passagier waarvoor deze stoelen (en daarmee de privacy) gemaakt zijn, aangezien ik minder vaak in deze cabine zit dan menig ander die wel blij is met wat privacy. En dat is ook te begrijpen hoor.
Zoals beschreven in de review zijn dan de middelste rijen inderdaad beter om te kiezen als je samen reist ;).
Marco
Patrick van Zundert zegt
Vanochtend teruggekomen vanuit Santiago met de 787-9 in WBC. Kan niet wennen aan de reverse-herringbone stoelen. Toch allemaal wat krapper dan in de WBC van de 777. Dan maar een gangpadstoel in het midden, maar wel lekkerder liggen en zitten. Als ik de stoelen in de 787-10 bekijk en jouw review lees, denk ik dat de 777 nog steeds beter is. Heb voor dit jaar nog geen 787-10 op het programma staan zover ik nu kan zien.